به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل افشان چیست؟

کابل افشان چیست؟

 کابل افشان چیست؟
کابل افشان جزء پرطرفدارترین کابل های موجود در بازار است که از چند سیم تک رشته ای افشان تولید می شود، این کابل‌ها دارای هادی و عایق هستند و جنس عایق به کار برده شده نیز از PVC و نوعی پلیمر خاص می باشد.

بررسی ویژگی بهترین تولید کننده کابل افشان

صنعت برق جزء صنایع زیربنایی و مادر و قرار می گیرد که در توسعه اقتصادی و رفاهی کشورها موثر است.
اهمیت برق به این دلیل که در بین تکنولوژی های مدرن تر همچنان به عنوان مناسب ترین انرژی محسوب می شود،با کمک گرفتن از سیم و کابل های باکیفیت امکان بهره ‌وری بیشتر از این صنعت و صنایع دیگر فراهم می آید.
از مهم ترین لوازم در صنعت برق، سیم و کابل ها هستند که جهت هدایت جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرند.
در حال حاضر انواع مختلفی از سیم ها و کابل ها طراحی و تولید شده ‌اند که در هنگام انتخاب و استفاده از آنها، شناخت برخی از اصول اولیه کمک می کند تا این محصولات متناسب با کاربرد و شرایط خاص تهیه شده و کمترین میزان خسارات را به دنبال داشته باشد.
به دلیل اهمیت بالای سیم و کابل ها و موارد استفاده و کاربرد گسترده از آنها، کارخانجات زیادی در این حوزه فعالیت کرده، تا بتوانند نیاز بازار را تامین نمایند.
در بین این تنوع، با بررسی ویژگی بهترین تولید کننده کابل افشان می توانید محصولات با کیفیت بالاتری را انتخاب کنید، که در اینجا به این مقوله می پردازیم:

داشتن استراتژی تولید

سازمان ها و کارخانجات معتبر استراتژی ‌های خاصی برای تولیدات خود در نظر می ‌گیرند و گاهی اوقات بر طبق سفارش مشتری اقدام به تولید کابل کرده و گاهی اوقات نیز محصولات مختلفی را تولید و در بین مراکز فروش توزیع می گردد و با داشتن این استراتژی برنامه ریزی شده، بر حجم موجودی انبار محصولات کنترل می گردد.

تهیه مواد باکیفیت

تهیه مواد با کیفیت بالا از لحاظ انواع هادی و همچنین انواع عایق، محصولات مناسبی را به بازار ارائه دهند.

پایش مستمر بازار

بر روی بازار، مطالعات دقیق و مستمر انجام می دهند، تا بتوانند به صورت مقطعی نیاز بازار را شناسایی کرده و اقدام به تولید آن به صورت انبوه کنند و همچنین با پی بردن به نیازهای جدید، اقدام به راه اندازی بخش های مناسب می نمایند.

کنترل کیفیت محصولات تولیدی

کارخانجات معتبر در مرحله تولید، سعی می ‌کنند تا با طراحی سیستم های بهینه روی کیفیت محصول تاثیر بگذارند و همچنین پس از پایان تولید با بررسی ویژگی ‌های خاص این محصولات مسیر مناسبی را برای طراحی های بعدی در نظر می گیرند؛ زیرا این کارخانه‌ ها با داشتن سیستم های کنترل کیفیت به روز، مسیر کنترل محصولات را هموار کرده‌ اند.

مشتری مداری

این واحدهای تولیدی سعی دارند تا با استفاده از سیستم های تولید انعطاف پذیر مجهز به کامپیوتر، کلیه محصولات و خدمات خود را مطابق سفارش مشتری ارائه دهند. با توجه به نیاز مشتری و ارائه محصول باکیفیت و متنوع سبب جلب رضایت مشتریان و افزایش فروش بیشتر می گردد.

ارائه مشاوره

انتخاب انواع سیم و کابل افشان و نمونه های دیگر برای کارکرد بهتر سیستم های مختلف، امری لازم و ضروری است که در کارخانجات معتبر تولید کننده با بررسی نیاز مخاطبان راهنمایی ‌های لازم ارائه می گردد و بهترین محصول را برای جلوگیری از هر گونه خللی در ساختارهای مختلف به مشتری معرفی می کنند.
کابل افشان

