به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

معرفی و مشخصات انواع مولتی متر

معرفی و مشخصات انواع مولتی متر

معرفی و مشخصات انواع مولتی متر
مولتی متر یک ابزار چند منظوره برای اندازه گیری پارامترهای برق بوده که بدون اغراق جزء دستگاه های بسیار مهم و کارآمد است که می تواند در بخش آزمایش، تعمیر و هرگونه نقص لوازم مختلف مورد استفاده قرار بگیرد.

تمامی افرادی که به حوزه برق و الکترونیک علاقه دارند، یا در این حوزه فعالیت خاصی انجام می دهند، با مولتی متر و نحوه کار کرد آن آشنا می باشند.
اما اگر برای شما هم این سوال وجود دارد که مولتی متر چیست؟ بهتر است بدانید که مولتی متر یک دستگاه برای تست لوازم الکتریکی است که در انواع مختلف تولید می شود.
از مولتی مترها در شرایط خاص و حوزه های گوناگون استفاده می کنند که با شناخت انواع مولتی متر می ‌توانید برای تست خازن، تعمیرات قطعات الکترونیکی یا اندازه گیری آمپر، نمونه مناسب و کاربردی را انتخاب کنید.

مولتی متر چیست؟

مولتی متر از دسته ابزارهای اندازه گیری انرژی برق است که برای اندازه گیری مقادیر مختلفی مانند ولتاژ، جریان الکتریکی و مقاومت اهمی کاربرد دارد.
مولتی مترها با قابلیت های مختلفی طراحی می‌ شوند به طور مثال نوعی از آنها قابلیت سنجش میزان ظرفیت خازن را دارند، در واقع علاوه بر میزان ولتاژ ورودی از ویژگی های سنجش دیگری برخوردارند و اگر بخواهیم مثالی دیگر بزنیم میتوان از سنجش فرکانس سیگنال های متناوب موجود در جریان برق اوسط آنها نام برد.
در واقع از یک مولتی متر می توان برای بررسی اتصالات مدار در بخش های مختلف استفاده نمود. بر روی این دستگاه ها یک کلید سلکتوری چرخنده قرار می گیرد که برای اندازه گیری کمیت های مورد نظر می توان این کلید سلکتوری را تنظیم کرد. اما در حال حاضر برخی از مولتی مترها به صورت خودکار این اندازه ها را تعیین کرده و مشخص می کنند.

معرفی انواع مولتی متر

برای شناخت مولتی متر و کاربردهای آن بهتر است که به معرفی انواع مولتی متر بپردازیم تا با شناخت همه نمونه های آن بتواند در هر موقعیتی مناسب ترین محصول را انتخاب کنید.
مولتی مترها به طور کلی به دو صورت آنالوگ و دیجیتال می توانند مقادیر اندازه گیری شده را در دسترس کاربران قرار بدهند. اما از لحاظ نحوه استفاده از مولتی مترها به چند دسته طبقه بندی می شوند.
در این بخش به معرفی انواع مولتی متر از لحاظ نحوه کارکرد و ویژگی های دیگر برای شناخت هرچه بهتر این دستگاه کاربردی می پردازیم:

مولتی متر عقربه ای

مولتی متر عقربه ای یا آنالوگ جزء قدیمی ترین مولتی مترهایی است که در صنعت تولید شده ‌اند. این مدل از ابزارهای اندازه گیری در حال حاضر در تنوع بالایی در بازار مشاهده می شود. به دلیل داشتن طراحی ساده در ساختار کلیه مولتی مترهای عقربه ای استفاده کردن از این دستگاه ها به راحتی برای همه افراد امکان پذیر است. این مولتی مترها از یک صفحه و عقربه تشکیل شده که به وسیله یک سری خطوط علامت گذاری شده مقدار اندازه گیری جریان ولتاژ و مقاومت را مشخص می کند.

