به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل زمینی چیست؟

کابل زمینی چیست؟

کابل زمینی چیست؟
کابل زمینی دارای هادی نرم شده از جنس مس می باشد که در انواع مختلف تولید شده است. که جنس هادی آن از مس آنیل شده، با عایق پی وی سی و عایق سلیکونی با ولتاژهای مختلف به بازار ارائه می گردد.

معرفی کابل زمینی

کابل های زمینی که به کابل های خشک نیز معروف هستند، با ستفاده از هادی مس تولید می ‌شوند و به گونه ‌ای روند تولید این کابل ها طی می شود که به راحتی می توان از این کابل در کلیه محیط های باز و بسته، خشک و مرطوب استفاده کرد.
معمولاً کابل های زمینی در چندین دسته و گروه تولید می‌ شوند که در ابتدا به دو دسته کابل های مخابراتی و کابل های الکتریکی تقسیم می گردند.
از کابل های الکتریکی در جهت انتقال الکتریسیته در فضاهای مختلف بسته به جنس هادی، تعداد رشته های موجود در کابل ولتاژ اسمی و موارد دیگر به کار می برند.
از کابل های مخابراتی جهت انتقال امواج بین شهرها و روستاها استفاده می کنند که این کابل ها در دو گروه کابل مخابراتی هوایی و کابل مخابراتی زمینی به کار می روند، معمولاً کابل های مخابراتی زمینی دارای رنگ مشکی و انعطاف پذیری کمی هستند.
روکش به کار گرفته شده بر روی کابل مخابراتی زمینی دارای استحکام بالا و مقاوم در برابر نور خورشید و باد و باران است.
توجه داشته باشید که میان کابل زمینی الکتریکی و کابل مخابراتی تفاوت هایی وجود دارد که در ابتدا و در ظاهر می توان به نحوه کارکرد این دو کابل اشاره کرد.
کابل مخابراتی وظیفه انتقال پیام های صوتی، تصویری و فیلم و عکس را به عهده دارد؛ اما کابل های الکتریکی جریان برق را منتقل می کند.
 مشخصات کابل زمینی

بررسی انواع کابل زمینی از نظر جنس و ساختار


کابل های زمینی انواع مختلفی دارند به همین جهت به آسانی می ‌توان در شرایط گوناگون از آنها استفاده کرد.
معمولاً کابل ها را از لحاظ ساختار، موارد استفاده، جنس هادی، تعداد سیم و بسیاری از موارد دیگر می توان دسته بندی کرد.
انواع کابل های زمینی از لحاظ ساختار جنس و همچنین نحوه استفاده نیز در چندین دسته و گروه قرار می گیرند.
انواع کابل زمینی از لحاظ جنس و ساختار بدین شرح است که:

کابل تسمه ای

کابل تسمه ای در گروه کابل های زمینی قرار می گیرد که این کابل ها 3 عدد رسانای به هم متصل دارند که با تسمه کاغذی عایق بندی می‌ شوند. هر هادی با استفاده از یک دی ‌الکتریک کاغذی عایق می گردد.
فاصله میان هادی و تسمه کاغذی عایق با یک ماده دی الکتریک فیبری پر می شود که موجب انعطاف بیشتر و ایجاد شکل دایره های کابل می باشد.
از مهمترین ویژگی های کابل تسمه ای نداشتن ساختار دایره‌ای کامل است؛ زیرا به دو صورت می توان از هر فضای در دسترسی بهترین استفاده را کرد.

کابل های قدرت تک رشته

از این نوع کابل برای تامین انرژی الکتریکی در فضای باز استفاده می کنند و هادی آن از جنس مس آنیل شده است. این کابل در دو گروه تک مفتولی و تابیده شده منظم تولید می‌ شود که روکش به کار برده در آن ها از جنس pvc می باشد. رنگ این کابل به طور معمول مشکی بوده و بر اساس استانداردهای بین‌المللی دارای ولتاژی بین ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت هست.

