به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

معرفی کابل شیلد دار 4 رشته

معرفی کابل شیلد دار 4 رشته

معرفی کابل شیلد دار 4 رشته
کابل شیلد دار به نوعی کابل اطلاق می شود که حصاری از یک لایه محافظ و رسانا در اطراف آن قرار گرفته و به این وسیله از اطلاعاتی که در کابل ها جاری هستند، محافظت می کند.
درواقع این کابل ها را می توان یک ابزار عالی جهت ارسال دیتا و سیگنال های دیجیتال و آنالوگ دانست. چراکه در غیر اینصورت با قرار گرفتن کابل در معرض نویز و تداخلات الکتریکی، احتمال خطا در انتقال سیگنال وجود دارد. اما با وجود چنین کابل هایی، می توان از مدار در برابر این عوامل مداخله کننده محافظت نمود.
با این مقدمه به بیان مشخصات و کاربردهای کابل شیلد دار و بررسی انواع آن، خواهیم پرداخت.

معرفی کابل برق شیلد دار

کابل های شیلد دار، یکی از انواع کابل های الکتریکی هستند که علاوه بر داشتن اجزای تشکیل دهنده سایر سیم و کابل ها، دارای یک لایه اضافه نیز می باشند. این لایه که به آن شیلد گفته می شود، از رشته ‌های تابیده شده مس، آلومینیوم و یا حتی یک لایه پلیمر رسانا ساخته شده و نقش یک محافظ را برای بهبود عملکرد کابل برعهده دارد.
شیلد، درواقع محفظه ای برای مراقبت از دیتاهای در حال انتقال به حساب می آید. چراکه نویز حاصل از تداخل سیگنال ‌ها و پرتوهای الکترومغناطیسی با دستگاه های دیگر، می تواند اثرات بدی روی اطلاعات ارسالی ایجاد نماید و چنانچه کابل، دارای این لایه محافظ باشد، قادر به جلوگیری از نویز ناشی از تداخلات به وجود آمده، خواهد بود.
قیمت کابل شیلد دار

جنس و ساختار کابل های شیلد دار

به طور کلی کابل های معمولی از بخش های مختلفی مانند هادی از جنس مس یا آلومینیوم، پوشش عایق از پلی اتیلن یا پی وی سی و در نهایت قسمتی به نام غلاف داخلی با جنس PVC تشکیل شده اند که این اجزا با تفاوت در نوع بافت، ساختار و تعداد رشته ها در تمام انواع کابل ها مشترک می باشند.
اما شیلدها که لایه مضاعفی در کابل شیلد دار محسوب می شوند، اغلب از جنس مس ساخته می شوند.
البته در مواردی نیز از روکش فلزاتی همچون نقره و قلع بر روی آنها استفاده می شود که شیلد مسی با روکش قلع نسبت به مس خالص و مس با روکش نقره، کارایی بیشتری دارد. زیرا شیلد مسی خیلی زود دچار پوسیدگی شده و مس با روکش نقره نیز چندان به صرفه نیست. بنابراین بهترین گزینه، شیلدهای قلع اندود می باشند.
در نهایت، روی سطح شیلد نیز لایه ای با عنوان غلاف بیرونی دیده می شود که جنس آن پی وی سی است و کلیه محتویات کابل برق را در بر گرفته و از آنها محافظت می کند.

مشخصات کابل های شیلد دار باکیفیت

شیلد به کار رفته در ساختار انواع کابل برق برای کارایی صحیح و ارائه قابلیت های مورد انتظار، مستلزم برخورداری از یکسری ویژگی ها و استانداردها است که برخی از آنها عبارتند از:

ایجاد پوشش 40 تا 100 درصدی روی سیم‌ بسته به نوع شیلد
مقاومت عالی در برابر خوردگی
مقاومت فوق العاده نسبت به اکسیدشدن و زنگ زدگی
استحکام مکانیکی عالی
برخوردار از قابلیت های کششی مطلوب
دارای انعطاف و نرمی مناسب

دلایل استفاده از شیلد در کابل برق

استفاده از این لایه زره مانند و محافظ در کابل شیلد دار تنها به منظور جلوگیری از اختلالات ناشی از نویز و میدان الکتریکی، نمی باشد و قطعأ اهداف و دلایل متعددی برای طراحی این قابلیت وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه شرح خواهیم داد:

1- جلوگیری از ایجاد میدان الکتریکی میان کابل ها

با توجه به اینکه در خطوط انتقال برق، چندین کابل در فواصل بسیار کم و نزدیک به هم قرار گرفته اند، این احتمال وجود دارد که جریان این کابل ها بر دیگری تاثیر داشته باشد.
به عبارت بهتر، ولتاژ عبوری از این کابل ها، می تواند با ایجاد یک میدان الکتریکی در اطراف خود، اختلالاتی در هدایت جریان کابل های مجاور نیز ایجاد نماید. به همین دلیل وجود یک لایه محافظ رسانا به نام شیلد، مانع از پدیدار شدن چنین میدانی حول کابل های جریان برق می شود.