کابل افشان و استانداردهای آن

کابل افشان، کابلی انعطاف پذیر است که از دو یا چند سیم تک رشته تشکیل شده که هادی این کابل ها معمولاً از فلز مس بوده و به صورت کاملا عایق با استفاده از پوشش پی وی سی تولید می شوند.
معمولا برای تولید کابل افشان باید الزامات و استانداردهای خاصی در مورد هادی رعایت گردد که مهمترین استانداردها عبارتند از:
جنس هادی کابل های افشان از مس آنیل شده با امرود یا ساده است.
قطر نامی مفتول های هر هادی باید کاملاً یکسان باشد.
قطر مفتول های هادی باید برابر استانداردهای مشخص شده تولید گردد.
مقاومت هر هادی نیز باید در برابر دما کاملاً استاندارد و برابر باشد.
معمولا در ساخت سیم و کابل انعطاف ‌پذیر افشان، استانداردها و قوانین خاصی رعایت می شود که برخی از این قوانین به صورت بین ‌المللی و در تمامی کشورها رعایت می‌ گردد و برخی دیگر مخصوص برای تولید کنندگان داخل کشور است.
بر اساس استاندارد جهانی کابل های افشان در گروه های ۵ و ۶ تولید شده، همچنین این کابل ها با ولتاژ بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت و سطح مقطع نیم تا یک میلی متر مربع هستند.
معرفی  کابل افشان

معرفی انواع کابل افشان

پس از آن که کابل افشان را معرفی کردیم بهتر است بدانید که این کابل ها به دلیل انعطاف پذیری بالا باید در فواصل کوتاه مورد استفاده قرار بگیرند.
به همین جهت از این نوع کابل بیشتر در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌ کنند و به هیچ عنوان نمی تواند در فواصل طولانی از آنها به کار ببرند.
انواع کابل افشان از لحاظ نوع قدرت به سه دسته کابل افشان سبک، کابل افشان متوسط و کابل افشان قوی دسته‌ بندی می‌ شوند.
البته باید گفت که موارد دسته بندی انواع کابل های افشان بسیار زیاد است که در اینجا به چند نوع آن اشاره می کنیم:

کابل افشان گرد

در کابل افشان گرد حداکثر دمای ایجاد شده هادی، ۷۰ درجه سانتی گراد بوده و این کابل دارای ولتاژ نامی معادل با ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت است که انتقال جریان الکتریکی را به درستی انجام می ‌دهد.
معمولاً در بسترهای خشک و نمناک جهت تغذیه منابع تاسیساتی از این نوع کابل باید استفاده شود، در اغلب مواقع، کابل افشان به صورت گرد طراحی و تولید می گردد که مصارف عمومی زیادی دارد.

کابل افشان لاستیکی گرد

این نوع کابل دارای یک روکش ضخیم و مقاوم است که طول عمر بیشتر آن را به دنبال دارد، جنس هادی این سیم ها از مس افشان کلاس ۵ است و با داشتن روکش آمیزه لاستیکی کاملاً ضد آب می باشد، تعداد رشته های این سیم، مطابق سفارش مشتری از یک تا چهار رشته هست.
کابل افشان پلاستیکی در پالایشگاه ها، صنایع آب و فاضلاب، سدسازی، صنایع کشاورزی و کوره ها بیشترین موارد استفاده و کاربرد را دارد؛ زیرا در برابر خورندگی مقاوم است.

کابل افشان تخت

کابل افشان تخت با جنس هادی مس آنیل شده به صورت خالص و با تعداد رشته بین ۳ تا ۲۴ عدد تولید می شود. شیوه قرار گیری این رشته ‌ها در کنار یکدیگر به طور موازی هست.
بیشترین موارد کاربرد این کابل، برای کابل فرمان یا کابل آسانسور و همچنین کابل برق جرثقیل ها، بالابرها و سیستم های نقاله می باشد.

کابل کنترل افشان

کابلی است که برای انتقال سیگنال‌ های آنالوگ و دیجیتال کاربرد دارد و همچنین در تجهیزات مختلف، جهت ارسال نتایج اندازه گیری جریان، توان و انرژی مورد استفاده قرار می گیرد، این کابل به صورت شیلد دار بافته شده و با روکش pvc پوشش ‌دهی می گردد.
مهمترین موارد کاربرد این نوع کابل ها در تجهیزات گوناگون صنعتی و همچنین برای نصب در داخل ساختمان ها مناسب می باشد.

کابل تک رشته افشان

کابل تک رشته افشان از هادی مسی کلاس ۶ و انعطاف پذیری بالا تولید می ‌شود، این کابل سایزبندی های گوناگونی مطابق استاندارد بین المللی دارد. معمولاً این کابل از یک لایه عایق و یک لایه روکش تشکیل می ‌گردد که به آن کابل دو روکش هم می گویند.
از این نوع کابل بیشتر در جهت دستگاه جوشکاری، کابل باتری و مواردی از این قبیل به کار می برند.

کابل افشان قدرت

از کابل افشان قدرت به دلیل تحمل فشار قوی در نیروگاه ها و مصارف صنعتی استفاده می کنند، البته به کار بردن این نوع کابل در مصارف خانگی نیز منعی ندارد.

