به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

معرفی ارت سنج عقربه ای

معرفی ارت سنج عقربه ای

معرفی ارت سنج عقربه ای
ارت سنج عقربه ای یکی از لوازم ضروری است که به کمک آن از عملکرد صحیح سیستم جاه ارت مطمئن می شویم و برای اندازه گیری مقاومت الکتریکی سیستم چاه ارت و مقاومت خاک کاربرد دارد.

در تمامی سیستم های الکتریکی به دلیل وجود نوسانات برق و برای داشتن یک سیستم پایدار حفاظت شده از سیستم ارتینگ و چاه ارت استفاده می شود. برای اینکه از کارکرد چاه ارت اطمینان کافی به دست آورید نیاز است از ابزارهای خاصی استفاده شود که کارکرد درست چاه ارت را مشخص نمایید که مهمترین ابزار ارت سنج است.
پس برای محافظت از جان نیروهای انسانی و حفاظت از دستگاه ها و تجهیزات در مراکز صنعتی بزرگ و حتی ساختمان ها نیاز است که از دستگاه ارت سنج دقیق استفاده شود که در برابر ولتاژهای مختلف از آسیب دیدن کارگران جلوگیری شود.

ارت سنج چیست؟

برای اینکه مقاومت مخصوص خاک اندازه گیری شود، روش های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید امنیت محیط را حفظ کنید. یکی از بهترین روش ها استفاده از ارت سنج است که برای این کار باید نحوه کار با دستگاه ارت سنج عقربه ای را به خوبی بدانید.
ارت سنج چیست؟ ارت سنج چگونه کار می کند؟ دلایل استفاده از ارت سنج کدامند؟ چرا استفاده از ارت سنج ضروری است؟
این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر در مواجهه با دستگاه ارت سنج به وجود می آیند که یافتن پاسخ مناسب برای هر کدام از این سوالات کمک می ‌کند تا سازه های ساختمانی ایمن تری داشته باشید.
ارت سنج از زمره دستگاه های برق صنعتی و الکترونیکی است که وظیفه اندازه گیری و سنجش مقاومت الکتریکی که از سیستم چاه ارت میگذرد را اندازه گیری می کند. استفاده از این تجهیزات موجب اطمینان از عملکرد صحیح سیستم چاه ارت می شود.

معرفی انواع ارت سنج عقرب های

ارت سنج مانند تمامی لوازم الکتریکی در چندین دسته و گروه تولید شده که به همراه پیشرفت های ایجاد شده در تکنولوژی این دستگاه ها نیز پیشرفت چشمگیری پیدا کرده اند. به همین دلیل در هر محیط و فضایی به آسانی می توان از نوع مناسب آن استفاده کرد.
ارت سنج عقربه‌ ای جزء اولین ارت سنج هایی بوده است که به شکل آنالوگ میزان جریان و مقاومت الکتریکی را محاسبه می کرد. کم کم با پیشرفت تکنولوژی ارت سنج های دیجیتال تولید شده اند که ‌توانسته اند تا حد زیادی شرایط کار با ارت سنج را آسان تر کنند.
ارت سنج عقربه ‌ای همچنان جزء ارت سنج های محبوب باقی مانده و به راحتی از این وسیله کاربردی می توان در محل های پرخطر استفاده کرد. از این نوع برای پیدا کردن مقاومت زمین و مشخص کردن بهترین محل برای حفر چاه های ارت استفاده می کنند. مهمترین ویژگی این دستگاه قابلیت تغییر اندازه گیری فرکانس و به حداقل رساندن تأثیر ولتاژ زمین است.

