به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری چیست؟

کابل فیبر نوری چیست؟
کابل فیبر نوری از محصولاتی است که برای مقاصد متعدد کاربرد داشته و از رشته های شیشه ای بسیار نازک دارای سرعت بالا در انتقال، تولید می گردد. این کابل از پهنای باند بالا و انعطاف پذیری زیادی برخوردار بوده و بر هر کاربردی به نحو احسنت وظیفه خود را انجام می دهد.

معرفی کابل فیبر نوری

انواع مختلفی از کابل در کارخانجات سیم و کابل تولید می ‌شود که هر کدام از آنها برای کاربرد خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
پیشرفت های زیادی که در صنایع گوناگون به وجود آمده موجب شده تا برای هر شرایطی از یک کابل مناسب و مخصوص استفاده شود؛ به دلیل احساس نیاز به تنوع بالاتر؛ کارخانجات نیز تمرکز خود را بر روی تولید محصولات باکیفیت و متنوع گذاشته اند.
سیم و کابل ها انواع مختلفی دارند که برخی از آنها در حوزه انتقال برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند و برخی دیگر از کابل‌ها در حوزه مخابرات و جهت نقل و انتقال اطلاعات و فایل های مخابراتی به کار می روند.
کابل فیبر نوری یکی از محصولات پرکاربرد تولید شده در این کارخانجات که مهمترین وظیفه آن انتقال صدا و تصویر در فاصله های دور است.
در حال حاضر که توسعه فناوری فیبر نوری در شبکه مخابراتی جایگاه مناسبی پیدا کرده، سالانه میلیون ها کیلومتر از کابل های نوری استفاده می شود.
اما ممکن است برای بسیاری از افراد این سوال به وجود آمده باشد که کابل نوری چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد؟
کابل نوری دارای رشته های بلند و باریکی از یک ماده شفاف مانند شیشه یا پلاستیک تولید می‌شود که نور از یک سر آن وارد شده و از سمت دیگر خارج می گردد. این کابل به نسبت کابل های معمولی پهنای باند بالاتری داشته و امکان انتقال داده هایی مانند تصویر، صوت و غیره را با سرعت ۱۰ گیگا بیت بر ثانیه و حتی بالاتر به وجود می آورد.
امروزه فیبر نوری به دلیل داشتن پهنای باند وسیع در مقایسه با کابل های مسی در مخابرات از استقبال بیشتری برخوردار گشته و به عنوان مهمترین ابزار انتقال اطلاعات محسوب می گردد.
کابل فیبر نوری یک بستر امن برای جابجایی اطلاعات محسوب شده و کاملاً استاندارد می باشد که هیچ گونه نویز و مشکلی در روند انتقال اطلاعات به وجود نمی ‌آید.
کابل فیبر نوری

اجزای تشکیل دهنده کابل فیبر نوری

فیبر نوری از جنس سیلیسیوم دی اکسید برای انتقال داده‌ ها توسط نور و لیزر مورد استفاده قرار می گیرد. یک کابل فیبر نوری می تواند صدها هزار مکالمه صوتی را انتقال دهد.
معمولاً برای تولید کابل ها از چندین بخش و لایه استفاده می ‌کنند که هر بخش وظیفه خاصی به عهده دارد.
در کابل فیبر نوری با بررسی اجزای تشکیل دهنده آن در می یابیم که این کابل ها از چند بخش اصلی تشکیل شده ‌اند. در ادامه به بررسی اجزای تشکیل دهنده کابل فیبر نوری می پردازیم:

کشنده central member

کشنده در مرکز کابل فیبر نوری قرار گرفته و از کشش بیش از حد کابل در هنگام اجرا جلوگیری می کند .مهم ترین کاربرد این کشنده پیچش بافرهای زاویه تارهای فیبر نوری به دور آن مطابق استانداردهای تولید این محصول است.

