به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل خشک چیست؟

کابل خشک چیست؟

کابل خشک چیست؟
کابل خشک یک محصول پر کاربرد و تخصصی است که از آن در صنایع گوناگون به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند، استفاده می شود. این کابل ها به صورت تک مفتولی و یا با استفاده از چندین رشته سیم با ولتاژهای مختلف تولید می گردد.

معرفی کابل خشک

کابل خشک دارای یک یا چند رشته مفتول مسی است که به شکل منظم در هم تنیده شده اند، این کابل به دلیل وجود چندین رشته سیم و در هم تنیده شدن آن رسانایی بسیار بالایی دارد. کابل خشک انعطاف پذیری پایینی داشته و در برخی از مواقع به آن کابل مفتول هم می گویند.
معمولا از کابل خشک در بخش ‌هایی استفاده می شود که نیاز به تحرک و انعطاف نباشد، چون این کابل ها تقریباً ثابت هستند.
در اغلب مواقع هادی به کار رفته شده در روند تولید کابل خشک، فلز مس می‌ باشد و عایق آن نیز از جنس پی وی سی است؛ اما در برخی از مواقع به دلیل بالا بودن قیمت مس از فلز آلومینیوم هم می توان برای تولید کابل خشک استفاده کرد.
از این کابل ها در موارد بسیار زیادی استفاده می شود و به دلیل ویژگی های خاص در اغلب مواقع به عنوان یک راه حل اقتصادی در جهت تقویم برق و کنترل سیم کشی ها محسوب می گردد.
ساختار انواع کابل

بررسی ساختار انواع کابل

کابل چیست؟ در ابتدا برای آشنایی بیشتر با انواع کابل باید به این سوال پاسخ داد.
کابل از یک یا چند رشته سیم به هم تابیده شده تشکیل می ‌شود که این مجموعه سیم ها درون یک عایق در کنار هم قرار می گیرند. کابل ها را معمولاً با توجه به کاربرد و شکل ظاهری به چندین دسته و گروه طبقه بندی کرده‌اند.
اگر هادی به کار برده شده در کابل ها از فلز آلومینیوم باشد، کابل آلومینیومی و اگر هادی از فلز مس باشد کابل مسی می نامند.
معمولاً کابل از چند رشته سیم به هم تابانده شده تشکیل می ‌شود که روی این سیم ها را با مواد عایق در طی چند لایه پوشش می دهند.
کابل ها در واقع از دو بخش اصلی هادی و عایق تشکیل شده که عمده تفاوت قیمت کابل ها نیز به این دو بخش ارتباط پیدا می کند.
با توجه به این که کابل ها انواع متفاوتی دارند؛ اما در همه آنها چند بخش به صورت مشترک هست که در اینجا به بررسی برخی از این اجزای تشکیل دهنده اصلی کابل می پردازیم.
اصلی ترین ساختار انواع کابل شامل موارد ذیل است:
هادی یا همان رسانا
هادی در کابل ها وظیفه انتقال جریان الکتریکی و الکترومغناطیسی و همچنین امواج را به عهده دارد. بدین منظور از چهار فلز مهم مس، آلومینیوم، طلا و نقره می ‌توان به عنوان بهترین هادی استفاده کرد.
در این میان فلز مس جزء پرکاربردترین هادی است که در بیشتر کابل ها به عنوان رسانا اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.
فلز مس نسبت به فلزات دیگر رسانایی فوق العاده خوبی داشته و نسبت به فلز طلا و نقره از قیمت ارزان تری نیز برخوردار می ‌باشد.
اما از فلز آلومینیوم در موارد خاصی که نیاز است کابل با وزن سبک تولید شود استفاده می کنند؛ از آنجا که فلز آلومینیوم مقاومت الکتریکی بالایی دارد، برای تولید همه کابل ها مناسب نیست.
از فلز طلا و نقره به دلیل قیمت فوق العاده بالا، در تولید کابل به کار نمی برند. از این دو فلز رسانا فقط در برخی از وسایل الکترونیکی در بخش داخلی به کار می برند.
عایق کابل
عایق ها را معمولاً برای جلوگیری از انتقال جریان الکتریسیته به محیط اطراف بر روی هادی استفاده می کنند که از پلیمرهای مختلف تولید می گردد و معمولاً عایق ها در دو دسته ترموپلاستیک و ترموست قرار دارند.
عایق های ترموپلاستیک در برابر حرارت حساس هستند و در صورت بالا رفتن میزان حرارت، تغییر شکل داده و حتی ممکن است که ذوب شوند. این عایق ها شامل پلیمر pvc می باشد که البته عایق pvc جزء پرکاربردترین نوع عایق در ساخت کابل محسوب می گردد.
عایق های ترموست در برابر حرارت مقاوم بوده و تغییر شکل نمی دهد، مواردی مانند لاستیک سلیکونی، EVA، EPR و XLPE در گروه عایق های ترموست قرار دارد. کابل هایی که دارای عایق سیلیکونی هستند در برابر آتش سوزی های عظیم مقاومت می کنند.
حفاظت الکتریکی
از حفاظ بر روی برخی از کابل ها برای بالاتر بردن مقاومت آنها در مقابل میدان ها و امواج الکترومغناطیسی به کار می برند. انواع حفاظت الکتریکی شامل اسکرین نوار مسی و آلومینیومی و همچنین شیلد بافته شده مسی و آلومینیومی هستند که به کار بردن این حفاظ ها از ایجاد نویز جلوگیری می کند.
زره کابل
زره در واقع حفاظت مکانیکی کابل را به عهده دارد که در برابر ضربه اجسام سنگین، بریدگی و حمله حیوانات جونده از کابل محافظت کرده، به طور معمول به کابل هایی که دارای زره هستند کابل های مسلح و به کابل های فاقد زره کابل غیر مسلح گفته می گویند.
از جنس های مختلفی تولید شده و هر کدام تا حدی می ‌تواند از کابل محافظت کند، جزء قوی ترین زره ها به نوار فولادی گالوانیزه می توان اشاره کرد که موجب محافظت نزدیک به ۱۰۰ درصد از کابل می شود.
زره بافته شده از سیم گالوانیزه بیشتر از ۸۰ درصد امکان محافظت را به وجود می ‌آورد و همچنین ذره با استفاده از یک لایه فولاد گالوانیزه با توجه به قدرت های مختلفی که دارد بیش از ۹۰% محافظت ایجاد می نماید.

