به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

اکسیژن متر چیست؟

اکسیژن متر چیست؟

اکسیژن متر چیست؟
اندازه گیری اکسیژن مایع و همچنین اکسیژن هوا در محیط اطراف گاهی اوقات اهمیت زیادی پیدا می‌ کند که با پیشرفت های تکنولوژی و ساخت دستگاه اکسیژن متر، اندازه گیری اکسیژن با سرعت بالاتر و بسیار ساده تر انجام می شود.
دستگاه اکسیژن برای محاسبه اکسیژن هوا و همچنین اکسیژن آب تولید می گردد که جهت نیاز به اکسیژن در هر فضایی نیاز به دستگاه های خاص است.
در حال حاضر دو نوع دستگاه اکسیژن تولید شده که از یکی جهت محاسبه اکسیژن محیط و هوا و از نوع دیگر برای محاسبه اکسیژن مایعات و آب استفاده می کنند. البته با پیشرفت ‌هایی که در تکنولوژی رخ داده، دستگاه های اکسیژن متری تولید شده اند که امکان محاسبه اکسیژن مایعات و هوا را به طور همزمان دارند.
در اینجا به بررسی هر کدام از این اکسیژن مترها می پردازیم:

اکسیژن متر CO2

اکسیژن متر CO2 مناسب برای محاسبه اکسیژن موجود در محیط اطراف و هوا است که از این دستگاه به دلیل داشتن سنسورهای قوی جهت جلوگیری از حریق و آتش سوزی نیز استفاده می کنند. معمولاً دستگاه اکسیژن متر هوا با داشتن سنسورهای قوی امکان کنترل اکسیژن محیط را فراهم کرده و به همین جهت هر زمان که نسبت به سوخت هوای یک موتور احتراقی زیاد یا کم باشد، با سرعت شناسایی کرده و از طریق سنسورهای اکسیژن متر اعلام می گردد.
به طور کلی از دستگاه اکسیژن متر CO2 یا محیطی در تمامی کارخانه های تولید قارچ، گلخانه های صنعتی و خانه ‌ای، معادن و همچنین صنایع غذایی به دلیل ابعاد کوچک و قابل حمل بودن می توان استفاده کرد.

اکسیژن متر DO

اکسیژن متر DO با اندازه گیری میزان گاز اکسیژن موجود در محلول مانند آب، میزان گاز حل شده در مایع و فشار نسبی آن را مشخص می کنند. اندازه گیری میزان اکسیژن محلول در آب جهت رشد تمامی موجودات زنده اهمیت دارد. از اکسیژن DO جهت اندازه گیری اکسیژن موجود در مواد نفتی و روغنی و سایر مایعات دیگر نیز استفاده می‌ کنند؛ اما محاسبه اکسیژن محلول در آب از واحد ppm استفاده کرده، ولی برای دیگر مایعات باید از واحد درصد اشباع اکسیژن یا نشست اکسیژن در مایع به صورت اختصاصی استفاده گردد.
اکسیژن متر محلول شامل یک الکترود بوده که نمونه محلول در آن توسط غشایی که نسبت به اکسیژن خاصیت تراوایی دارند، نگهداری می ‌شود‌. هر زمانی که O2 از لایه غشایی عبور کرده و به الکترود می ‌رسد، عمل انتقال الکترون و اکسیژن مولکولی اتفاق می ‌افتد که در چنین شرایطی با وجود یک آمپر سنج مناسب، می توان مقدار جریان اکسیژن موجود در محلول را محاسبه کرد.
محاسبه غلظت اکسیژن آب اهمیت زیادی برای سلامت اکوسیستم، انسان ها و همچنین جانداران دیگر داشته به همین جهت از دستگاه اکسیژن متر باید برای حفظ سلامت آبزیان و حفظ حیات جانداران دیگر استفاده شود.
انواع اکسیژن متر

