به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل نیمه افشان چیست؟

کابل نیمه افشان چیست؟

ممکن است که در صنعت برق کلمات سیم و کابل را به وفور بشنوید، باید در مورد این محصولات پر کاربرد اطلاعات مفیدی را به دست آورید تا بتوانید در زمان و مکان مناسب از هرکدام این محصولات استفاده کنید.
انواع مختلفی از کابل و سیم وجود داشته که هر کدام از آنها حامل جریان های برق، امواج و صوت هستند. جهت کاربردهای متفاوت در بخش‌های گوناگون صنعت و مصارف خانگی از آنها استفاده می شود.
در بین انواع مختلف سیم و کابل های موجود، کابل نیمه افشان یکی از کابل های پر کاربرد که در شرایط گوناگون از آن استفاده می‌ کنند.
کابل نیمه افشان چیست؟ این سوالی که ممکن است برای برخی از افراد که به درستی بخش ‌های مختلف کابل را نمی‌شناسند پیش بیاید.
برای توضیح و تفهیم بهتر باید بگویم که کابل نیمه افشان به نسبت به کابل های افشان انعطاف پذیری کمتری داشته و در نقاطی که امکان استفاده از کابل افشان نبوده، باید از کابل های نیمه افشان استفاده نمایند.
کابل های نیمه افشان معمولاً در سطح مقاطع بیشتر از ۶ میلی متر مربع کاربرد دارند، سیم ها و کابل های افشان از مفتول های پیچیده و تابیده در هم تشکیل می ‌شود و بر همین اساس کابل های نیمه افشان بین کابل های افشان و مفتولی قرار می گیرد.
قطر هر مفتول در کابل نیمه افشان ما بین ۱.0۴ برای سایز ۶ تا ۲.۸۵ برای سایز ۴۰۰ است. هرچه قدر سطح مقطع کابل بیشتر باشد، در نتیجه سطح مقطع سیم های بهم تابیده نیز بیشتر شده و همچنین تعداد رشته‌های سیم نیز افزایش پیدا می‌ کند.
از مهمترین ویژگی‌های خاصی که کابل نیمه افشان به نسبت کابل های مفتولی داشته ،می توان به این موضوع اشاره کرد که امکان تولید کابل نیمه افشان در هر سطح مقطع گسترده ‌ای متناسب با نیاز مصرف کنندگان وجود دارد و در روند تولید آن هیچگونه محدودیتی نیست؛ اما تولید کابل های مفتولی بیشتر از ۱۶ میلی متر مربع امکان پذیر نمی باشد.

بررسی مشخصات و ویژگی های کابل نیمه افشان

با تعریف کابل نیمه افشان که ویژگی های بین کابل افشان و مفتولی را داشته، آشنا شده اید، خوب است که با بررسی ساختار کابل نیمه افشان به شکل بهتری آن را بشناسید.
کابل های نیمه افشان از لحاظ ساختار، تعداد رشته، جنس هادی بکار رفته شده در آنها به چند دسته و گروه طبقه بندی می شوند مانند:

جنس عایق

جنس عایق به کار برده شده در روند تولید این کابل ها از دو پلیمر پرطرفدار pvc و پلی اتیلن است. پلیمر پلی اتیلن قابلیت انتقال ولتاژهای بیشتر از ۲۰ ولت را دارد؛ اما این پلیمر در برابر حرارت مقاومت چندانی نداشته و دچار آتش‌سوزی می گردد.
پلیمر pvc با داشتن ویژگی ضد اشتعال بودن به راحتی می ‌تواند دماهای بالا را تحمل کرده و در شرایط آب و هوایی گوناگون مورد استفاده قرار می ‌گیرد؛ اما pvc قابلیت انتقال جریان تا ۲۰ ولت را دارد.
هر زمان که لازم باشد از عایق پلی اتیلن استفاده گردد، برای مقاوم کردن این کابل ها در برابر حرارت و آتش سوزی بر روی عایق پلی اتیلن یک لایه از عایق pvc قرار می گیرد تا ضمن بالاتر بردن ویژگی ها بتوان در شرایط کنونی از آن استفاده نمود.

