به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

سیم نیمه افشان چیست؟

سیم نیمه افشان چیست؟

سیم و کابل ها از اجزای اصلی ارتباط دهنده سیستم‌ های مختلف هستند که برای انتقال جریان های الکتریکی از محلی به محل دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.
سیم ها وسیله انتقال دهنده انرژی الکتریکی با خاصیت رسانایی هستند که با داشتن کاربرد گسترده در عرصه فناوری موجب ارتباط بین اجزای یک سیستم با یکدیگر می گردند.
در حال حاضر انواع مختلفی از سیم و کابل طراحی و تولید می‌ شوند که هر کدام آنها در بخش های خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
در بین این تنوع بالا می توان گفت که سیم نیمه افشان نوعی دیگر از سیم های برق بوده که از بخش های مختلفی مانند هادی و روکش تشکیل شده و تعداد رشته های آن به نسبت سیم های افشان کمتر است.
اگر هنوز هم برای شما این سوال وجود دارد که سیم نیمه افشان چیست؟ باید بگوییم که این سیم ها، بین سیم های مفتولی و افشان قرار گرفته، یعنی تعداد رشته‌ های این نوع سیم، از سیم های افشان کمتر بوده در نتیجه انعطاف آن نیز از سیم های افشان کمتر است.
ولتاژ نامی سیم نیمه افشان از ۴۵۰ ولت شروع شده و تا ۷۵۰ ولت می تواند ساپورت کند که به دلیل این ولتاژ نامی بیشترین زمینه‌های کاربرد آن مشابه سیم های مفتولی است.

بررسی مشخصات سیم نیمه افشان

سیم نیمه افشان از سیم های افشان انعطاف‌پذیری کمتری داشته؛ اما به نسبت سیم مفتولی انعطاف بیشتری دارد و به همین جهت در بخش‌هایی از کابل کشی و سیم کشی هایی که لازم به انعطاف کمتر است مورد استفاده قرار می گیرد.
به طور کلی مشخصات سیم نیمه افشان ارتباط مستقیم به نوع مواد اولیه مورد استفاده در روند تولید آن دارد، در صورتی که تمامی مراحل تولید تحت نظارت و به صورت استاندارد طی شود از این سیم ها به آسانی می توان در شرایط خاص استفاده کرد.
از مهم ترین ویژگی این سیم ها قابلیت استفاده آنها در داخل لوله، زیر گچ و داخل داکت است که از تمام سایزهای سیم نیمه افشان می توان در این شرایط استفاده نمود.
در واقع حداقل قطر سیم های نیمه افشان از ۱.0۴ برای سایز ۶ و تا ۲.۸۵ برای سایز ۴۰۰ می باشد که هر چقدر سایز سیم بالاتر برود، در نتیجه تعداد تارهای به کار برده شده در روند تولید بیشتر می شود.