هسته Core

هسته از یک یا چند عدد تار فیبر نوری تشکیل شده که معمولاً هسته از شیشه خالص تولید می‌ شود، تا بازتاب نور را به درستی انجام دهد.
محل این تارها داخل بافر در مرکز فیبر نوری که باید به صورت کاملاً استاندارد به دور کشنده تابیده شده، تا سیگنال های نوری با طول موج های مختلفی در آن حرکت نمایند.
گاهی اوقات به جای هسته شیشه ای، هسته از پلاستیک کاملاً بازتابنده تشکیل می شود که تفاوت آن با شیشه در پهنای باند و موارد استفاده در مسافت کمتر است.
در مسافت ‌های کوتاه مانند داخل ساختمان ها می توان از کابل مالتی مد که همان کابل با هسته پلاستیکی، استفاده نمود که تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌ ها دارد.

بافر Lose/Bufer

بافر به روکشی که دور تا دور تارهای فیبر نوری را احاطه کرده می گویند که توسط ژله مخصوصی از این تارها محافظت می نماید.
وظیفه اصلی بافر بازتاب نور خارج شده از هسته به مرکز خود که در اصطلاح بازتاب داخلی گفته می شود و جنس روکش بافر از پلاستیک بوده و قطر تار و پوسته به همراه یکدیگر کمتر از ۱۲۵ میکرون و معادل قطر یک تار موی انسان است.

روکش cladding

این روکش با جنس پلاستیک وظیفه حفاظت و نگهداری از بافرها را به صورت یک جا به عهده دارد. تمامی بافرها و محافظین آن به دور عنصر کشنده تابیده و داخل روکش قرار می گیرند. فضای درون روکش را از نوعی ژله خاص پر می کنند، تا کابل ها در برابر گرما سرما و همچنین حیوانات جونده مقاوم گردد. همچنین این ژل نقش زیادی در آب بندی کابل و محافظت در برابر حملات موش های جونده ایجاد می نماید.

پوشش فلزی Armor

آمور یا پوشش فلزی معمولاً از جنس آلومینیوم یا استیل بوده که سرتاسر کابل آمور تحت روکش قرار می‌ گیرد و وظیفه آن جلوگیری از آسیب جریان های الکتریکی القا شده بر روی کابل و ایجاد مشکل برای دستگاه های دو طرف مسیر است.

پوسته اصلی coating

پوسته اصلی، بیرونی ترین روکشی که جهت محافظت از تمامی اجزای تشکیل دهنده کابل های فیبر نوری قرار گرفته و از پلی اتیلن تولید می گردد. بر روی پوسته اصلی یا کوتینگ مشخصات کابل اعم از جنس تارها، تعداد تارهای داخل آن و همچنین برند تولید کننده و متراژ کابل چاپ می شود.
انواع کابل نوری

انواع کابل فیبر نوری

ویژگی های منحصر به فرد کابل فیبر نوری موجب شده تا برای مصارف مختلف نمونه های گوناگونی از این کابل ها تولید شده که هرکدام وظایف منحصر به فرد خود را دارند.
انواع کابل فیبر نوری به طور مخفف نامگذاری می‌ شوند؛ اما پشت این نامگذاری مفهوم خاصی قرار گرفته است که نشان دهنده ویژگی و کاربرد کابل می باشد.

کابل نوری ژله فیلد خاکی OBFC

این کابل دارای یک محافظ نوار استیل دندان اره ای بوده که در زیر خاک می‌توان از آن استفاده نمود و برای شبکه‌ های زیرساخت و بین شهری در مسافت های طولانی در داخل خاک دفن می گردد.

کابل نوری خشک خاکی OBUC

این کابل دارای یک محافظ نوار استیل دندان اره ای است که در مناطق زیر زمینی از خطرات جوندگان و رطوبت در امان بوده و کاربرد آن برای زیرساخت های شهری و به جای ژله از نخ و نوار جاذب رطوبت در آن استفاده ‌کرده‌ اند.