جنس هادی

جنس هادی مورد استفاده در روند تولید می تواند از فلز مس یا فلز آلومینیوم باشد که بنا بر نیاز و شرایط استفاده باید هر کدام از این کابل‌ ها را تهیه نمود و از آنجایی که فلز مس قدرت رسانایی بالاتری دارد، در همه شرایط از آن استفاده می ‌شود. اما فلز آلومینیوم نیز با داشتن ویژگی ضد زنگ بودن و مقاومت در شرایط جوی سخت، مورد استفاده قرار می گیرد.

تعداد رشته ها

ساختار کابل نیمه افشان با توجه به تعداد رشته های سیمی که درون آنها قرار گرفته تشکیل می گردد. برای تولید کابل نیمه افشان معمولاً از یک رشته سیم تا پنج رشته سیم در کنار یکدیگر استفاده می کنند که موجب شده تا کابل ها با ضخامت های گوناگون برای شرایط خاصی آماده گردد.

بررسی سایز کابل های نیمه افشان

همانطور که گفته شد بر اساس تعداد رشته‌های قرار گرفته شده در روند تولید سایز کابل های نیمه افشان تغییرات زیادی دارد
در اینجا به بررسی چند سایز پر استفاده از کابل نیمه افشان که هر کدام در چندین دسته و گروه تولید می شوند می پردازیم:
کابل تک رشته یا تک سیم
کابل دو رشته سبک و زمینی
کابل سه رشته سیم
کابل چهار رشته سیم
کابل ۵ رشته سیم

انواع کابل نیمه افشان

در حال حاضر انواع مختلفی از کابل نیمه افشان در کارخانجات پیشرفته با کمک تکنولوژی های به روز تولید می گردد که با به کار بردن درست و اصولی این کابل ها ضمن حفظ امنیت می ‌توان بهترین بازخورد را نیز به دست آورد.
در روند تولید کابل ها با توجه به شرایط استفاده از آنها در شکل ها و فرم های مختلف این محصولات تولید می شوند.
کابل نیمه افشان با توجه به ابعاد و اندازه، نحوه استفاده، جنس هادی و شکل سطح مقطع هادی ها در چندین دسته و گروه قرار می گیرد.
در این بخش به تقسیم‌بندی هادی های نیمه افشان از لحاظ سطح مقطع می پردازیم:

کابل نیمه افشان با سطح مقطع هادی گرد

معمولاً از سطح مقطع گرد برای کابل های نصب ثابت استفاده می کنند.

کابل نیمه افشان با سطح مقطع هادی سکتور

سکتور هادی شکل دار، به صورت قطعی از دایره است که معمولاً کابل های مفتولی بدین شکل طراحی می شوند.

کابل نیمه افشان با سطح مقطع فشرده

با روش عبور هادی از قالب یا روش نورد کردن قطر هادی تابیده شده را کاهش می ‌دهند که به آنها هادی فشرده نیز می گویند.

از لحاظ نوع هادی مورد استفاده در روند تولید این کابل ها نیز می توان آنها را به کابل هایی با هادی ساده یا کابل هایی با هادی اندود شده تقسیم‌بندی کرد که کابل های هادی ساده از جنس یکپارچه تشکیل شده و کابل های با هادی اندود به وسیله یک لایه نازک فلزی مناسب پوشیده می شود که معمولاً این لایه نازک از قلع تشکیل می گردد.
انواع کابل نیمه افشان از لحاظ کلاس هادی و قطر و تعداد رشته‌ها نیز به چندین دسته و گروه طبقه بندی می کنند.
در این بخش به بررسی انواع کابل نیمه افشان از لحاظ کلاس هادی می پردازیم:

کابل نیمه افشان کلاس ۱

در این کابل تک محصولی از جنس مس یا آلومینیوم قرار می گیرد که به عنوان کابل کلاس یک شناخته می شود.