2- کاهش شدت فشار میان دو هادی

یکی دیگر از اهداف استفاده از این دیواره محافظ در کابل شیلد دار به حداقل رساندن فشار بیش از اندازه بین دو رسانا است. به این صورت که شیلدها جریان عبوری را با کاهش شدت و میزان ولتاژ اضافی، ثابت نگه می دارد.

3- دوام کابل‌ های تعبیه شده در لوله‌ های فلزی

از آنجایی که این احتمال وجود دارد که در درازمدت، کابل‌ های تعبیه شده در لوله‌ های فلزی به دلیل تاثیر منفی شرایط محیطی مانند دما و رطوبت بالا، دچار آسیب و پوسیدگی شوند، می بایست از کابل‌ های شیلد دار استفاده کرد. چراکه شیلدها، مقاومت کابل را در برابر این عوامل مخرب، افزایش داده و به این ترتیب، عمر کابل را بیشتر می کنند.

4- کاهش انتقال ولتاژ در کابل های بدون شیلد

با توجه به اینکه انتقال ولتاژ در کابل های فاقد شیلد به دلیل قرار گرفتن در محیط های مرطوب، آلوده و یا روغنی و ایجاد لایه ای مخرب روی آنها بیشتر است، احتمال بروز حوادث ناشی از آن نیز افزایش می یابد. لذا استفاده از کابل شیلد دار از تشکیل این لایه آلوده روی سطح کابل جلوگیری نموده و به دوام بهتر آنها کمک می کند.

5- محافظت از کابل‌ های زیر زمینی

اگرچه کابل‌ های عبوری از مجراها و کانال های زیر زمینی از حوادث و آسیب‌ های طبیعی و محیطی مصون هستند؛ اما یکی از الزامات برای این نوع کابل‌ ها، داشتن شیلد است.
زیرا اتصال این کابل‌ ها با زمین، موجب بروز میدان الکترواستاتیکی و ایجاد پدیده ای با عنوان تخلیه کرونا یا هاله می شود که وجود شیلد در کابل از چنین اتفاقی جلوگیری می کند.

تفاوت کابل برق شیلد دار و بدون شیلد

اصلی تفاوت کابل های شیلد دار در مقایسه با نمونه بدون شیلد، داشتن یک لایه اضافی برای محافظت بهتر از جریان عبوری است. بنابراین کاملا بدیهی و مشخص است که قیمت آن نیز بیشتر باشد.
کابل‌ های دارای شیلد، قابلیت بیشتری برای تحمل نیروی کششی وارد شده، دارند. همچنین آنها در برابر نیروهای فیزیکی اعم از فشار و ضربه نیز دارای مقاومت بهتری هستند.
درواقع می توان گفت؛ کابل شیلد دار به این واسطه که توسط سیم های مفتولی تقویت شده اند، در برابر نیروهای خارجی نیز محفوظ هستند و به همین دلیل دارای دوام و عمر طولانی تری نیز می باشند.

بررسی مشخصات انواع کابل شیلد دار

کابل های شیلد دار نیز همانند سایر سیم و کابل های برق، در انواع و دسته یندی های گوناگونی تولید می شوند که در این قسمت از مقاله، به معرفی نمونه های مختلف این نوع از کابل ها، اشاره خواهیم داشت:

کابل قدرت شیلد دار

افزایش مقاومت و توانایی کابل های قدرت که عمومأ در نیروگاه ها و یا خطوط انتقال برق شهری مانند خیابان ها و معابر به کار برده می شوند، موضوع با اهمیتی است که مستلزم استفاده از کابل شیلد دار می باشد. به این ترتیب، پایداری آنها در شرایط مختلف محیطی و موقعیت هایی مانند فضای باز، زیر خاک، داخل آب و... بسیار چشمگیر خواهد بود.

کابل کنترل و فرمان شیلد دار

این دسته از کابل ها نیز که در دسته کابل های فشار ضعیف قرار دارند، برای دفع مزاحمت و اثرات منفی میدان های الکتریکی بر خطوط انتقال دهنده دیتاها، مجهز به لایه شیلد می باشند. به این ترتیب، در کابل های کنترل یا فرمان که برای انتقال اطلاعات و سیگنال‌ های آنالوگ و دیجیتال به کار برده می شوند، هیچ گونه نویز یا عامل مداخله کننده ای تاثیر ندارد.

کابل افشان شیلد دار

کابل افشان، یکی دیگر از انواع کابل های شیلد دار با ساختار مسی پوشیده شده از قلع است که برای بهبود عملکرد و کارایی تابلوهای فرمان به کار برده می شوند.

کابل مفتولی شیلد دار

کابل ‌های مفتولی که بیشتر در حوزه فشار قوی دارای کاربرد هستند نیز به لطف استفاده از شیلد، قادر به جلوگیری از تداخلات احتمالی، اتلاف انرژی و نوسانات جریان می باشند.