بررسی انواع کابل خشک

کابل های خشک زمینی، مهم ترین ابزارها برای انتقال جریان برق محسوب می ‌شوند. که با توجه به تنوع تولید این نوع کابل ها برای هر میزان و ولتاژ به راحتی می‌ توان کابل مناسب را تهیه نمود.
معمولاً کابل های خشک از خود، میدان الکترومغناطیسی ساطع می ‌کنند که این میدان می ‌تواند برای کابل های اطراف تاثیرات زیادی بگذارد. برای همین باید در مسیرهای کوتاه یا چند مسیر از این کابل استفاده نمود.
البته تولید این کابل ها به صورت شیلد دار نیز امکان پذیر است که بدین ترتیب به راحتی می توان این نوع کابل را در مصارف گوناگون استفاده کرد.
کابل های خشک بر اساس نوع تاباندن رشته ها به یکدیگر، تعداد و بسیاری از موارد دیگر طبقه بندی می کنند که در اینجا انواع کابل خشک را مورد بررسی قرار می دهیم:

کابل مفتولی سبک

از این نوع کابل به دلیل ویژگی های خاص به راحتی می ‌توان در داخل بتن و زیر زمین استفاده کرد و معمولاً به آن کابل نصب ثابت سبک نیز می گویند. این کابل را از هادی های مسی تک مفتولی یا چند مفتولی که از دو تا پنج رشته سیم تولید شده تهیه نمایند.

کابل مفتولی سنگین

هادی به کار برده شده در کابل مفتولی سنگین یا زمینی مس نرم شده یا استرند شده است که به صورت تک رشته تا چند رشته تولید می شود. به دلیل ویژگی خاصی که این نوع کابل دارد به راحتی در زیرزمین درون بتن و بخش‌های مختلف ساختمان ها می توان از آن استفاده کرد.
کابل فیبر نوری یکی از زیر مجموعه های کابل مفتولی سنگین است که در انتقال امواج با سرعت بالا مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

کابل مفتولی تک هادی

کابل های تک هادی به دلیل داشتن قطر خارجی کمتر و سطح صاف عایق کمتری استفاده می کنند و مصرف تمامی لایه های کابل از قبیل روکش، زره، عایق و مواردی از این قبیل کمتر است.
صاف بودن سطح این هادی از تنش الکتریکی جلوگیری کرده و در هنگام نصب، انعطاف ‌پذیری بیشتری دارد. بر طبق استانداردهای بین المللی، تولید این کابل تا قطر ۱۶ میلی متر مجاز بوده؛ اما در واقع این کابل با قطر ۶ میلی متر بیشتر به کار می رود.