مولتی متر دیجیتال

مولتی متر دیجیتال جزء بهترین و پرکاربردترین نوع مولتی مترهای حال حاضر است که به دلیل دقت بالا در اندازه گیری پارامترهای مختلف مدار الکتریکی، جزء ایده آل ترین نوع مولتی مترها قرار گرفته است. برندهای متعددی در زمینه طراحی و ساخت این محصول فعالیت می کنند که در هنگام انتخاب با در نظر گرفتن هزینه های هر کدام از این دستگاه ها می توانید یکی از بهترین ‌ها را تهیه نمایید. مولتی مترهای دیجیتالی از یک صفحه و نمایشگر دیجیتالی برخوردار بوده که تمامی پارامترهای اندازه گیری شده را با عدد بر روی صفحه نمایش مشخص می‌ کند. همچنین تمامی واحدهای اندازه گیری در کنار عدد مشخص می گردد؛ به همین سبب در بسیاری از مشاغل و حرفه ها می توان از این نوع دستگاه برای آسانتر کردن کار استفاده نمود. در واقع از آن برای اندازه گیری میزان مقاومت، ولتاژ مربوط به یک مدار الکتریکی و جریان استفاده می کنند.

مولتی متر رومیزی

مولتی متر رومیزی جز بهترین مولتی مترهای دیجیتال است که نسبت به سایر مدل های دیگر دقت اندازه گیری آن بالا است. به همین جهت از این نوع مدل برای اندازه گیری دقیق در محیط آزمایشگاه استفاده می کنند. طرز کار با این نوع ابزار بسیار راحت بوده و برندهای مختلفی نمونه های کاربردی این دستگاه را تولید کرده اند.

مولتی متر انبری

مولتی متر انبری یا مولتی متر کلمپی جزء بی مثال ترین نوع مولتی مترها است که از لحاظ ساختاری به انبردست بسیاز نزدیک و یکسان است به همین دلیل اسم آن را مولتی متر انبری گذاشته اند. در واقع استفاده کردن از مولتی مترهای انبری به دلیل شکل ظاهری آنها بسیار راحت بوده و نیازی به قرار گرفتن آن به صورت سری در مدار نیست. به راحتی با عبور سیم از وسط حلقه انبری تمامی محاسبات مورد نیاز کاربر مشخص می گردد.

اجزای تشکیل دهنده مولتی متر

انواع مختلفی از مولتی متر از لحاظ نحوه کارکرد و ابعاد و اندازه در بازار وجود دارد که هر کدام از این مولتی مترها شامل اجزا و بخش ‌های مختلفی است که شناخت این قسمت ها کمک می کند تا با شیوه اندازه گیری پارامترهای مختلف الکتریکی به شکل بهتری آشنا شوید.
در واقع هر کدام از مولتی مترها از چندین بخش مختلف تشکیل شده اند که برخی از بخش‌ها در تمامی آنها مشترک می باشد.
در این قسمت به معرفی اجزای مهم تشکیل دهنده انواع مولتی متر می پردازیم:

صفحه نمایش

تمامی مدل های مولتی متر از صفحه نمایش برخوردار بوده و اعداد و ارقام مدنظر بر روی این صفحه مشخص می گردد.

سلکتور

سلکتور یا دستگیره موجب می‌ شود تا با حرکت دادن این قسمت از مولتی متر به راحتی بتوانید مقاومت، ولتاژ یا جریان را در مدار اندازه گیری کرده و میزان آن را مشاهده کنید.

پورت

ترمینال های ورودی کابل ها که به آنها پرت ورودی هم گفته می‌ شود برای اتصال پراب در نظر گرفته شده است.

پراب ها

در هر مولتی متر دو پراب قرار گرفته که یکی از پروژه ها با رنگ مشکی و دیگری با رنگ قرمز است؛ البته این تفاوت رنگ فقط برای تمایز بوده و هیچ دلیل دیگری ندارد.