کابل های پروتودور

برخی از کابل هایی که با عایق pvc ساخته می شوند در بازار خرید و فروش کابل به نام پروتودور معروف هستند. این کابل ها انعطاف پذیر بوده و در سیم کشی ها به کار می رود. از این نوع کابل ها می ‌تواند از دمای منهای ۵ درجه سانتیگراد به بالا به آسانی استفاده کرد. در واقع برای مناطق سردسیر مناسب می باشند.
همچنین در شرایط آتش سوزی ها نیز این نوع کابل مقاومت بالایی داشته و می ‌تواند به خوبی از عایق محافظت کند.

کابل زمینه سبک

این نوع کابل برای مصارف صنعتی و کابل کشی داخل ساختمان کاربرد دارد و به راحتی در محیط های مرطوب و آبدار نیز می توان از آن استفاده نمود. ساختار این کابل از هادی مس آنیل شده به صورت تک مفتولی و یا تابیده شده منظم و همچنین عایق پی وی سی هست. روکش میانی این رشته ‌ها از آمیزه های pvc اکسترود شده می باشد. در بازار معمولاً این کابل به رنگ مشکی یا طوسی در دسترس است.

کابل زمینی هادی نیمه افشان

کابل هادی نیمه افشان جزء کابل های پر استفاده که جنس هادی آن از مس آنیل شده یا آلومینیوم تقویت شده با آلیاژها به کار می برند.
کابل های زمینی هادی نیمه افشان به چند گروه دسته بندی می شوند:
• هادی های تابیده منظم و گرد
• هادی های تابیده منظم و فشرده
• هادی های تابیده منظم سکتور
برای تولید هر کدام از این نوع کابل ها، رشته ها باید به صورت لایه لایه در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا شکل هندسی مورد نظر به دست آید.

کابل زمینی تک مفتولی

کابل های تک مفتولی یا نصب ثابت موارد استفاده بسیار زیادی دارند، این کابل ها را از هادی هایی با جنس مس آنیل شده یا آلومینیوم غنی شده با آلیاژهای دیگر تولید می کنند.
به طور استاندارد سطح مقطع هادی های آلومینیومی تابیده و منظم معمولاً از ۱۰ کمتر نیست ولی در برخی مواقع مقاطع ۴ و ۶ نیز مورد استفاده قرار می گیرند.
کاربرد کابل زمینی

بیشترین موارد کاربرد کابل زمینی

کابل زمینی در صنایع مختلف موارد استفاده و کاربردهای بسیار زیادی دارد و به راحتی می توان از آن در فضاهای گوناگون به کار برد.
همان طور که در ابتدا گفته شد، کابل های زمینی در دو گروه کابل های برق و کابل های مخابراتی تولید می شوند که موجب افزایش میزان استفاده از این کابل ها شده است.
معمولا از کابل زمینی مخابراتی که به صورت تک زوج تولید می شود؛ برای ارتباط بین پورت های ترمیناتور و از کابل دو زوج مخابراتی برای اتصال گوشی های تلفن به پریز استفاده می‌ کنند.
از کابل های مخابراتی برای انتقال سیگنال آنالوگ و دیجیتال برای دستگاه های تلفن، فکس و همچنین دستگاه ‌های هشدار آتش سوزی استفاده می شود.

از مهمترین موارد استفاده و کاربرد کابل های زمینی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کابل کشی در زیر زمین
هنگامی که قرار است در زیر زمین کابل کشی انجام شود، کابل کشی ها به هر منظوری که باشند به راحتی می‌ توان از کابل های زمینی استفاده کرد. مزیت های زیادی در انتخاب این نوع کابل ها در زیر زمین وجود دارد که موجب می ‌شود تا نسبت به کابل ‌کشی های هوایی بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.
کابل کشی در آب
در پروژه های آبی بسیار زیادی شاهد کابل کشی در زیر آب هستید که بدین منظور نیز از کابل های زمینی باکیفیت، بدون هیچ گونه نگرانی می توان استفاده کرد.
در کابل کشی کانال ها
کانال ها به منظورهای مختلفی حفر می شوند که قرار دادن سیم در کانال از هرگونه ضربه مکانیکی جلوگیری می‌ کند و بسادگی می توان این کابل ها را درون کانال ها قرار داد و نصب آنها ساده است.
تاسیسات کارخانه ها
در کارخانجات بزرگ در بخش‌های مختلف آن از جمله پست های برق، بخش تاسیسات و تابلوهای برق به راحتی از کابل های زمینی استفاده می کنند.
مصارف خانگی
از این کابل ها در بخش های مختلف خانه ها در زیر بتن، درون لوله ها و همچنین در زیر گچ و آجر نیز استفاده می شود و البته برای ایجاد روشنایی خیابان ها هم کاربرد دارد.
توجه داشته باشید که کاربرد کابل های زمینی بسیار گسترده هست و بررسی تمامی آن ها به زمان زیادی نیاز پیدا می کند.
کابل