انواع ارت سنج عقربه ‌ای از لحاظ کارکرد

ارت سنج عقربه ‌ای توسط یک عقربه بر روی صفحه نمایش مقاومت زمین را مشخص می کند، این مدل از ارت سنج ها می توانند ولتاژی ac و dc را با توجه به نحوه طراحی مشخص نمایند. در حال حاضر از لحاظ جنس بدنه به گونه ای طراحی می شوند که در برابر ضربه مقاومت بالایی داشته و به راحتی می توان در محیط باز از آن استفاده کرد.
دستگاه های ارت سنج در تنوع بالایی تولید می شوند که برای هر شرایطی بتوان از نوع مناسب و کاربردی استفاده نمود. اما در این میان از لحاظ نحوه کارکرد ارت سنج عقربه ‌ای به دو گروه تقسیم بندی می شود:

ارت سنج میله ای

ارت سنج میله ای با کمک میله های مخصوص که به فاصله ۵ تا ۱۰ متری از یکدیگر بر روی زمین کوبیده می شوند مقاومت بخش داخلی زمین را محاسبه می کند. ارت سنج های میله ای بر اساس محل اندازه گیری مقاومت زمین و شرایط مختلف دیگر در چند نمونه تولید می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:
1. ارت سنج سه سیمه
با کمک این مدل از ارسنج از یک الکترود و دو میخ می توان در یک راستا به طور کامل مقاومت زمین و جریان متناوب آن را محاسبه کرد. معمولاً این الکترود و میخ های کمکی در فواصل معین در حدود ۲۰ متر از یکدیگر بر روی زمین قرار می گیرد، قطعا در مدل ها و برندهای مختلف ممکن است که این فاصله ها تغییر پیدا کند.
2. ارت سنج چهار سیمه
از آنجا که مقاومت هر خاک با توجه به عناصر تشکیل دهنده آن تغییر پیدا می کند، نیاز است گاهی اوقات مقاومت ویژه الکتریکی خاک اندازه گیری شود. این کار تنها با کمک ارت سنج چهار سیمه صورت می پذیرد. در واقع از این نوع ارت سنج برای شرایطی استفاده می کنند که میدان مغناطیسی قوی تری وجود دارد.
3. ارت سنج دو سیمه
از ارت سنج دو سیمه بیشتر برای مکان های استفاده می کنند که امکان کوبیدن الکترود در زمین هست و بدون استفاده از سیم می توان مقاومت زمین را اندازه گیری کرد.

ارت سنج کلمپی

ارت سنج کلمپی قابلیت اندازه گیری مقاومت چاه ارت سه دهانه به صورت موازی را دارد؛ به همین جهت نحوه استفاده کردن از این نوع ارت سنج آسان تر است. چرا که بدون نیاز به میخ کوبی و ثابت کردن جریان القا شده در میخ ها می توان مقاومت زمین را به طور دقیق محاسبه کرد. مهمترین موارد استفاده از این نوع ارت سنج در زمین های بتنی بوده که قابلیت کوبیدن میخ را ندارند و به دلیل داشتن وزن سبک در بسیاری از مواقع مورد توجه کاربران قرار می گیرد.

لزوم استفاده از سیستم ارت سنج چیست؟

در محیط هایی که تجهیزات دیجیتال وجود دارند و از این تجهیزات برای انتقال دیتا استفاده می شود، نیاز است که از آنها در برابر افزایش ولتاژ ناگهانی یا صاعقه محافظت شود. زمانی که صاعقه با دکل های کامپیوتری برخورد می کند، ممکن است خطرات زیادی به وجود بیاورد. به همین دلیل باید این ولتاژ زیاد را در جایی خنثی کرد که استفاده کردن از سیستم ارت و انتقال این ولتاژ اضافی به زمین یک راه حل ایمن می باشد.
هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب شده در سایت های لوازم الکترونیکی و تجهیزات کامپیوتری تأثیر بیشتری در انتقال صحیح داده ها دارد. به همین جهت برای محافظت در برابر صاعقه و اضافه ولتاژ از سیستم ارت قوی استفاده می شود.
در سال های اخیر که استفاده کردن از سیستم های دیجیتال افزایش زیادی پیدا کرده، نحوه طراحی سیستم ارت سنج نیز بازنگری شده و متناسب با وسایل پیشرفته امروزی این سیستم ها تغییر پیدا کرده است.
به طور کلی دلایل استفاده از سیستم ارت سنج در فضاهای مختلف بسیار زیاد است که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
از ایجاد هرگونه ولتاژ تماسی جلوگیری می کند، پس تأثیر زیادی در امنیت محیط دارد.
از جان انسان ها در برابر صاعقه و رعد و برق محافظت می کند؛ زیرا هر نوع ولتاژ اضافه ای را به زمین انتقال می دهد.
از تمامی تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی به دلیل ثابت نگه داشتن ولتاژ و جلوگیری از انتقال افزایش ولتاژ به دستگاه ها محافظت می نماید.
ایجاد کردن یک محیط قابل اطمینان برای کار الکتریکی موجب می ‌شود تا نتیجه نهایی بهینه تر گردد و نیروها با خیال راحت در این محیط ها فعالیت کنند.