فاکتورهای اصلی در انتخاب بهترین مولتی متر

افرادی که با برق و کارهای الکترونیکی سرکار دارند، ابزارهای مختلفی را برای کارکرد بهتر نیاز دارند که یکی از مهمترین این ابزارها مولتی متر است.
در حال حاضر تنوع بالایی از این ابزار در بازار وجود دارد که شناخت نحوه کارکرد این ابزار و دقت آن کمک می ‌کند تا برای هر فضایی نوع مناسب آن انتخاب شود.
به عنوان مثال مورد مولتی مترهایی که برای مصارف خانگی انتخاب می شوند، قابلیت های محدودی داشته؛ اما مولتی مترهای مورد استفاده در مصارف صنعتی و تکنسین های تولید قابلیت های بیشتری ارائه می دهند.
در این بخش به مهمترین فاکتورهای اصلی در انتخاب بهترین مولتی متر می پردازیم:

نوع نیاز و استفاده

در ابتدا باید مشخص کنید که از مولتی متر قرار است در چه فضایی و برای اندازه گیری چه پارامترهایی استفاده می نمایید درجه های مختلف بر اساس نیاز افراد فرق می کند.

دیجیتال یا آنالوگ

از نظر نتیجه نهایی مولتی متر آنالوگ و دیجیتال تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند؛ اما با تهیه‌ بهترین مولتی متر دیجیتال می ‌توانید با سرعت بالاتر و به شکل آسان تری تمامی قابلیت های این دستگاه را مورد استفاده قرار داده و تمامی اندازه گیری ها را مشاهده کنید. با توجه به هزینه ای که برای تهیه این ابزار در نظر گرفته اید، می توانید هر کدام از دستگاه های آنالوگ و دیجیتال را انتخاب نمایید.

دقت اندازه گیری

در اندازه گیری مولتی مترها تا حدی میزان خطا وجود دارد؛ اما هر چقدر که دقت اندازه گیری بالاتر و میزان خطا کمتر باشد، در نتیجه اندازه های دقیق تری محاسبه می گردد.

میزان مقاومت

پس از اتصال مولتی متر به مدار الکترونیکی به دلیل ایجاد یک اتصال الکترونیک پر قدرت ممکن است دستگاه دچار اشتباه در محاسبه شود و اندازه گیری ها با خطای بسیار زیاد روبرو می گردد. هر چقدر که مقاومت که همان امپدانس است بالاتر باشد، در نتیجه کیفیت اندازه گیری بهتر است.

قیمت مولتی متر

قیمت مولتی متر جزء موارد بسیار مهم در هنگام انتخاب این دستگاه کاربردی است، هر چقدر که به استانداردهای بین المللی نزدیک تر بوده؛ در نتیجه کاربردهای بیشتری هم دارد و طبیعتاً هزینه بالاتری برای تهیه آن صرف می گردد. اما همه مولتی مترهای گران نشان دهنده کیفیت خوب نبوده پس با دقت در کیفیت و سایر کارایی ها یک ابزار مناسب تهیه نمایید.