کابل افشان دریایی

از این نوع کابل در جهت انتقال جریان الکتریسیته در زیر آب استفاده می شود؛ زیرا در برابر ضربه و همچنین هرگونه خوردگی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.
بیشترین کاربرد کابل افشان ‌دریایی برای برق رسانی به یک جزیره، همچنین اتصال سیستم برق دو جزیره مجاور هم و نورپردازی و نصب تجهیزات برقی در زیر آب و مهم‌ترین آنها سیستم برق سکو و دکل های نفتی است.

کابل افشان نسوز

این نوع کابل ها در برابر آتش و خوردگی و سایش مقاومت بالایی دارند، همچنین در برابر تغییرات آب و هوا به دلیل داشتن روکش های کاملا مقاوم از دوام خوبی برخوردار هستند، از این نوع کابل ها بیشتر در صنعت جوشکاری استفاده می شود.

کابل افشان شیلد دار

کابل برق شیلد دار دارای یک لایه محافظ نازک آلومینیومی که بر روی سیم های افشان قرار می گیرد. این لایه محافظ کمک می کند تا اطلاعات جاری بر اثر اختلال های الکتریکی یا پارازیت ها از بین نرود. از مهمترین وظایف شیلد قرار گرفته بر روی این کابل ها جلوگیری از پارازیت های امواج با فرکانس های رادیویی است.
مهمترین موارد استفاده و کاربرد این نوع کابل ها برای اتصالات مهم صنعتی، اداری، نظامی و غیره می باشد و به طور عموم از این نوع کابل می توان در کانال ها و لوله ها نیز استفاده کرد.

کابل افشان آلومینیومی

به دلیل قیمت بالای مس برخی از تولیدکنندگان از فلز آلومینیوم استفاده می کنند که کابل های تولید شده با این نوع فلز در برابر فلز مس رسانایی کمتری دارد؛ اما موارد استفاده و کاربرد این نوع کابل نیز زیاد است.
بیشترین مصارف کابل افشان آلومینیومی در سیستم های انتقال و توزیع نیروی برق، همچنین سیم کشی های داخلی می باشد.
 مشخصات فنی  کابل افشان

مهمترین مشخصات فنی کابل افشان

کابل افشان که از کنار هم قرار گرفتن چند سیم تک رشته ای افشان تولید می ‌شود، در بازار با تنوع بالایی ارائه می گردد که هرکدام از این نمونه ها از مشخصات خاصی برخوردار هستند.
داشتن مشخصات فنی خاص سبب به وجود آمدن کاربردهای خاص نیز برای کابل است، به همین جهت باید به شکل دقیق‌ تری با مشخصات این محصول آشنا گردید.
برخی از مهمترین مشخصات کابل افشان عبارتند از:

مقاومت الکتریکی

این کابل ها از لحاظ مقاومت الکتریکی با کابل های معمولی تفاوت های زیادی دارند؛ به همین جهت در بسیاری از مصارف استفاده از کابل های افشان می تواند انتخاب بهتری باشد. به خصوص در فضاهایی که مساحت بزرگی را باید کابل کشی کرد.

قدرت بالا

در ساخت کابل افشان از مس آنیل شده استفاده می کنند؛ زیرا این نوع از بهترین هادی محسوب می گردد و به همین جهت قدرت این کابل ها در مقایسه با کابل های معمولی بالا است و قدرت بالای این کابل ها در انتقال جابجایی الکتریسیته سبب کاربرد در مصارف صنعتی می باشد.

وزن سبک و انعطاف پذیر

از مهم ترین مشخصات فنی کابل افشان داشتن وزن سبک و انعطاف پذیری بالا که این دو ویژگی موجب استفاده از کابل در شرایط گوناگون می گردد، در واقع انعطاف پذیر بودن این کابل ها موجب شده تا در ساخت لوازم برقی مختلف به کار بروند.

روکش کابل

یکی از موارد مهم تاثیرگذار بر مشخصات فنی کابل افشان، جنس روکش و عایق است، استفاده از مواد پی وی سی با کیفیت بالا به عنوان یک عایق انرژی به حساب می آید.

تعداد رشته سیم

تعداد رشته سیم های کابل هادی افشان جزء موارد بسیار مهم در مشخصات فنی هست که در برخی از کابل ها چندین رشته هادی به یکدیگر گره خورده و کابل افشان را به وجود می آورند، در برخی از کابل ها نیز به صورت تک رشته ای هستند.

محدوده دمایی قابل تحمل

کابل های افشان در محدوده دمای ۷۰ درجه سانتی گراد تا منفی ۳۰ درجه سانتیگراد به راحتی مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که محدوده دمایی بالاتر و یا کمتر از این موارد باشد، این کابل ها کاربرد چندانی ندارند؛ پس باید از آنها در دستگاه های خاص با دماهای دیگر استفاده نشود.