کابل صوتی شیلد دار

نوع دیگری از کابل شیلد دار که برای انتقال امواج صوتی به کار برده می شود، کابل صوتی نام دارد. عملکرد مورد انتظار از این کابل، حذف هرگونه نویز و صداهای اضافی و کاهش اختلالات ایجاد شده در پروسه انتقال صوت می باشد.

کابل شبکه شیلد دار

این نوع کابل نیز برای انتقال داده ها در لوازم و تجهیزاتی کارایی دارد که در بستر اینترنت عمل می کنند. درواقع با بهره گیری از این قابلیت در کابل های شبکه، علاوه بر کاهش اختلالات، سرعت انتقال داده ها و دریافت آنها هم به مراتب بیشتر می شود.

کابل تلفن شیلد دار

کابل‌ تلفن نیز از جمله کابل های شیلد دار به حساب می آید که به واسطه داشتن لایه اضافی و محافظ داخلی، قادر به ارسال دقیق اطلاعات، بدون کوچکترین تداخل الکتریکی و مغناطیسی است.

مهمترین کاربردهای کابل برق شیلد دار

تا این بخش از معرفی کابل شیلد دار 4 رشته قطعأ متوجه شده اید که در جریان انتقال نیرو یا اطلاعات، لزوم فراهم ساختم شرایطی مطمئن برای محافظت از عملکرد کابل ها بسیار با اهمیت است و همین موضوع، نقش کابل های شیلد دار را پررنگ می کند.
کاربرد این کابل ها به ویژه در مکان ‌هایی که احتمال ایجاد میدان الکتریکی و یا امواج شدید الکترومغناطیسی زیادتر است، اهمیت بیشتری پیدا می کند. چراکه به این صورت، تحمل نیروهای وارده بر کابل و جریان انتقال داده، بیشتر می شود. لذا امروزه کاربرد این کابل ها در زمینه های مختلف صنعتی و غیرصنعتی، گسترش زیادی یافته است.
برخی از موارد استفاده کابل های شیلد دار را می توان از قرار زیر دانست:
در سیستم های مخابراتی
ادارات و شبکه‌ های رایانه ای
با هدف انتقال تصاویر مانند دوربین مداربسته
در اکثر محیط ‌های صنعتی، کارخانه ‌ای و حتی ساختمانی

فاکتورهای موثر بر قیمت کابل های شیلد دار

اگرچه کیفیت و دوام، مهمترین مواردی هستند که برای خرید کابل شیلد دار باید به آنها توجه داشت، اما قیمت نیز از موضوعاتی است که برای خریداران حائز اهمیت می باشد.
طبیعتأ کارایی و ماندگاری، نخستین عومل موثر بر قیمت این محصولات می باشند. اما گزینه های دیگری هم هستند که در تعیین هزینه های پرداختی برای این نوع کابل ها، نقش دارند که از آن جمله می توان موارد زیر را نام برد:
متراژ کابل مورد نیاز
نوع کابل مورد نظر و کارایی آن
کیفیت کابل و اجزای آن
شرکت تولید کننده
روش خرید کابل
فروش کابل شیلد دار

نکاتی برای خرید کابل برق شیلد دار

به طور کلی شیلد مورد استفاده در کابل چهار رشته نازک از ایجاد میدان مغناطیسی و نویز در اطراف کابل جلوگیری می کند. اما به خاطر داشته باشید که انتخاب درست سیم و کابلی که متناسب با کاربرد مورد انتظار شما باشد نیز اهمیت زیادی در کارایی آنها خواهد داشت. به این ترتیب علاوه بر کارایی مطلوب این محصولات، از صدمات و اتفاقات پیش بینی نشده نیز جلوگیری می شود.
بنابراین هنگام خرید کابل شیلد دار بهتر است نکات فوق را مورد توجه قرار داده و حتمأ اطلاعاتی درباره مواد به کار رفته در کابل مانند نوع هادی و حتی عایق آنها را از کارشناسان مربوطه جویا شوید تا از عملکرد بهینه کابل ها اطمینان خاطر پیدا کنید.

فروش اینترنتی کابل های شیلد دار

برای خرید این نوع کابل بسیار پرکاربرد و ارزشمند، می توان به شکل ها و روش های مختلفی عمل کرد. مراجعه به فروشگاه های تجهیزات الکتریکی، رایج ترین اقدام خریدارن برای تهیه کابل مورد نیازشان است.
اما چنانچه به فکر راه ساده تری برای تهیه انواع کابل شیلد دار هستید، به شما توصیه می شود به صورت آنلاین و از طریق وبسایت های فروش مراکز معتبر، کابل مورد نیاز خود را تهیه نمائید.
این شیوه یکی از مطمئن ترین و سریع ترین راه ها برای خرید کابل است. چراکه می توانید ویژگی کابل های موجود را بررسی کرده و پس از مقایسه قیمت ها، خرید خود را به انجام برسانید. همچنین به این طریق می توانید از کیفیت و برند تولیدکننده کابل شیلد دار نیز مطمئن شده و کابل مورد نظر خود را زیر قیمت بازار تهیه کنید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١