معرفی انواع اکسیژن متر

در شرایط حال حاضر که نیاز به دستگاه اکسیژن متر در مراکز مختلف وجود دارد، کارخانجات تولید کننده نیز در این زمینه فعالیت های خود را گسترده تر کرده و با تولید این دستگاه پرکاربرد، در انواع ابعاد و کاربری ها سعی کرده اند نیاز همه گروه های مصرف کننده را تامین کنند.
دستگاه های اکسیژن متر را بر اساس نوع کاربرد، ابعاد و اندازه در چند دسته و گروه قرار می دهند.
در اینجا به معرفی انواع اکسیژن متر پرکاربرد از لحاظ ابعاد و نحوه کاربری می پردازیم:

دستگاه اکسیژن متر قلمی

اکسیژن متر قلمی یا جیبی از کوچک ترین نوع دستگاه های محاسبه اکسیژن که عمر قطعات آن با توجه به کیفیت اولیه به نسبت سایر مدل ‌های دیگر خوب بوده؛ زیرا معمولاً الکترود این نمونه قابل تعویض نیست و باید در حفظ و نگهداری آن دقت بیشتری داشته باشند.
با کمک این دستگاه می توان اکسیژن و دمای محیط را اندازه گیری کرده و محاسبه اکسیژن محیط از ۰ تا ۳۰ درصد است.

دستگاه اکسیژن متر پرتابل

این دستگاه با قابلیت حمل استاندارد برای محاسبه اکسیژن فضای بیرون به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا این دستگاه با باتری کار کرده و امکان تعویض الکترود آن نیز وجود دارد. این دستگاه میزان اکسیژن محلول در آب را به روش الکتروشیمیایی اندازه گیری می کند که کاملا دقیق است. در این دستگاه ها پورت usb قرار می ‌دهند تا اطلاعات ذخیره شده در آن به آسانی به کامپیوتر منتقل شود.

از مشخصات دستگاه اکسیژن متر پرتابل می توان به برخی از موارد ذیل اشاره کرد:
داشتن سیستم اندازه گیری پلاروگرافی
دستگاه‌ های پرتابل با استفاده از تکنولوژی سنسور پلاروگرافی مشکل تغییر میزان اکسیژن حل شده را مشخص می کنند که این عمل را با کمک یک کاتدی از جنس پلاتین و نقره انجام می دهند.
تصحیح انحراف دمایی
اکسیژن متر پرتابل تاثیرات دما را برای تغییر در حلالیت اکسیژن و نفوذ پذیری غشای پلیمری به صورت اتوماتیک اصلاح می کنند که نتایج به دست آمده توسط یک سنسور دمای خطی محاسبه می گردد.
تصحیح انحراف از ارتفاع
با کمک این دستگاه می توان اصلاح ارتفاع تا میزان ۴۰۰۰ متر را با دقت بالا انجام داد.
داشتن نور پس زمینه ال سی دی
وجود نور پس زمینه در دستگاه پرتابل موجب شده تا از این دستگاه در شرایط مختلف به آسانی استفاده گردد.
تصحیح انحرافات ناشی از شوری
با داشتن ویژگی تصحیح انحرافات شوری، به آسانی می توان از این دستگاه برای اندازه گیری DO آب های دریا و شور استفاده کرد.