کابل نیمه افشان کلاس ۲

در این کابل هادی نیمه افشان گرد یا فشرده شده از جنس مس و آلومینیوم قرار دارد که به آن سیم نیمه افشان کلاس دو گویند.

کابل نیمه افشان کلاس ۵

تعداد رشته تارهای قرار گرفته در این کابل بیشتر از نمونه‌های دیگر است، به همین جهت هادی آن قابلیت انعطاف بیشتری داشته؛ در نتیجه به آن کابل نیمه افشان کلاس ۵ گفته می شود.

مهم ترین تفاوت های کابل نیمه افشان و افشان

کابل های افشان و نیمه افشان دو شکل یا کلاس برای هادی های استفاده شده درون کابل های برق هستند که با بررسی دقیق آن ها در می یابیم که شباهت ها و تفاوت های زیادی میان این دو کابل وجود دارد.
تفاوت در شکل هادی این دو کابل تاثیر زیادی در سنجش های الکتریکی و همچنین پارامترهای مکانیکی کابل ها داشته که تاثیر در پارامترهای مکانیکی از لحاظ ظاهری کاملا مشخص هست.
چند رشته بودن هادی در کابل نیمه افشان و همچنین کابل افشان جزء نقاط مشترک این دو کابل بوده که کابل های نیمه افشان به نسبت کابل های افشان تعداد رشته های کمتری دارد؛ اما ساختار آنها مشابه یکدیگر است.
به طور کلی تفاوت هایی در میان کابل نیمه افشان و افشان هست که به شرح ذیل می باشد:
کابل افشان انعطاف پذیری بالایی داشته؛ اما کابل نیمه افشان به نسبت این کابل ها کمتر منعطف است.
از لحاظ تعداد رشته های سیم به کار برده شده در این دو نوع کابل، کابل های نیمه افشان از تعداد رشته های کمتری به نسبت کابل های افشان برخوردار می باشند.
این دو کابل از نظر مقاومت الکتریکی تفاوت زیادی با یکدیگر داشته، هادی افشان مقاومت اهمی بیشتری به نسبت هادی‌ های نیمه افشان دارد.

نکته مهم این که هر چقدر سطح مقطع کابل ها بالاتر برود این تفاوت در مقاومت اهمی کمتر به چشم می ‌آید؛ اما در کابل هایی با سطح مقطع پایین مقاومت اهمی کاملا مشخص می گردد.

مهمترین کاربردهای کابل نیمه افشان

کابل های نیمه افشان شباهت زیادی به کابل های مفتولی دارند، یعنی ولتاژ نامی این کابل ها از ۴۵۰ ولت تا ۷۵۰ ولت است که این شباهت موجب شده، تا در زمینه ‌های کارکردی مشابه بتوان از کابل های نیمه افشان به عنوان جایگزین مناسب کابل های مفتولی استفاده نمود.
با بررسی دقیق موارد استفاده و کاربردهای کابل نیمه افشان در نیویورک این محصول جزء تولیدات مهم کارخانجات تولید سیم و کابل که در صورت ارائه استاندارد آن به بازار بسیاری از صنایع با خیال آسوده می توانند از این محصول به کار ببرند.
در این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین موارد استفاده و کاربرد کابل نیمه افشان می پردازیم:
از کابل های نیمه افشان به عنوان اتصالات تابلوهای کنترل در کارخانجات صنعتی بزرگ استفاده می شود؛ زیرا به دلیل هادی های تابیده منظم توانایی انتقال انرژی و نیروهای قوی را دارد.
از سیم و کابل های نیمه افشان در سیم کشی داخلی تابلوها و توزیع کننده های برق در شرایط مختلف استفاده می گردد.
برای روشنایی ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری از انواع کابل نیمه افشان استفاده می کنند.
در پانل توزیع برق جهت نصب های ثابت، سیم نیمه افشان کاربرد دارد.
از کابل نیمه افشان به عنوان سیم ارت نیز استفاده می کنند که جزء مهمترین کاربردهای این کار محسوب شده و در سیم کشی ساختمان ها نیز جزء متریال های اصلی قرار می گیرند. استفاده از کابل نیمه افشان به عنوان سیم ارت به نسبت کابل های دیگر ایمنی و امنیت بیشتری را در منزل به وجود می آورد و موجب می شود تا عمر وسایل برقی نیز افزایش پیدا نماید.