فرایند کلی تولید سیم نیمه افشان

به طور کلی فرآیند تولید سیم و کابل از چرخه بسیار پیچیده و طولانی برخوردارند که باید به طور خلاصه مورد بررسی قرار بگیرد.
مفتول های هشت میلیمتری مسی که بر روی قرقره های بزرگ پیچیده شده را به مرحله ابتدایی تولید سیم و کابل که مرحله کشش راد است انتقال می دهند. اساس کار این دستگاه نورد کردن مفتول ها بوده که پس از عبور از بین قرقره ها ضخامت مفتول کاهش پیدا می‌ کند و با نازک شدن این مفتول ها با کمک گرما، نور و حرارت باید تمامی دستگاه ها توسط مایع آب و صابون سرد روغن کاری گردد، تا در حین انجام کار دچار مشکل نشود.
در مرحله بعدی مفتول های نازک شده متناسب با قطر مورد نظر نازکتر شده و بر روی قرقره های مخصوص می پیچند، تا با کمک این قرقره ها به درون کوره آنیل هدایت گردد.
درون کوره طی عملیات حرارتی خاصی سیم ها حالت خشکی خود را از دست داده و کاملاً نرم شده، تا هنگام قرار گرفتن در دستگاه بانچر دچار شکستگی نگردد.
قرقره هایی که از کوره های آنیل خارج می شود، به بخش دستگاه با آنچه هدایت شده تا در این بخش با تاباندن رشته های نازک سیم، متناسب با شرایط استاندارد آماده می کنند.
آخرین مرحله این که در بخش تولید سیم ها وجود دارد، مرحله عایق پلاستیکی است که با کمک دستگاه اکسترودر انجام صورت می گیرد.
در این بخش از مواد پلی اتیلن، رنگ و pvc و پلیمرهای مختلف دیگر متناسب با شرایط که به صورت مذاب درآمده، بر روی سیم های افشان و نیمه افشان یک غلاف قرار می گیرد و این سیم ها از داخل آن عبور می کند، تا غلاف بر روی آن‌ ها سرد شده و امکان چاپ مشخصات و ویژگی ها بر روی این غلاف به وجود بیاید.
سیم های مختلف از رشته‌های متعدد تشکیل می ‌شود که با درج مشخصات آن مانند تعداد رشته ‌ها، قطر آن‌ها و موارد دیگر به راحتی می توان در شرایط گوناگون از نمونه‌های مناسب استفاده کرد.
پس از عبور از این مراحل، سیم‌ها را برای اینکه با یکدیگر گره نخورند به صورت کلاف های ۱۰۰ متری آماده کرده و با بسته بندی های مناسب به بازارهای عرضه ارائه می دهند.
نکته مهم اینکه در تمامی مراحل تولید سیم نیمه افشان آزمایشگاه های کنترل کیفیت وجود دارد که هر مرحله از تولید را به طور کامل زیر نظر قرار گرفته و با بررسی مقاومت الکتریکی سیم هادی و کیفیت روکش و مقاومت روکش در برابر کشش و سرما پس از تایید نهایی، آن را روانه بازار می ‌کنند.
از مهمترین تجهیزات و ماشین آلاتی که در روند تولید سیم نیمه افشان مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌توان به دستگاه نورد، دستگاه کشش ۴ خط، دستگاه کشش متوسط، تجهیزات تست و دستگاه های بسته بندی اشاره نمود که وجود هر کدام از این دستگاه ‌ها تأثیری بر کیفیت نهایی سیم نیمه افشان دارد.
همچنین برخی از مواد اولیه لازم و ضروری در جهت تولید این محصول باید در کارخانه مهیا باشد که می توان به مفتول های آلومینیومی، سیم فولادی گالوانیزه، مواد پلی اتیلنی، همچنین مواد عایقی و قرقره های بسته بندی و رنگدانه و مواد pvc اشاره کرد که هر کدام از این مواد تاثیر زیادی در روند تولید سیم نیمه افشان می گذارند.

ویژگی عایق های سیم نیمه افشان

از پلیمرهای مختلفی برای عایق کردن سیم نیمه افشان استفاده می شود، تا بتوانند به خوبی از هادی به کار برده شده در آن محافظت کرده و از انتقال جریان الکتریکی به فضای محیط نیز جلوگیری نمایند.
بیشترین موادی که در روند تولید این نوع سیم مورد استفاده قرار می گیرد پلیمر PVC و پلیمر XLPET است.
در اینجا به بررسی برخی از ویژگی های هر کدام از این دو عایق پرکاربرد می پردازیم
ویژگی های عایق pvc:
پلیمر pvc غیر قابل اشتعال بوده و در زمان ایجاد آتش سوزی دچار حریق نمی گردد.
در مجاورت مواد شیمیایی ثابت و پایدار است و ترکیبات آن تغییر پیدا نمی کند.
قرارگیری در محیط مرطوب و شرایط ناپایدار جوی دچار کپک زدگی نمی شود.
تا دمای منهای ۵ درجه سانتیگراد، بدون هیچ آسیب دیدگی قابلیت استفاده دارد.
این عایق تا ولتاژ حدود ۲۰ ولت را تحمل می کند.
از ویژگی های عایق پلی اتیلن:
• پلیمر پلی اتیلنی یک ماده ترموپلاستیک بوده و در مقابل آتش سوزی و حرارت مقاومت چندانی ندارد.
• از این نوع عایق برای ولتاژهای بالاتر از ۲۰ ولت استفاده می شود.
در صورت لزوم به استفاده از سیم با عایق پلی اتیلن، برای مقاوم کردن آن در برابر اشتعال و آتش سوزی لازم است تا یک لایه روکش خارجی از جنس pvc بر روی این سیم ها قرار بگیرد.

موارد استفاده از سیم نیمه افشان

همان طور که گفته شد سیم نیمه افشان ویژگی هایی بین سیم مفتولی و سیم افشان دارد که از لحاظ شکل ظاهری شباهت بیشتری به سیم های افشان داشته؛ اما از لحاظ کاربرد بیشترین کاربردهای آن مطابق سیم های مفتولی است.
به طور کلی می ‌توان گفت که از سیم نیمه افشان شده در مصارف گوناگون استفاده می ‌شود مانند:
• مورد استفاده در پریزهای برق صنعتی سیار است که این پریزها بیشتر مورد پیچش قرار می گیرند.
• برای روشنایی در ساختمان های مسکونی و تجاری جزء گزینه های ابتدایی در انتخاب هاست.
• برای کابل کشی در کلیه نقاط خشک و سرپوشیده به آسانی می توان از این نوع سیم استفاده کرد.
• در سیم های رابط در داکت های زیرزمینی مورد استفاده قرار می گیرد.
• پرکاربرد در تابلو های کنترلی و انواع ماشین آلات در صنایع گوناگون می باشد.