فاکتورهای مهم در قیمت مولتی متر

در حال حاضر انواع مختلف مولتی متر تولید شده که بهترین مولتی متر موجود در بازار مولتی متر کلمپی است. در صورتی که قیمت مولتی متر کلمپی برای خریدار مهم نباشد، برای هر نوع مصارفی می توان از آن استفاده کرد.
چند کاره بودن این دستگاه موجب شده که جزء دستگاه های مفید و پرفروش قرار بگیرد و به راحتی برای هر فضا و کاری می توان از نمونه های مختلف آن استفاده کرد.
اما قیمت مولتی متر جزء موارد بسیار مهمی است که برای خریداران اهمیت پیدا می‌ کند. بهتر است بدانید که عوامل مختلفی می ‌توانند بر نرخ ارائه این دستگاه پرکاربرد تأثیر بگذارند که در ادامه به بررسی برخی از آنها می پردازیم:
قابلیت های مولتی متر و امکان بررسی ظرفیت خازن، سنجش دما و دقت دستگاه و موارد مختلف دیگر می توانند بر کارایی دستگاه و قیمت آن تأثیر بگذارند.
نزدیک بودن دستگاه های مولتی متر به استانداردهای بین المللی موجب می شود تا از این دستگاه در یک محیط کاملا ایمن استفاده شود.
رزولوشن و دقت صفحه نمایشگر با تعداد اعشار بیشتر سبب می ‌شود تا داده های دقیق تری به دست کاربر برسد.
انتخاب مراکز عرضه و فروش نیز جزء عوامل بسیار مهمی است که در قیمت ارائه این دستگاه کاربردی در بازار تأثیر دارد.

فرق اهم متر با مولتی متر چیست؟

یک وسیله برای اندازه گیری مقاومت قطعات الکترونیکی بوده که در دو نمونه دیجیتال و آنالوگ تولید شده است. در حال حاضر در شرایط مختلف برای اندازه گیری میزان مقاومت مورد استفاده قرار می گیرد و به دلیل کوچک بودن بردهای چاپی فقط می تواند مقدار مقاومت را به صورت اهم مشخص کند.
مولتی متر یک وسیله برای اندازه گیری مقادیر مختلف موجود در یک مدار الکتریکی است که با کمک آن می توان اندازه های مختلفی مانند اهم، آمپر و ولتاژ را محاسبه کرد. هر چقدر که این دستگاه پیشرفته تر باشد مقادیر بیشتری را می توان با آن اندازه گیری نمود.
تفاوت های زیادی میان اهم متر با مولتی متر وجود دارد که شناخت این تفاوت ها کمک می کند تا در موقعیت ‌های مختلف از دستگاه مناسب استفاده کنید.
مهمترین تفاوتی که میان اهم متر با مولتی متر وجود دارد این است که دستگاه اهم متر فقط برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی رسانا کاربرد داشته؛ اما در دستگاه مولتی متر، اهم جزئی از آن قرار می گیرد و می تواند اندازه های الکتریکی دیگر را نیز محاسبه کند.
در واقع می‌توان گفت که مولتی متر یک ابزار با کاربرد وسیع تر نسبت به دستگاه اهم متر بوده که یکی از قابلیت های آن اندازه گیری میزان مقاومت بر اساس اهم است .
نکته مهم دیگر این است که اهم متر به هیچ عنوان توانایی جایگزینی مولتی متر را ندارد؛ اما مولتی متر به راحتی می ‌تواند جایگزین اهم متر شده و بدون استفاده از یک اهم متر هم می توان در پروژه های عیب یابی و اندازه گیری کارها را جلو برد.

فروش بهترین مولتی متر دیجیتالی

در حال حاضر که مولتی مترهای دیجیتالی در تنوع بالا از لحاظ شکل ظاهری و نحوه کارکرد تولید شده اند، در اغلب پروژه ها از این نوع دیجیتالی استفاده می کنند. برای دسترسی به نوع با کیفیت بالا و قیمت مناسب بهتر است به سراغ مراکز معتبر عرضه کننده این دستگاه ها بروید.
این مجموعه با فروش بهترین مولتی متر دیجیتالی در نمونه های مختلف شرایط خرید آسان را برای همه کاربران و خریداران به وجود آورده است. با ارائه توضیحات کامل در مورد هر کدام از دستگاه های مولتی متر و نحوه کارکرد آنها شرایط خرید و استفاده را آسان می کند.
از مهمترین مزیت های انتخاب این مرکز برای خرید مولتی متر ارائه انواع مختلف این دستگاه ها به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر است. این مدل عرضه در بازار نشان می دهد که فروشنده از کیفیت بالای محصولات خود و اصل بودن آنها اطمینان کافی دارد.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١