از نکات مهمی که در مورد کاربرد کابل نیمه افشان باید بدانید این که از این کابل ها به راحتی می توان در شرایط مختلف مانند استفاده در زیر گچ، استفاده در داخل کانال ها و همچنین نصب بر روی حفاظ عایق به کار می رود.
در مورد نحوه استفاده از کابل نیمه افشان بدانید که در محل‌های مختلفی که انعطاف کمتری نیاز است، استفاده از کابل نیمه افشان یا سیم خشک نتیجه بسیار خوبی به دنبال دارد؛ به همین دلیل به جای استفاده از کابل مفتولی یا کابل های افشان در چنین شرایطی از کابل های نیمه افشان به کار می برند، تا ضمن داشتن میزان مقاومت الکتریکی مناسب، بتواند به بهترین شکل انرژی الکتریکی را انتقال دهد.

محاسبه سطح مقطع کابل نیمه افشان

انتخاب درست و اصولی سطح مقطع کابل نیمه افشان متناسب با میزان جریانی که قرار است از آن عبور کند اهمیت زیادی دارد.
اگر میزان جریان با میزان مقاومت الکتریکی کابل هماهنگ نباشد و میزان جریان به نسبت مقاومت کابل بیشتر شود، رفته رفته سطح مقطع کابل گرم شده و موجب داغ شدن عایق و اتصالی در بخش ‌های مختلف آن می گردد.
این اتصالی ها ممکن است، آتش سوزی های عظیم و مشکلات زیادی را به وجود بیاورد و بیشتر مشکلات از آنجایی شروع می گردد که امکان دسترسی به کابل ها وجود نداشته و نمی‌توان به سادگی آنها را مورد بررسی یا تعویض قرار داد.
محاسبه سطح مقطع کابل نیمه افشان یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در کیفیت و بررسی مقاومت این کابل ها محسوب می گردد.
محاسبه سطح مقطع هر کدام از رشته ها و ضرب در تعداد آن ها می توان مساحت کل یک کابل افشان را به دست آورد.
کولیس یک ابزار بسیار دقیق جهت اندازه گیری قطر رشته های هادی در کابل ها است که می تواند به شکل اصولی سطح مقطع کابل ها را محاسبه کرده و با اعداد درج شده بر روی عایق آنها مقایسه کند.
اگر کابل ها از برندهای مطرح و با کیفیت انتخاب شوند به هیچ عنوان این اندازه گیری ها با اعداد درج شده و استاندارد بر روی عایق تفاوتی ندارد.
کولیس با محاسبه ی چند تار از کابل نیمه افشان و ضرب و تقسیم های اصولی بر اساس قوانین و مقررات درج شده، می تواند اندازه ی سطح مقطع کابل نیمه افشان را به درستی محاسبه نماید.
در واقع هر چقدر که تعداد رشته‌های کابل بیشتر باشد، در نتیجه اندازه سطح مقطع نیز بالاتر می رود. در صورتی که اندازه های بدست آمده از اندازه های استاندارد درج شده بر روی کابل ها بیشتر باشد در نتیجه کیفیت کابل بالا است.