ولتاژ

ولتاژ کابل ها تاثیر زیادی در نوع استفاده از کابل می ‌گذارند، البته این کابل ها در دو نوع ولتاژ نامی و همچنین ولتاژ آزمون تولید می گردند، این دو ولتاژ با یکدیگر تفاوت داشته و مشابه نیستند.

تمامی مواردی که در اینجا با زبان بسیار ساده مطرح شد، جزء مشخصات فنی مهم کابل های افشان می باشد.
شناخت کابل های افشان و مشخصات فنی آنها نقش بسیار زیادی در نوع استفاده و کارکردهای این کابل می گذارد؛ به همین جهت لازم است که قبل از اقدام به تهیه، اطلاعات لازم در این حوزه را کسب نمایید.
قیمت کابل افشان

موارد تاثیرگذار بر قیمت کابل افشان

پس از بررسی مشخصات و شناخت انواع کابل افشان درمی یابیم که موارد استفاده و کاربرد این کابل ها بسیار گسترده بوده و در صنایع کوچک تا صنایع بزرگ دریایی و نفتی می توان از این نوع کابل استفاده نمود.
از آنجایی که کابل افشان با استفاده از دو هادی آلومینیوم و مس تولید می شود و همچنین نوع پوشش و عایق این کابل ها از پلیمرهای مختلف است، قیمت گذاری این کابل در بازار نیز تغییر پیدا می ‌کند.
در واقع باید گفت که پارامترهای مختلفی بر قیمت کابل افشان اثر می ‌گذارد که با بررسی هر کدام از این پارامترها به طور جداگانه می‌ توان به اطلاعات بهتری دست پیدا کرد.
انتخاب رسانه هایی از جنس مس و یا رسانا از جنس آلومینیوم تاثیر زیادی بر قیمت می گذارد؛ زیرا فلز مس به نسبت آلومینیوم گران تر و از کیفیت بالاتری برخوردار می باشد.
انواع مختلف عایق از جمله پی وی سی و xlpe برای محافظت از سیم و کابل ها مورد استفاده قرار می گیرد که عایق xlpe به نسبت، قیمت بالاتری دارد.
عملکرد کابل جزء موارد مهمی است که می تواند بر قیمت تاثیر بگذارد، زیرا بسته به استفاده از این سیم در موارد زیر زمینی و یا مکان های شیمیایی و زیر آب، باید از روکش های خاصی برخوردار باشند.
نحوه تولید کابل از لحاظ عایق و هادی استفاده شده در آن متفاوت بوده و هر چه روند تولید آن طولانی تر، در نتیجه قیمت کابل نیز بیشتر می ‌شود.
برند تولید کننده کابل افشان جزء مهم ترین عوامل موثر بر قیمت گذاری این محصول در بازار است، هرچقدر تولید کننده قوی تر باشد، در نتیجه کیفیت محصول نیز بالاتر می گردد.
خرید کابل افشان

خرید بهترین کیفیت کابل افشان

در هنگام خرید کابل افشان، پارامترها و معیارهای زیادی وجود دارند که بهتر است آنها را در نظر بگیرید، تا کیفیت مناسب برای مصارف گوناگون تهیه شود.
برخی از افراد وزن کابل را به عنوان معیار قرار می ‌دهند که به هیچ عنوان نمی توان از روی وزن کیفیت کابل را تشخیص داد .
همچنین پارامتر قیمت نیز نمی تواند نشان دهنده اصالت کابل باشد؛ زیرا ممکن است برخی از مراکز فروش، محصولات تقلبی را به جای کابل های اصلی و برند به فروش برسانند که در کوتاه مدت آسیب می ‌بیند.
در هنگام خرید باید مراکز معتبری را انتخاب کنید که با خیال راحت بتوانید تمامی پروسه خرید، بارگیری و تحویل در کارخانه یا محل مورد نظر را کنترل نمایید.
در هنگام خرید کابل به نکات مهمی مانند نوع کابل، سایز، حالت کابل، بررسی استانداردهای بین المللی و داخلی و همچنین نوع هادی و عایق توجه بیشتری کرد.
به دلیل نوسانات بسیار زیادی که در بازار وجود دارد، انتخاب مراکز معتبر می ‌تواند کمک کند، تا این محصول را بدون تغییرات قیمتی بی دلیل و با کیفیت اصل خریداری نمایید.
وجود مشاوران بسیار فعال و متبحر در این مجموعه سبب می‌ شود تا خریداران با خیال راحت محصول مناسب با نیاز و کاربردهای خاص را تهیه کرده و به دلیل ارتباط مستقیم با کارخانجات تولید کننده، مناسب ترین قیمت ممکن در بازار را بپردازند.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١