چاه ارت چیست؟

چاه ارت در واقع یک زمین است که در صنعت برق برای اتصال سیم ها به زمین مورد استفاده قرار می گیرد که به وسیله این اتصال، تمامی جریان ها و ولتاژهای اضافه به زمین منتقل می ‌شود و از وارد آمدن آسیب های جدی به دستگاه ها و محیط ساختمان جلوگیری می کند.
سیستم ارتینگ از چاه ارت و سیم متصل به چاه تشکیل شده است که در صورت بررسی دقیق سیستم چاه ارت به صورت دوره ‌ای می توانید، با اطمینان خاطر تمامی دستگاه های صنعتی، مخابراتی و خانگی را توسط یک رشته سیم به زمین اتصال دهید و از کارکرد صحیح آن ها و مقاومت در برابر نشتی جریان ها مطمئن گردید.

کاربردهای مهم ارت سنج

در صورتی که تمامی اپراتورها و مهندسین مسئول در حوزه مقاومت زمین درک درستی از سیستم ارت سنج به دست آورند، می توانند بدون محدودیت و در آرامش کامل از محیط خود استفاده کنند. زیرا با قرار دادن سیم الکترود در محل های مناسب از وارد آمدن هرگونه آسیبی بر اساس تغییر جریان و ولتاژ جلوگیری می نمایند.
ارت سنج عقربه ای جزء لوازم مهم در اندازه گیری مقاومت زمین محسوب می شود که هر چقدر کیفیت ارت سنج بالاتر باشد، در نتیجه به شکل بهتری می توانید از کارکرد آن اطمینان حاصل کنید.
از ارت سنج در صنایع مختلف استفاده می کنند، به همین جهت جزء ابزارهای لازم و ضروری محسوب می گردد. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ارت سنج عبارتند از:

تیرهای برق روشنایی در خیابان

تیرهای برق روشنایی در خیابان با داشتن سیستم اتصال به زمین به شکل دقیق کار کرده و در اثر بروز صاعقه و حوادث مختلف هیچ خطری برای محیط خود ایجاد نمی کند.

تیرهای برق

شبکه انتقال نیرو از تیرهای برق استفاده می کند، تا بتواند جریان برق را به بخش های مختلف شهر انتقال دهد. در این سیستم انتقال نیرو از ارت سنج به جهت اندازه گیری مقاومت زمین و محافظت از کل شبکه در برابر صاعقه استفاده می شود.

سیستم حفاظت از صاعقه در ساختمان ها

در تمامی ساختمان ها برای محافظت از صاعقه سیستم ارتینگ اجرا می شود ،به همین جهت در گوشه های ساختمان های بزرگ الکترودهای اضافی قرار می ‌دهند تا یک سیستم ارتینگ قوی ایجاد نمایند.

باجه های تلفن

باجه های تلفن جزء محل های ضروری برای استفاده از ارت سنج بوده؛ زیرا با بررسی دقیق مقاومت زمین به شکل بهتری می توان از این فضا استفاده نمود و امواج به درستی منتقل می شود.