پارامترهای موثر بر قیمت کابل نیمه افشان

با بررسی ویژگی ها و کاربردهای کابل نیمه افشان در می یابیم که این محصول موارد استفاده و کاربردهای گسترده ای دارد که نبود آن در برخی از صنایع و کارخانجات ممکن است مشکلات زیادی را به وجود بیاورد.
در بازار امروز قیمت کابل نیمه افشان ارتباط مستقیمی به برخی از پارامترهای گوناگون پیدا کرده که این پارامترها می‌ تواند ارتباط مستقیم به مراحل تولید آن در کارخانجات داشته یا به مراحل توزیع این کابل ها در بازار ارتباط پیدا کند.
در این بخش سعی می نماییم تا برخی از پارامترهای مهم و تأثیرگذار بر قیمت کابل نیمه افشان را مورد بررسی قرار دهیم:
تغییر در قیمت هادی
معمولاً هادی بکار رفته شده در کابل نیمه افشان را از دو فلز مس و آلومینیوم استفاده می کنند که میزان تغییر نرخ این دو فلز در بازار بورس فلزات ایران نقش تاثیر گذاری در تغییرات قیمتی کابل نیمه افشان دارد.
قیمت پلیمر پی وی سی و پلی اتیلن
به طور معمول از پلیمر پی وی سی و پلیمر پلی اتیلن جهت روکش و عایق کردن این کابل ها استفاده می گردد، تغییر قیمت این پلیمرها می‌تواند به شکل مستقیم بر تغییر قیمت کابل ها تاثیر بگذارد.
برند و کارخانجات تولید کننده
استفاده از ماشین‌ آلات و تکنولوژی های خاصی که در کارخانجات برند و تولید کننده مطرح استفاده می‌ شود و همچنین برخی از تغییرات ناگهانی در روند تولید یا دستگاه ها که توسط شرکت ها ایجاد می گردد، بر قیمت ‌های نهایی کابل نیمه افشان در بازار تاثیر دارد.
کیفیت ساخت سیم
با بررسی دقیق نوع به کار برده شده و کیفیت هادی مورد استفاده در این کابل ها می توانید پی به کیفیت و ساختار آن ببرید که هرچه کیفیت کابل بالاتر باشد، در نتیجه قیمت هم بیشتری می شود.
حجم خرید کابل
حجم خرید کابل از لحاظ طول و همچنین سطح مقطع کابل ها جزء عوامل بسیار مهم و موثر بر قیمت نهایی این محصولات است؛ زیرا هر چقدر که سطح مقطع بالاتر باشد، در نتیجه میزان هادی و پلیمر بیشتری استفاده شده و همچنین حجم سیم خریداری شده توسط کاربران نیز می تواند بر قیمت نهایی موثر باشد.

فروش کابل نیمه افشان در بازار

پیدا کردن یک مرکز فروش مستقیم و بدون واسطه تاثیر زیادی در کیفیت محصول خریداری شده و قیمت پرداختی دارد؛ زیرا در صورتی که مراکز بدون واسطه باشند، افزایش قیمت های بی دلیل در آنها به وجود نیامده و می توانید محصولات کارخانجات برند را تهیه کنید.
این مجموعه یکی از بهترین مراکز فروش کابل نیمه افشان در بازار محسوب می ‌شود؛ زیرا به عنوان یک پل ارتباطی قوی میان مصرف کننده نهایی و کارخانجات تولید کننده عمل می نماید.
با ارائه مستقیم انواع کابل از کارخانجات تولید کننده و ارسال آن از درب کارخانه تولیدی برای مصرف کننده نهایی سبب کاهش هزینه های حمل و نقل و جابجایی شده و تاثیر زیادی در هزینه نهایی مصرف کننده دارد.
در صورتی که به دنبال خرید کابل نیمه افشان در بازار هستید، با کارشناسان متبحر در این مجموعه ارتباط گرفته تا پس از دریافت اطلاعات کافی بتوانید به صورت آگاهانه اقدام به خرید کابل نیمه افشان با بهترین قیمت و کیفیت نمایید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١