نحوه اندازه گیری سطح مقطع سیم نیمه افشان

برای اینکه در موارد مختلف از سیم نیمه افشان استفاده شود، لازم است تا سطح مقطع آن به طور دقیق مشخص گردد.
یکی از ابزارهای دقیق جهت محاسبه سطح مقطع سیم نیمه افشان، ابزار کولیس است که می‌ تواند به طور دقیق سطح مقطع را اندازه گیری نماید.
بهترین راه برای اندازه گیری سطح مقطع سیم افشان محاسبه کامل سطح مقطع سیم و تقسیم عدد به دست آمده بر تعداد رشته های به کار برده شده در روند تولید آن است که در صورت داشتن استاندارد و کیفیت بالا تمامی تارهای مورد استفاده، سطح مقطع یکسانی دارند.
قطر مورد نظر برای هر رشته از سیم در جدول های استاندارد مشخص شده که پس از اندازه گیری با مقایسه اعداد به دست آمده و قطرهای استاندارد می ‌توانید کیفیت این محصولات را مورد بررسی قرار دهید.

نکات مهم در هنگام خرید سیم نیمه افشان


سیم نیمه افشان از دو بخش اصلی هادی و عایق تشکیل شده که هادی به عنوان رسانای جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می ‌گیرد و عایق از هادی در برابر محیط اطراف محافظت کرده و همچنین از انتقال جریان الکتریکی به فضای پیرامون نیز جلوگیری می‌کند.
شاید در ظاهر خرید سیم نیمه افشان کاری بسیار ساده باشد؛ اما با کمی دقت در آن سوالات بسیار زیادی برای خریداران به وجود می آید. یافتن پاسخی مناسب برای این سوالات کمک زیادی در انتخاب های بهتر و ایجاد ایمنی در پروژه کابل کشی و سیم کشی ‌ می نماید.
در صورتی که سیم یا کابل نامرغوب بخرید، ممکن است آتش سوزی های عظیم و خطرناک به وجود بیاید که در این آتش سوزی ها هم خسارت ‌های مالی و همچنین جانی وارد گردد. به همین جهت باید در پروسه تولید سیم نیمه افشان برخی از استانداردها به صورت اجباری رعایت شود، تا هم از اتلاف انرژی و هم از خطرات دیگر جلوگیری به عمل آید.
توجه به برخی از مشخصات و ویژگی های سیم افشان در هنگام خرید آن اهمیت پیدا می کند مانند:
• در روند تولید این سیم ها از مفتول مس خالص استفاده شده و به هیچ عنوان از آلیاژهای دیگر در روند تولید استفاده نکرده باشند.
• سطح هادی مسی کاملاً براق و یکنواخت بوده و به آسانی می توان با گرفتن این هادی در معرض شعله کیفیت آن را مورد بررسی قرار داد؛ به طوری که نباید با سرعت زیاد تغییر رنگ داده یا سیاه گردد.
• وزن مس مورد استفاده در روند تولید این سیم ها باید مطابق جدول استاندارد و متناسب با تعداد رشته‌های سیم قرار گرفته در آن باشد.
• ماده پی وی سی به کار برده شده در روند تولید عایق این سیم ها مرغوب و با ضخامت کاملاً استاندارد تهیه گردد.
• باید تمامی مواردی که بر روی روکش سیم درج شده، با اندازه های سیم از لحاظ سطح مقطع و کیفیت مطابقت داشته و کاملا واقعی باشد.
• جنس هادی بکار برده شده در سیم های برق کاملا مرغوب، انعطاف پذیر و نرم انتخاب گردد.
• مقاومت الکتریکی هادی سیم افشان از حداکثر مقاومتی که در جدول های استاندارد مشخص شده کمتر باشد.