کابل چند مفتولی آلومینیومی زمینی

این نوع کابل از هدایت الکتریکی بالایی برخوردار است و به دلیل ویژگی ‌های خوبی که در برابر مواد شیمیایی از خود نشان می دهد و همچنین مقاومت فیزیکی بالا در مصارف زیادی به کار می رود.
معمولاً کابل آلومینیومی را به صورت دو رشته ای، سه رشته ها و ۴ رشته های تولید می ‌کنند که هر چه تعداد رشته ‌ها بیشتر شود در نتیجه قدرت کابل بالاتر رفته و در مناطقی با فشار قوی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

کابل با مقطع مثلثی یا سکتور

هادی به کار رفته شده در کابل های سکتور از مس آنیل شده به صورت تک مفتولی یا تابیده شده منظم و دو گروه قابل انعطاف یا افشان می باشد؛ اما در کابل با مقطع مثلثی معمولاً از تابیده شدن منظم هادی در کنار یکدیگر استفاده می کنند.
عایق به کار برده شده در این کابل ها از مس آنیل شده و با استفاده از روکش های مختلف مانند پلی پروپیلن و pvc می باشد و به صورت استاندارد این نوع کابل ها قدرت تحمل ولتاژ ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت را دارند.
مشخصات فنی کابل خشک

مهمترین مشخصات فنی کابل خشک

کابل های خشک دارای مشخصات فنی خاصی هستند که سبب شده تا در شرایط گوناگون به راحتی بتوان از این کابل ها استفاده کرد.
این کابل ‌ها از لحاظ ولتاژ نامی به چند دسته و گروه از ولتاژ ۳۰۰ تا ولتاژ 500 می‌ رسد و همچنین با سطح مقطع های 5/0، ۷۵/0 و یک میلی متر مربع تقسیم بندی می گردد.
در صورتی که سطح مقطع کابل ها بیشتر از یک میلیون متر مربع باشد، ولتاژ آن بین ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت می‌ باشد، معمولاً این کابل ها را می ‌توان تا اندازه سطح مقطع ۱۰ میلی متر نیز تولید کرد.
کابل های خشک از لحاظ نوع تولید به دو حالت فابریک یعنی با نازک کردن و کشش میلگردها یا حالت غیر فابریک از تسمه های فلزی تولید می ‌شوند.
معمولا از لحاظ سایز و ضخامت کابل خشک و سایز ۱۰ دارای ضخامتی حدود ۳ میلی متر و بسته بندی های این کابل حدود ۵۰ کیلوگرم هستند.
سیم نمره ۱۴ نیز دارای ضخامتی حدود ۲ میلی متر است و به همین ترتیب با بالا رفتن نمره سیم، ضخامت آن به ترتیب کاهش پیدا می‌ کند.
کلیه کابل های غیر منعطف و نصب ثابت در ولتاژ نامی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت و با سطح مقطع های متنوع تولید می شود که همه بر اساس الزامات استاندارد ملی انجام می پذیرد.
کاربرد کابل خشک

موارد استفاده و کاربرد کابل خشک

کابل خشک از جمله کابل هایی است که موارد استفاده و کاربردهای بسیار زیادی دارند و در واقع می توان گفت به دلیل ویژگی ‌های منحصر به فرد جزء پرکاربردترین انواع کابل ها می باشد.
همین موارد استفاده و کاربردهای متعدد موجب شده تا این کابل در بازار، از فروش خوبی برخوردار گردد.
عمده ترین موارد استفاده و کاربرد کابل خشک عبارتند از:
• از این کابل ها به دلیل هدایت خوب جریان الکتریکی، بیشتر در توزیع برق استفاده می کنند و کابل کشی این محصول باید توسط افراد با مهارت انجام شود؛ زیرا در داخل ساختمان باید این کابل ها در زیر گچ و لوله قرار بگیرد.
• از این نوع کابل ها در تمامی محیط‌ های خشک و مرطوب به دلیل توانایی بالا در هدایت جریان برق استفاده می نمایند.
• یکی از مهمترین موارد استفاده از کابل خشک درون تابلوهای تبلیغاتی می باشد؛ زیرا سیستم سیم کشی در این تابلوها به صورت ثابت است.
• به راحتی از کابل خشک درون سازه های بتنی و آجری استفاده می شود.
• در کلیه مراکز نیروگاهی از کابل های خشک استفاده می کنند.
• در بخش های مختلف ساختمان سازی مانند رابیتس بندی و عایق کاری و موتورخانه ها از کابل های خشک کمک می گیرند.
• در تابلوهای برق مراکز گوناگون، از کابل های خشک به جهت امکان ایجاد جریان بالا استفاده می شود.