کابل نوری ژله فیلد کانالی OCFC

این کابل دارای روکشی برای جلوگیری از رطوبت بوده و در شبکه های درون شهری بین مراکز مخابراتی کاربرد دارد.

کابل نوری خشک کانالی OCUC

این کابل بدون ژله و کاملاً خشک است، جهت محافظت کابل در مقابل آب و نفوذ رطوبت از نوار جاذب استفاده شده و کاربرد آن در شبکه های درون شهری و بین مراکز مخابراتی می باشد.

کابل نوری خشک مهاردار هوایی تک رشته OSSC

این کابل از هفت رشته فولادی گالوانیزه سیم مهاردار تولید شده که سطح مقطع کابل به شکل عدد 8 لاتین بوده و در مناطق روستایی و مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل نوری خود پشتیبان ADSS

ساختار این کابل بدون ژله بوده و جهت حفاظت از کابل در مقابل رطوبت از نوار جاذب استفاده شده و به دلیل داشتن روکش مقاوم ضد ترک به راحتی در مجاورت کابل های فشار قوی کاربرد دارد. نیروی کشش این کابل زیاد بوده و متناسب با شرایط جوی و نحوه کاربرد می توان این نیروی کشش را تنظیم و طراحی کرد.

کابل نوری با تیوپ مرکزیOFC

هسته این کابل ها درون یک تیوب در مرکز کابل قرار گرفته و اطراف تیوب از عنصر مقاوم بر اساس نیاز و شرایط استفاده شده و یک لایه روکش بر روی آن قرار می گیرد. بر حسب نوع کاربرد، جنس روکش نیز تغییر پیدا می‌ کند.
انواع کابل فیبر نوری Multimode

انواع کابل فیبر نوری Multimode

کابل های فیبر نوری با دو هسته پلاستیکی و شیشه ای تولید می شوند که در صورت استفاده از پلاستیک در هسته آن به کابل های مولتی مد شهرت پیدا می کنند.
کابل های مولتی مدیا در هنگام انتقال سیگنال های نوری، نور را در چندین مسیر پراکنده می کنند که این موجب شده تا پهنای باند در مسافت ‌های کوتاه تا متوسط بالاتر باشد.
اما در مسیرهای طولانی انحرافات زیاد موجب شده تا انتقال داده ها نامشخص و ناقص صورت بگیرد، به همین جهت از کابل های مولتی مدیا فقط در مسیرهای متوسط و کوتاه استفاده می کنند.
کابل های مولتی مدیا را بر حسب توانایی به چندین دسته و گروه طبقه بندی می کنند که در اینجا به معرفی برخی از پرکاربردترین آنها می‌پردازیم:

کابل OM1

این کابل با اندازه هسته ۶۲ میکرومتر و کاوری با رنگ نارنجی می تواند در فاصله ۳۰۰ متری مورد استفاده قرار بگیرد که بیشتر در شبکه‌های مسافت کوتاه مانند شبکه ‌های محلی لن و شبکه‌های خصوصی کاربرد دارد.

کابل OM2

این کابل با اندازه هسته ۵۰ میکرومتر و داشتن کاوری با رنگ نارنجی توانایی انتقال اطلاعات تا ۶۰۰ متر را داشته و عموماً برای مسافت های کوتاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد و در شبکه های محلی لن و شبکه‌ های خصوصی بیشتر به کار می رود.

کابل OM3

این کابل با هسته ۵۰ میکرومتر و داشتن کاور آبی تا ۳۰۰ متر می تواند امواج را انتقال دهد و از نور کمتری استفاده کرده، به همین جهت افزایش سرعت، در شبکه ‌های خصوصی بزرگتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل OM4

این کابل با هسته ۵۰ میکرومتر با داشتن کاوری با رنگ آبی می تواند تا فاصله ۵۵۰ متر را پوشش دهد و از آن برای شبکه های پرسرعت مراکز داده و مراکز مالی و شرکت های بزرگ استفاده می کنند.