مهمترین عوامل موثر بر قیمت سیم نیمه افشان

به دلیل استفاده روزافزون از سیم نیمه افشان در حال حاضر برندهای مختلفی مشغول تولید و ارائه این نوع سیم ها به بازار هستند؛ به همین جهت در هنگام خرید با قیمت های متفاوتی روبرو می شوید.
برای بدست آوردن قیمت سیم نیمه افشان به صورت استاندارد خوب است بدانید که عوامل زیادی بر قیمت‌گذاری این محصولات تاثیر می گذارند.
در این بخش به بررسی برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت سیم نیمه افشان می پردازیم:
برند تولید کننده سیم
حوزه تولید سیم و کابل بسیار رقابت سنگینی دارد و برندهای زیادی در داخل کشور، مشغول تولید انواع سیم های مختلف و بخصوص سیم نیمه افشان می باشند، انتخاب برندهای مطرح این مزیت را دارد که با خیال راحت از کیفیت متریال های اولیه این محصولات، می توانید آنها را تهیه نمایید و همچنین تنوع بالاتری از لحاظ سطح مقطع و نوع روکش تولید می کنند.
میزان کیفیت
میزان کیفیت سیم نیمه افشان متناسب با موارد درج شده در جدول‌های استاندارد بین‌المللی باید بررسی گردد که کیفیت هادی و عایق مورد استفاده در روند تولید تاثیر زیادی بر نتیجه نهایی می گذارد. کیفیت با توجه به میزان مقاومت کششی و انعطاف پذیری مورد بررسی قرار می گیرد.
ابعاد سیم نیمه افشان
سیم نیمه افشان در سطح مقطع های مختلف تولید می گردد و همچنین میزان عایقی که بر روی آن قرار گرفته نیز در ضخامت های گوناگون است که با اندازه گیری هرکدام از این موارد به چندین دسته و گروه از سیم نیمه افشان می‌ رسید، به همین جهت این عوامل می توانند بر قیمت نهایی موثر باشند.
اندازه و طول مورد نیاز
طول سیم نیمه افشان که برای پروژه‌های مختلف مورد نیاز است، جز عوامل موثر بر قیمت گذاری می باشد؛ زیرا هر چقدر که طول بیشتری لازم شود، در نتیجه امکان ارائه آن با قیمت های پایین تر به وجود می‌آید.
انتخاب مراکز عرضه و فروش
مراکز فروش جزء مواردی هستند که به صورت مستقیم می توانند بر قیمت نهایی محصولات خود تاثیر بگذارند. مراکزی که با کارخانجات تولید کننده همکاری دارند، با حذف واسطه ‌ها قیمت‌ های مناسب ‌تری را برای محصولات خود ارائه می‌ دهند.

به غیر از مواردی مواردی که در این جا ذکر شد، بررسی مقاومت هادی به کار برده شده در سیم نیمه افشان جزء عوامل بسیار مهمی است که بر قیمت نهایی تاثیر دارد. در واقع اساسی ترین شاخص در مشخص کردن کیفیت سیم، مقاومت هادی می باشد که مقاومت هادی ارتباط مستقیم به مقدار آلومینیوم و مس به کار برده شده در روند تولید دارد
می توان گفت که مقدار هادی ارتباط عکس با مقاومت سیم و کابل داشته به همین جهت جزء عوامل مهم در مشخص شدن کیفیت سیم و قیمت نهایی است.

بزرگترین مرکز فروش سیم نیمه افشان به صورت مستقیم

ویژگی های خاصی که سیم نیمه افشان دارد و همچنین به دلیل استفاده از عایق pvc یا پلی اتیلن می توان در شرایط گوناگون از آن استفاده کرد.
موارد استفاده و کاربردهای گسترده موجب شده تا استقبال از این سیم در بازار بیشتر شود. در نتیجه لازم است تا با انتخاب مرکز عرضه و فروش مستقیم و بدون واسطه، محصولاتی با کیفیت اصلی و قیمت مناسب تهیه شود.
زیرا تفاوت قیمت‌های ناچیز در خریدهای عمده برای کارگاه ها و مصرف کنندگان عمده این محصول اهمیت زیادی داشته و تاثیر مستقیم بر هزینه های نهایی می گذارد.
این مجموعه به عنوان بزرگترین مرکز فروش سیم نیمه افشان به صورت مستقیم محسوب می گردد؛ زیرا با کارخانجات تولید کننده در ارتباط بوده و تمامی محصولات خود را از درب کارخانه برای مصرف کننده نهایی ارسال می کند.
در واقع این مرکز به عنوان یک پل ارتباطی قوی بین تولیدکنندگان برتر و برند و مصرف‌کنندگان نهایی عمل کرده و با حذف کامل واسطه ها از افزایش قیمت های بی دلیل جلوگیری می نماید.
با ارائه انواع ضخامت های سیم نیمه افشان و روکش های رنگی مختلف این محصول را متناسب برای همه شرایط ارائه می‌ دهد، تا مصرف‌کننده بدون سردرگمی بتواند جنس مورد نظر خود را تهیه نماید.
برای خرید سیم نیمه افشان ارزان با خیال راحت می توانید با کارشناسان این مرکز در ارتباط بوده و پس از دریافت اطلاعات لازم به صورت کاملا آگاهانه سفارشات خرید خود را به شکل مقرون به صرفه ای ثبت نمایید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١