مهمترین مزیت های استفاده از ارت سنج

ارت سنج از دستگاه های لازم و ضروری بوده که برای فضاهای مختلف و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. البته یکی از مهم‌ترین بخش ‌های استفاده از ارت سنج در بخش آسانسور ها است. برای حفظ جان افراد که به طور مداوم از این سیستم استفاده می کنند لازم و ضروری می باشد.
وظیفه اصلی ارت سنج سنجش مقاومت زمین و انتقال ولتاژهای اضافی به زمین است، پس به طور کلی می‌ توان گفت که این وسیله مزیت های زیادی دارد.
برخی از مهم‌ترین مزایای به کاربردن ارت سنج شامل موارد ذیل می گردد:
این دستگاه کاربری بسیار ساده داشته و همه افراد با کمی مطالعه و بررسی می توانند از آن استفاده نمایند.
در هنگام محاسبه مقاومت زمین و استفاده از ارسنج، دیگر نیازی به قطع کردن کابل ها نیست.
در فضا های بتنی که کوبیدن میخ در آنها به سختی صورت می گیرد، می توان بدون میخ کوبی هم مقاومت زمین را محاسبه نمود.
در هنگام کار کردن با این دستگاه برای کاربر هیچ مشکلی به وجود نمی آید؛ زیرا یک دستگاه کاملا ایمن است.

بررسی قیمت ارت سنج

تا اینجا دریافتیم که ارت سنج دستگاهی لازم و ضروری برای فضاهای صنعتی، مسکونی و همچنین مورد استفاده در سیستم های انتقال جریان و نیرو در خیابان ها است. پس تهیه این دستگاه کاربردی با کیفیت بالا و برخورداری از استانداردهای لازم اهمیت پیدا می‌ کند.
اما در کنار داشتن کیفیت بالا، قیمت ارت سنج هم جزء موارد بسیار مهمی است که می تواند در هزینه های نهایی خریداران عمده تأثیر بگذارد.
معمولاً در هنگام تهیه دستگاه های خاص پس از بررسی میزان دقت در محاسبه مقاومت زمین و قابلیت های دیگر دستگاه نحوه قیمت گذاری آن مشخص می گردد.
برخی از موارد مهمی که می ‌توانند بر معنی نرخ دستگاه ارت سنج تأثیر بگذارند شامل موارد ذیل می گردد:
میزان دقت دستگاه در اندازه گیری از عوامل بسیار مهم بوده که در نتیجه نهایی کار هم تأثیر دارد.
قابلیت اندازه گیری دو جریان ولتاژ ac و dc موجب می ‌شود تا به راحتی از یک دستگاه استفاده نمایید.
برخوردار بودن از قابلیت اندازه گیری حداقل مقاومت الکتریکی و حداکثر مقاومت الکتریکی موجب می ‌شود تا ایمنی یک محیط بهتر مشخص گردد.
امکان اندازه گیری مقاومت مخصوص خاک به خصوص برای فضاهایی که میدان مغناطیسی قوی تری دارند مهم است.
برخورداری از سایز مناسب موجب می شوند تا حمل و نقل این دستگاه آسان تر صورت بگیرد و در هر پروژه و هر فضایی بتوان آن را بدون نگرانی جابجا کرد.
داشتن وسایل جانبی موجب می‌ شود تا در هر شرایطی بتوان از دستگاه استفاده نمود.

تمام مواردی که در اینجا ذکر شد ارتباط مستقیم به ویژگی های فنی دستگاه پیدا می‌ کند؛ اما در این میان انتخاب مراکز فروش دستگاه ارت سنج تأثیر زیادی در پرداخت هزینه نهایی می گذارد. پس با در نظر گرفتن مرکز فروش بدون واسطه سعی کنید تا حد زیادی از دستگاه های با گارانتی معتبر و هزینه های مناسب تر بهره ببرید.

فروش ارت سنج عقربه ای بدون واسطه

همه افرادی که به دستگاه ارت سنج نیاز دارند، ترجیح می دهند تا یک دستگاه با استانداردهای ملی و بین المللی تهیه کنند که بتوانند امنیت محیط کاری خود را به شکل بهتری حفظ نمایند.
انتخاب این مجموعه معتبر برای فروش ارزان ترین ارت سنج عقربه ای موجب شده تا به راحتی به دستگاه های با کیفیت بالا به همراه گارانتی دست پیدا کنید. زیرا این مجموعه جزء بزرگترین مراکز فروش ابزارهای دقیق است.
در صورت نیاز به تهیه ارت سنج عقربه ای یا هرگونه ارت سنج دیگر با کارشناسان فروش این مجموعه ارتباط برقرار نمایید و با خیال راحت پس از دریافت اطلاعات کاربردی و مفید به صورت کاملا آگاهانه دست به خرید این دستگاه بزنید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١