کابل OM5

این کابل با داشتن هسته ۵۰ میکرومتر و رنگ کاور سبز لیمویی، از طیف وسیع تری از طول موج برخوردار بوده و برای پشتیبانی از چند طول موج کوتاه تولید می گردد. کاربرد این کابل در شبکه ها، مراکز داده با مسافت بیشتر و سرعت بالاتر است.
مزایای فیبر نوری

مزایای استفاده از فیبر نوری

کابل فیبر نوری در مقایسه با کابل های دیگر بسیار ایمن تر عمل می‌ کند؛ زیرا در منبع انتقال دهنده اطلاعات، سیگنال های نوری و داده ها کاملا رمزگذاری شده و تا انتقال به مقصد نهایی رمزگشایی می گردد.
در واقع می‌ توان گفت که کابل فیبر نوری یک وسیله انتقال اطلاعات و سیگنال ها در مسافت های طولانی با سرعت بسیار بالا است.
نور پس از ورود به کابل فیبرنوری با برخورد به دیواره با زاویه خاصی شکست خورده و به همین جهت با رخ دادن پدیده بازتاب، با سرعت بالاتری انتقال پیدا می کند.
تا اینجا دریافتیم که استفاده از کابل فیبر نوری موجب امنیت بیشتر و سرعت بهتر است؛ اما مزایای استفاده از فیبر نوری بسیار زیاد می باشد که در اینجا به برخی از مزایای فیبر نوری اشاره می کنیم:
هزینه های تمام شده کابل فیبر نوری به نسبت سایر کابل هایی با تکنولوژی های قدیمی تر با توجه به دریافت خدمات بهتر مناسب است.
قطر بسیار کم فیبر نوری نسبت به کابل های دیگر موجب شده تا هزینه های حمل و نقل و نصب کمتر گردد و استفاده از آن در محیط های مختلف راحت تر باشد.
به دلیل ظرفیت بالای پهنای باند کابل فیبر نوری انتقال دیتاهای بسیار حجیم به آسانی امکان پذیر است.
تکنولوژی مورد استفاده در کابل نوری با توجه به پیشرفت و ارتقاء تکنولوژی به روزتر شده و در لوازم الکترونیکی مختلف قابلیت استفاده دارد.
در کابل های فیبر نوری هیچ گونه تداخلی در انتقال سیگنال ها به وجود نمی آید.
استفاده از کابل های فیبر نوری می توان فرستنده هایی با میزان مصرف ولتاژ برق کمتر استفاده کرد؛ زیرا این کابل ها با ولتاژهای پایین نیز کار می کنند.
کابل فیبر نوری به دلیل این که الکتریسیته را انتقال نمی دهد، آتش زا نبوده و این تکنولوژی کمک کرده تا یک محیط ایمن و استاندارد به وجود بیاید.
مهمترین مزیت کابل فیبر نوری انعطاف ‌پذیری بالای آن بوده که به راحتی در تکنولوژی های مختلف مانند عکس های پزشکی و مشاغل خاص می توان از آن استفاده نمود.
تعمیر کابل های فیبر نوری به نسبت سایر کابل هایی با هادی مسی راحت تر و آسان تر است.
کابل های فیبر نوری در یک محیط با امنیت بالا و سرعت خوب همه اطلاعات را انتقال می دهد.