ویژگی های یک کابل مرغوب چیست؟


پس از مشخص کردن کابل و نوع نیاز بهتر است تا با برخی از نکات در مورد بررسی یک کابل مرغوب نیز آشنا باشید.
در صورتی که با جنس و کیفیت کابل مرغوب آشنایی پیدا کنید، در هنگام خرید از مشکلات زیادی که منجر به پرداخت هزینه ‌های اضافه شوند، جلوگیری می نمایید.
یک کابل مرغوب دارای ویژگی هایی هست که دانستن آن موجب می شود تا در هنگام خرید کابل های بی کیفیت و تقلبی را در بازار تشخیص دهید که در اینجا به برخی از مهمترین ویژگی ها اشاره داریم:
• مس مورد استفاده در این کابل ها باید دارای سطح کاملاً روشن و براق باشند، سیاه بودن سطح مس و اکسید شدن آن نشانه نامرغوب بودن مس مورد استفاده در روند تولید این کابل ها است.
• رشته های مسی درون کابل باید قابلیت انعطاف داشته و در صورت خم شدن این رشته‌ ها نشکنند.
• سطح خارجی غلاف کابل باید کاملاً یکدست بوده و بدون هیچ گونه برآمدگی و فرورفتگی باشد.
• برابر بودن قطر سطح مقطع هادی در تمام طول کابل به صورت یکسان و یکنواخت اهمیت زیادی در مشخص کردن کیفیت این کابل ها دارد.
• وضعیت رشته های هادی درون کابل باید دقیقاً در وسط غلاف قرار بگیرد.
• بین رشته های هادی و همچنین جنس غلاف چسبندگی نباشد، و به آسانی از هم جدا شوند.

تفاوت کابل زمینی و کابل هوایی

برای مشخص کردن تفاوت هایی که بین کابل زمینی و کابل هوایی وجود دارد؛ خوب است که در ابتدا بدانید که کابل ها در سیستم های الکتریکی و الکترونیکی با کمک یک هادی یا گروهی از هادی ها جهت انتقال جریان و سیگنال های مخابراتی مورد استفاده قرار می گیرند.
برای مقایسه کابل زمینی و هوایی برخی از عوامل باید مورد بررسی قرار بگیرند مانند:
نحوه ساخت و ساز
کابل های زمینی باید عایق های خاصی داشته باشند تا در برابر رطوبت و خوردگی کاملاً مقاوم شوند؛ اما کابل های هوایی دارای ساختاری ساده تر هستند.
نصب و راه اندازی
نصب و راه اندازی کابل های هوایی با سرعت بالاتری انجام شده؛ اما برای نصب کابل های زمینی باید کانال های مخصوص حفر گردد که در طی این مسیر با پیچیدگی هایی مانند سست بودن خاک، وجود آب در طول مسیر و موارد دیگر مواجه می شوند.
اتلاف حرارت
در کابل های زمینی به دلیل وجود عایق و محافظ هایی مانند زره پوش و غلاف محدود است؛ اما در کابل های هوایی بر خلاف اینکه در محیط آزاد قرار دارند اتلاف گرما بیشتر می باشد.
اندازه هادی
کابل های زمینی از هادی های بزرگتری در مقایسه با کابل های هوایی برخوردار هستند، تا بتوانند انرژی مناسب را منتقل کنند؛ اما کابل های هوایی به دلیل این که خنک کننده طبیعی دارند، با سطح مقطع کمتر هم بدون گرم شدن می توانند انرژی لازم را منتقل نمایند.
عیب یابی و رفع آن
کابل‌های هوایی به آسانی مورد عیب ‌یابی قرار گرفته اما برای مکان یابی و تعمیر سیستم های زمینی باید راه های پیچیده تری ‏طی شود.
امنیت بالا
کابل های زمینی در مقایسه با کابل های هوایی از نظر عمومی و همچنین عبور حیوانات و محیط زیست ایمن تر هستند، بنابراین امکان مداخله در کابل های زمینی پس از نصب وجود ندارد؛ اما کابل های هوایی توسط افراد یا مداخله حیوانات و آب و هوا جابجا می شود.
آسیب های محیطی
کابل های هوایی در مجاورت محیط ممکن است مورد صاعقه قرار بگیرد که کابل های زمینی تحت تاثیر این طرح‌ ها نیستند.
افت ولتاژ
در کابل های هوایی که سطح مقطع بسیار کمتری به نسبت کابل های زمینی دارند؛ معمولاً افت ولتاژ بیشتر صورت می ‌گیرد.
خرید کابل زمینی