دستگاه اکسیژن متر آنلاین

دستگاه اکسیژن متر آنلاین به طور دائم روشن بوده و علاوه بر سنجش میزان اکسیژن، توانایی های دیگری هم دارد، به عنوان مثال از آن جهت کم یا زیاد کردن بعضی از مواد به محلول های مورد نظر با کمک شیرهای برقی استفاده می شود. در واقع از دستگاه اکسیژن متر آنلاین برای حفظ و نظارت بر غلظت DO در طیف گسترده ای از کاربردهای صنعتی استفاده می کنند.
از ویژگی ‌های خاص دستگاه اکسیژن متر آنلاین می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
نگهداری الکترود گالوانیک
داشتن سیستم هشدار موجب می شود تا در صورت بروز مشکلات ناشی از قطع برق یا قطع سیگنال با کمک الکترود گالوانیک هر گونه خطر در محیط ‌های صنعتی توسط هشدار یک چراغ قرمز جلوگیری می کند.
جبران خودکار دما
مشخص کردن اکسیژن محلول به طور خودکار، موجب جبران دما متناسب با حلالیت اکسیژن و نفوذ پذیری غشا می گردد.
جبران شوری
با داشتن ویژگی جبران شوری به راحتی می تواند اکسیژن موجود در آب های شور را نیز مشخص می کند. کاربری آسان این سازه ها با الکترود و همچنین صفحه کلیدهای ضد آب با ال سی دی های بزرگ نور پس زمینه موجب شده تا کلیه عملکردهای آن به صورت خودکار قابل تشخیص باشد.
خروجی های آنالوگ
امکان نصب دستگاه های مخصوص به خروجی های دستگاه وجود دارد که می ‌توانند همه داده ها را به صورت آنالوگ در یک پنل ذخیره کنند. این موضوع موجب افزایش عیب ‌یابی و امکان ذخیره داده ها در هنگام اندازه گیری می شود.
تست های تشخیصی
این دستگاه ها با توابع تشخیصی داخلی طراحی شده اند که کاربر به راحتی با کمک آنها ابزار را بررسی و عیب یابی می کند و بررسی های انجام شده از طریق کلیدهای صفحه صورت گرفته و جهت جدا سازی و رفع علت و نقص به کار می رود.

دستگاه اکسیژن متر رومیزی

دستگاه های اکسیژن متر رومیزی بیشترین کاربرد را در آزمایشگاه ها دارند که جهت تامین انرژی برق آنها از آداپتور و برق شهری استفاده می کنند. این دستگاه نیز مانند دستگاه های پرتابل دارای الکترودی است که قابلیت تعویض داشته و به همین دلیل مدت زمان زیادی می توان از آن استفاده کرد.
اغلب دستگاه های اکسیژن متر رومیزی که به بازار ارائه می گردند، دارای مشخصات و ویژگی های یکسان هستند .
برخی از مهمترین مشخصات و ویژگی های یک دستگاه اکسیژن متر رومیزی در یک نگاه شامل کالیبراسیون خودکار الکترود، جبران خودکار دما و امکان ثبت اطلاعات تا چندین مرحله را می توان نام برد.
مهم این است که در دستگاه اکسیژن متر رومیزی با مشخص کردن زمان توسط کاربر امکان جابجایی و ثبت اطلاعات مختلف مطابق شرایط وجود دارد که بر روی این دستگاه ها کاربر می ‌تواند از ۵ ثانیه تا ۱۸۰ دقیقه زمان جابجایی و ثبت را قرار دهد.
به دلیل وجود پورت usb به آسانی به کامپیوتر منتقل شده و همچنین اطلاعاتی را می‌ توان روی کامپیوتر قرار داد.
اکسیژن متر

عوامل موثر بر میزان اندازه گیری اکسیژن محلول ها

همه گازهایی که درون محلول ها هستند با اندازه گیری سطح محلول می توان میزان آنها را محاسبه کرد.
یکی از گازهای مهمی که درون محلول ها وجود دارد و محاسبه آن در شرایط مختلف لازم و ضروری بوده، گاز اکسیژن می باشد.
آب به عنوان یک ماده حیاتی برای موجودات زنده بر روی زمین دارای اکسیژن است؛ اما اکسیژن به میزان کمی در آب حل می شود، البته زیاد بودن اکسیژن در آب نیز آسیب های زیادی به اکوسیستم و جانداران وارد می کند.
پس محاسبه دقیق اکسیژن موجود درون آب جزء کارهای مهم و ضروری در صنایع مختلف بوده که از آب و هوا به عنوان ماده اولیه استفاده می نمایند.
اما عوامل مختلف زیادی وجود دارد که در هنگام اندازه گیری اکسیژن آب بر روی میزان آن تاثیر می گذارند.
در این بخش به مهمترین عوامل موثر بر اندازه گیری اکسیژن محلول ها و به خصوص آب اشاره می کنیم:

درجه حرارت

با بالا رفتن حرارت مقدار اکسیژن و هر نوع گاز دیگری که در آب محلول هستند، کاهش یافته و در واقع همبستگی معکوسی که بین حلالیت اکسیژن و درجه آب و مایعات وجود دارد؛ عامل افزایش آلودگی های حرارتی در محیط آب است. هرچقدر که حرارت آب بیشتر باشد در نتیجه مقدار اکسیژن محلول در آن کمتر می ‌شود.