ویژگی های کابل های خشک

کابل های خشک به دلیل شکل ظاهری، معمولاً قابلیت تحرک و انعطاف نداشته و این کابل ها را بر اساس نوع مفتولی که درون آنها به کار برده شده از لحاظ ولتاژ و قدرت به دو گروه تقسیم بندی می کنند.
دسته اول کابل هایی با ولتاژ اسمی ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت قرار می‌ گیرند که این کابل ها دارای سطح مقطع های متفاوت مانند 5/0 میلی متر، /۷۵ 0 میلی متر و یک میلی متر دارند.
گروه دوم کابل هایی هستند که ولتاژ اسمی آنها بین ۴۵۰ تا ۷۵۰ ولت می باشد و سطح مقطع این کابل ها بیشتر از یک میلی متر است.
همچنین گروهی دیگر از کابل های خشک هستند که به نام کابل های برق nyy معروف می باشند. درون این کابل ها یک زره محافظ قرار دارد که به آن کابل مسلح هم گفته می ‌شود. این زره نسبت به هزینه و میزان مصرف می تواند از جنس مس یا آلومینیوم انتخاب گردد.
اما به طور کلی در اینجا به معرفی ویژگی کابل خشک به طور مختصر می پردازیم:
• کابل های خشک قابلیت شکل پذیری بالایی دارند.
• شاید این کابل ها پس از مدت زمانی پوسته پوسته شود.
• کابل خشک مقاومت کم داشته و بهتر است در فواصل کوتاه مورد استفاده قرار بگیرد.
• در کابل های خشک نسبت به سایر کابل های دیگر احتمال قطعی و ایراد کمتر می باشد.
قیمت کابل خشک

عوامل موثر بر قیمت کابل خشک در بازار

در هنگام خرید هر کالایی، پس از بررسی کیفیت، قیمت آن مورد بررسی قرار می گیرد و تاثیر زیادی در حجم خرید دارد.
کابل خشک دارای انواع مختلفی است و هرکدام از این کابل ها با توجه به نحوه ساخت و کاربرد از قیمت های متفاوتی برخوردار هستند.
در هنگام خرید کابل عوامل بسیار زیادی می ‌تواند بر قیمت این محصول تاثیر بگذارد.
برخی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت کابل خشک در بازار شامل موارد ذیل می باشند:
جنس سیم و کابل
معمولاً جنس سیم و کابل ها را از علائم حک شده بر روی عایق آنها می توان مشخص کرد. جنس سیم و کابل به دو عامل هادی و عایق آن ارتباط دارد که استفاده از عایق باکیفیت و هادی از جنس مس موجب بالاتر بردن کیفیت کابل می گردد.
مقاومت در برابر جریان الکتریکی
قدرت تحمل جریان الکتریکی در انواع کابل ها با توجه به شرایط محیط و محل نصب آن تفاوت پیدا می کند، اگر میزان جریان بیش از حد توان کابل باشد، موجب گرم شدن کابل یا سوختن آن می شود.
سایز سیم و کابل
از لحاظ سایز بندی، سیم و کابل ها هر چقدر که سطح مقطع آنها بیشتر باشد، در نتیجه حجم بیشتری از فلز مس به کار برده شده است.
برند تولید کننده
کارخانجات تولید کننده کابل خشک از تکنولوژی های خاصی در روند تولید به کار می برند که بسته به برند تولید کننده و طی شدن مراحل تولید در کارخانه، کابل ها را می توان قیمت گذاری کرد.
بررسی نرخ تورم
نرخ تورم بر روی همه کالاها تاثیر می گذارد و بر روی قیمت کابل ها نیز به دلیل وارداتی بودن برخی از قطعات آن و دستگاه ها می تواند تاثیرات بیشتری داشته باشد.
خرید کابل خشک

خرید کابل خشک با کیفیت بالا به صورت آنلاین

یکی از عوامل بسیار مهم که در هنگام خرید مورد توجه خریداران قرار می ‌گیرد اعتماد به فروشنده است. در صورتی که فروشندگان با داشتن اطلاعات کامل محصول خود را ارائه دهند، خریدار با خیال راحت از کیفیت و مناسب بودن قیمت، محصول را تهیه می‌ کنند.
با راه اندازی سایت های آنلاین فروشنده به صورت تخصصی می تواند ذهن خریدار را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و در نهایت یک انتخاب مناسب برای آنها فراهم آورد.
این مجموعه به عنوان یکی از معتبرترین مراکز آنلاین جهت خرید کابل خشک معرفی می گردد؛ زیرا این مجموعه به صورت مستقیم محصولات خود را از درب کارخانجات تولید کننده ارسال می کند.
در صورت نیاز به خرید کابل خشک می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و از تجربیات و نظرات آنها در مورد نحوه انتخاب انواع مختلف کابل خشک با توجه به مصارف خود بهترین خرید را داشته باشید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١