کاربرد های فیبر نوری

با بررسی مشخصات و ویژگی های کابل فیبر نوری در می یابیم که این کابل جزء پر استفاده ترین کابل های تولید شده در حال حاضر است.
مزایای بسیار زیادی که کابل فیبر نوری ایجاد می کند، تمامی صنایع را متقاعد کرده تا با صرف هزینه مناسب از این نوع کابل برای بهبود فعالیت های خود استفاده نمایند.
کاربرد کابل فیبر نوری بسیار زیاد است که در اینجا به معرفی برخی از مهم ترین آنها می پردازیم:
مورد استفاده در مخابرات
از مهم ترین و مرسوم ترین کاربردهای فیبر نوری جهت انتقال اطلاعات توسط نور لیزر در مخابرات است.
مورد استفاده در حسگر ها
از حسگرهای فیبر نوری جهت اندازه گیری کمیت های فیزیکی مانند جریان الکتریکی، میدان مغناطیسی، فشار ،حرارت، آلودگی آب های دریا، تشعشعات پرتوهای گاما و بسیاری از موارد دیگر استفاده می شود.
مورد استفاده در بخش های نظامی
کابل فیبر نوری کاربردهای بی شماری در صنایع نظامی و دفاعی داشته و با استفاده از این کابل امکان برقراری ارتباط و کنترل با آنتن رادار، کنترل و هدایت موشک ها، ارتباط زیردریایی ها و بسیاری از موارد دیگر را به وجود آورد.
مورد استفاده در روشنایی
از این نوع کابل ها به عنوان یک فناوری روشنایی متداول در قرن اخیر استفاده می ‌شود؛ از آنجایی که تشعشعات خطرناک ماورای بنفش ندارد، در بخش داخلی ساختمان ها نیز به کار می رود.
لیست قیمت کابل فیبر نوری

دریافت لیست قیمت کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری از لحاظ نوع کارکرد نحوه تولید تعداد رشته های فیبر و بسیاری از موارد دیگر در چندین دسته و گروه تولید می گردد.
معمولاً کابل های تولید شده از فیبر نوری با رشته های شیشه ای نسبت به کابل های فیبر نوری با رشته های پلاستیکی قیمت بالاتری دارند؛ البته موارد استفاده و کاربرد این نوع کابل ها نیز بیشتر است.
برای دریافت لیست قیمت کابل فیبر نوری باید توجه داشت که عوامل مختلفی می تواند بر این لیست قیمتی تاثیر بگذارد مانند:
نوع رشته های فیبر مورد استفاده در تولید کابل
نوع پوشش ژل ها یا نوارهای محافظتی از رشته های فیبر
نوع روکش نهایی از جنس pvc یا پلی اتیلن یا پلیمرهای دیگر
ضخامت کابل فیبر نوری
نکته مهم این است که دریافت لیست قیمت کابل فیبر نوری در صورتی که از مراکز معتبر و نمایندگی های پخش صورت بگیرد، با قیمت های مناسب تری نسبت به دیگر بازارهای عرضه و فروش روبرو می گردید.
فروش کابل نوری

معتبرترین مرکز فروش کابل نوری

فروش کابل نوری در حال حاضر از استقبال خوبی برخوردار است؛ زیرا این کابل در تنوع بالایی تولید شده و برای اغلب صنایع مورد استفاده قرار می گیرد.
تنوع بالای کابل در بازار موجب سردرگمی های زیادی برای خریداران می گردد که انتخاب نوع مناسب به یک چالش بزرگ تبدیل می شود.
این مرکز یکی از معتبرترین گروه های فروش کابل نوری محسوب شده؛ زیرا با برترین تولید کنندگان کابل در ارتباط بوده و محصولات خود را مطابق استانداردهای روز دنیا ارائه می ‌دهد.
این مجموعه با داشتن پرسنل مجرب و با تجربه که آشنایی کامل با انواع کابل های فیبر نوری، موارد استفاده و کاربرد آنها دارند، می تواند اطلاعات خوبی در اختیار خریدار قرار دهد.
در صورت نیاز به هرگونه مشاوره تخصصی در حوزه خرید و اجرای کابل های نوری از لحاظ انتخاب نوع کابل و هزینه های نهایی می توانید با کارشناسان این مجموعه ارتباط مستقیم برقرار کنید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١