فشار هوا

غلظت اکسیژن ارتباط مستقیمی با فشار هوا دارد که هر چقدر فشار هوا بیشتر باشد در نتیجه میزان اکسیژن در آب کمتر می شود. در ارتفاعات که فشار هوا بیشتر بوده، اکسیژن کمتری در آب حل شده چون فشار جزئی اکسیژن در اتمسفر پایین می آید.

شوری آب

غلظت نمک در آب که به آن شوری می‌ گویند بر مقدار گاز محلول در آب نیز تاثیر می گذارد، به طور کلی حلالیت گازها با افزایش شوری کاهش پیدا می کند، این پدیده در تنظیم میزان اکسیژن اقیانوس ها موثر است.

موارد کاربرد دستگاه اکسیژن متر

از آن جایی که محاسبه اکسیژن در محیط و همچنین محلول های مختلف اهمیت زیادی در جهت سلامت اکوسیستم و جانداران دیگر دارد، در حال حاضر از دستگاه های اکسیژن متر استفاده های زیادی می گردد.
با استفاده درست و اصولی از دستگاه اکسیژن متر، امکان ایجاد محیط های سالم تر برای زندگی انواع جانداران به وجود می ‌آید و همچنین موجب کاهش خطرات در ساختمان ها و مراکز مختلف می شود.
در این مبحث به برخی از مهم ترین کاربردهای اکسیژن متر می ‌پردازیم:

سنجش کیفیت آب

اندازه گیری میزان اکسیژن محلول در آب جزء پارامترهای ضروری جهت نظارت بر محیط زیست است. معمولاً دریاچه ها و رودخانه هایی که ساکن هستند با قرار گرفتن برخی از مواد ارگانیک در آنها سطح باکتری های درون آب افزایش پیدا می کند. در چنین شرایطی باکتری های هوازی اکسیژن موجود در آب را جذب کرده و محیط زندگی آبزیان، گیاهان و سایر جانوران دیگر را با خطر روبرو کرده، پس با سنجش کیفیت آب به موقع از بروز چنین خطراتی می توان جلوگیری نمود.

فاضلاب ها

استخرهایی که وظیفه تصفیه آب فاضلاب ها را به عهده دارند جهت شکستن ترکیبات مختلف وابسته به برخی از باکتری ها هستند. در صورت کم شدن میزان اکسیژن، سطح این باکتری ها نیز کاهش پیدا کرده و میزان آلودگی در آبها بیشتر باقی می ماند. در نتیجه با میزان سنجش آب باید همیشه آن را تحت کنترل و در حد مناسب تنظیم کرد.

سیستم پرورش ماهی و سایر آبزیان

در سیستم های پرورش ماهی و سایر آبزیان دیگر محاسبه میزان اکسیژن آب نقش تاثیر گذاری در زندگی بهتر و سلامت جانوران دارد. به همین جهت باید به صورت مرتب با کمک دستگاه اکسیژن متر میزان اکسیژن موجود در آب اندازه گیری و تنظیم گردد.

گلخانه ها

تمامی مراکز پرورش گلخانه‌ ای و همچنین مراکز پرورش قارچ و کلیه فضاهای سربسته نیاز به دستگاه های اکسیژن متر جهت تنظیم و اندازه‌گیری دقیق اکسیژن محیط دارند، تا با تامین اکسیژن مناسب موجب رشد بهتر گیاهان و کیفیت بالاتر آنها شوند.

کارخانجات مواد غذایی

در کارخانجات مواد غذایی اندازه گیری اکسیژن در تمامی موادی که قرار است به صورت کنسروی ذخیره شده یا مراحل دیگر پخت تاثیر زیادی در کیفیت نهایی آنها می گذارد.