نکات مهم برای خرید کابل های زمینی

انواع مختلفی از کابل های زمینی با هادی مسی تولید شده که پس از بررسی این کابل ها از لحاظ ویژگی و مزایا توجه به برخی از نکات در هنگام خرید کابل زمینی کمک می کند تا انتخاب های مناسب تری انجام دهید.
اینجا به چند نکته مهم پیش از خرید نهایی اشاره می نماییم:

مشخص کردن نیاز
مشخص کردن نوع نیاز و اینکه از کابل برای چه منظور و هدفی باید استفاده شود، جزء مهمترین موارد است.
خرید کابل مناسب
پس از مشخص کردن نیاز خود می توانید با توجه به کاربردهای خاصی که کابل ها دارند، بهترین آنها را انتخاب کنید.
اطمینان از کیفیت کابل
کیفیت کابل ها در طول عمر آنها و نحوه استفاده اهمیت زیادی داشته و با انتخاب برندهای معتبر می ‌توان از کیفیت این محصول مطمئن شد.
مرکز عرضه مناسب
با انتخاب مراکز معتبر که به شکل مستقیمی محصول را ارائه می دهند، می توانید از دو عامل مهم یعنی کیفیت کابل ها و قیمت های ارائه شده مطمئن شوید.

فروش کابل زمینی با بهترین قیمت بازار

کابل های زمینی به دلیل وجود غلاف سربی در آنها قابلیت تحمل ضربه، فشار و مقاومت در برابر رطوبت را دارند.
به همین دلیل استقبال از کابل زمینی بسیار زیاد است و موجب شده تا حجم خرید و فروش آن در بازار افزایش پیدا کند.
با توجه به درخواست خریداران در حجم های عمده، فروش کابل زمینی در مراکز مختلفی صورت می گیرد که نیاز بازار به خوبی تامین می گردد.
اما در بین این مراکز متعدد فروش، انتخاب مجموعه ای که هم از لحاظ کیفیت و هم از لحاظ قیمت مورد اعتماد باشد اهمیت بیشتری پیدا می‌ نماید.
این مجموعه می ‌تواند یکی از بهترین ها در حوزه فروش کابل زمینی محسوب شود؛ زیرا با کارخانجات برند و مطرح تولید کننده کابل در ارتباط بوده و بهترین قیمت کابل در بازار را ارائه می دهد.
در واقع این مرکز به عنوان یک پل ارتباطی قوی عمل کرده و بین کارخانجات تولید کننده و مصرف کنندگان نهایی همه واسطه ها را حذف کرده و این محصول را مستقیماً عرضه می نمایید.
انتخاب یک مرکز برای خرید که کارشناسان متبحر داشته باشد، کمک زیادی به انتخاب های درست و اصولی می کند که در این مجموعه شرایط ارائه مشاوره به صورت رایگان فراهم می گردد.
در صورت نیاز به کابل زمینی به دلیل تنوع این محصول با کارشناسان این مجموعه ارتباط گرفته، تا پس از دریافت اطلاعات کامل بهترین آن را مطابق نوع نیاز خود تهیه نمایید.