آزمایشگاه ها

در آزمایشگاه ها برای انجام دقیق آزمایشات نیاز به استفاده از دستگاه اکسیژن متر بوده که تمامی تحقیقات پایانی و نتایج آن ارتباط مستقیم به اندازه گیری اکسیژن پیدا می کند.

معادن

در معادن به دلیل این که در دل کوه ها یا زیرزمین ایجاد می ‌شوند، محاسبه میزان اکسیژن برای حفظ سلامت کارگران و جلوگیری از ایجاد خطراتی مانند انفجار آتش سوزی مهم است.
قیمت دستگاه اکسیژن متر

عوامل موثر بر قیمت دستگاه اکسیژن متر

در هنگام خرید دستگاه اکسیژن متر با انبوهی از دستگاه های اکسیژن متر و قیمت های مختلفی روبرو می گردید.
در چنین شرایطی ممکن است که خریداران دچار سردرگمی شده و در بین انتخاب دستگاه مناسب و پرداخت هزینه مقرون به صرفه نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.

عوامل زیادی بر قیمت دستگاه اکسیژن متر تاثیر می گذارند که در اینجا به بررسی مهمترین آنها می پردازیم
ابعاد دستگاه اکسیژن متر
نحوه کارکرد دستگاه اکسیژن متر
تعداد قابلیت های دستگاه اکسیژن
برند و کارخانجات تولید کننده دستگاه
انتخاب مراکز عرضه و فروش به صورت حضوری و آنلاین
خرید اکسیژن متر

نکات مهم در هنگام خرید اکسیژن متر

انواع مختلفی از دستگاه اکسیژن متر وجود دارد که در صورت داشتن دانش و اطلاعات کافی، امکان خرید اکسیژن متر مناسب به وجود می آید.
نکات بسیار زیادی می تواند در انتخاب یک دستگاه اکسیژن متر تاثیر بگذارد که با بررسی دقیق هرکدام از این نکات در هنگام انتخاب می توان تصمیمات بهتری گرفت.
در اینجا به برخی از مهم ترین نکات در هنگام خرید اکسیژن متر اشاره می کنیم:
با توجه به قابلیت اندازه گیری اکسیژن محیط و مایعات
توجه به ابعاد و اندازه و نوع کاربری دستگاه اکسیژن متر
نحوه اندازه گیری میزان اکسیژن به درصد
قابلیت کالیبره شدن
امکان اندازه گیری میزان نمک یا درصد شوری و همچنین مشخص کردن میزان اسیدها
مجهز بودن به حافظه و امکان ثبت اعداد ماکسیمم و مینیمم اکسیژن
داشتن ویژگی اتصال به کامپیوتر برای انتقال اطلاعات و ذخیره آن ها

معتبرترین مرکز فروش دستگاه اکسیژن متر به قیمت درب کارخانه

دستگاه اکسیژن متر از ابزارهای مهم و کاربردی در صنایع مختلف است که استفاده از این دستگاه نقش تاثیرگذاری در بهبود فعالیت های انجام شده دارد.
این مجموعه به عنوان معتبرترین مرکز فروش دستگاه اکسیژن متر محسوب می‌ شود که به دلیل حذف واسطه ها همه تجهیزات خود را به قیمت درب کارخانه ارائه می‌ دهد.
داشتن ارتباط با کارخانجات تولید کننده برند و مطرح موجب شده تا کلیه تجهیزات به همراه گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر عرضه گردد.
در صورتی که به دستگاه اکسیژن متر نیاز دارید، بهتر است تا با کارشناسان این مجموعه ارتباط برقرار کنید؛ زیرا در بین تنوع بالای این دستگاه‌ ها انتخاب نوع مناسب با شرایط کاری و هزینه برای همه افراد امکان‌ پذیر نیست.
پس با انتخاب این مجموعه از مزایای مختلف آن که مهمترین آنها کسب اطلاعات از کارشناسان متبحر به صورت رایگان است و همچنین از فروش محصولات با قیمت ارزانتر بهره ببرید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١