به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل ابزار دقیق را بشناسیم

کابل ابزار دقیق را بشناسیم

کابل ابزار دقیق را بشناسیم
کابل ابزار دقیق جزء کابل هایی است که در سیستم کنترل و پردازش داده ها بیشترین کاربرد را دارد. به دلیل استقامت بالای این کابل در برابر نویز و تداخلات مغناطیسی، در صنایع گوناگون با توجه به پوشش نهایی و مراحل تولید به کار می برند.

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابل ابزار دقیق تشکیل شده از سیم هایی با مقاومت پایین است که در جهت انتقال سیگنال های ضعیف مورد استفاده قرار می گیرد. به دلیل شکل ظاهری و میزان ولتاژ عبوری از این کابل، به آسانی می توان جهت انتقال صوت نیز استفاده کرد.
ساختمان اصلی این کابل از آن مس بسیار نرم و انعطاف پذیر به ‌صورت قلع اندود تشکیل شده که این کابل را با یک شیلد محافظ در برابر نویز، مقاوم می کنند.
این کابل با سایر کابل های برق تفاوت های زیادی دارد و بر اساس مشخصات فنی کابل های ابزار دقیق، از آنها برای کاربردهای خاص استفاده می نمایند.
کابل ابزار دقیق

بخش های سازنده کابل های ابزار دقیق

کابل های ابزار دقیق معمولاً بر اساس نیاز مشتری، نوع کاربرد و سطح ولتاژ از چندین لایه تشکیل شده اند.
از آنجایی که ساختار کابل ها واحد نبوده و تنوع بسیار زیادی دارند، هر کدام از کابل ها ممکن است چند لایه مختلف را داشته باشند.
در اینجا به بررسی سطوح مختلف کابل ها به شکل دقیق می پردازیم، تا درک مخاطب از کابل و شرایط استفاده از آن بیشتر شود.
بخش های مختلف ساختار کابل ابزار دقیق و کابل های قدرت از داخل آن به نام هادی تا آخرین لایه به نام ژاکت عبارتند از:

هادی کابل

اصلی ترین بخش در ساختار کابل ها هادی آن محسوب می ‌شود؛ زیرا مسئولیت هدایت جریان الکتریکی و امواج الکترونیکی را به عهده دارد. جنس هادی معمولاً از مس یا آلومینیوم تابانده شده می باشد.

اسکرین هادی

اسکرین هادی یک نوار نیمه رسانا که برای حفظ میدان الکتریکی یکنواخت، در اطراف کابل مورد استفاده قرار می گیرد. این میدان از ایجاد چرخه های الکتریکی ناخواسته جلوگیری می کند.
عایق
جهت محافظت از هادی کابل و عدم انتقال جریان الکتریکی و نشتی آن از یک لایه پوششی نظیر pvc استفاده می شود. این لایه در کابل های فشار ضعیف معمولاً دومین لایه و بعد از هادی قرار دارد.

فیلر یا پرکننده

فیلر را به ‌عنوان یک لایه در ساختار کابل نامگذاری نمی کنند؛ اما استفاده از آن بعد از لایه های زیرین موجب یکنواخت شدن کابل می گردد.

نیمه هادی کاغذی

این لایه ساختار نواری مانند داشته که از کاغذهای موج دار یا الیاف بافته شده تشکیل می شود. این لایحه در جهت جلوگیری از اتصال سیم با لایه های دیگر به کار می رود.

شیت هادی یا غلاف

غلاف یا ساپورت رسانا معمولاً از فلز مس یا آلیاژ سرب به صورت نواری تشکیل می ‌شود که در برابر امواج الکترومغناطیس، کابل به عنوان یک محافظ عمل کرده، همچنین این لایه موجب می شود تا جریان های خطا و نشتی در کابل از آن عبور نماید.

لایه زیرین

این لایه معمولاً از جنس ترموپلاستیک تشکیل می ‌شود که به جهت باندل کردن لایه های قبل یعنی یک پارچه نگه داشتن آنها مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از کابل ها، لایه زیرین قبل از لایه شیلد به کار می رود، تا از شیلد در برابر خوردگی نیز محافظت کند.

ذره یا آرمور

زره یا آرمور جهت حفاظت مکانیکی از بخش‌ های زیرین و به هم پیوسته کابل به کار می رود. معمولا کابل های زره دار را در مکان هایی که امکان برخورد بیل مکانیکی با پیکور وجود دارد استنفاده می کنند. جهت تولید زره از سیم فولادی تابانده شده استفاده می شود، همچنین گاهی اوقات نیز از جنس استیل با پوششی از فسفر، برنز و مواردی دیگر در ساختار کابل استفاده خواهد شد.

شیت بیرونی یا ژاکت

ژاکت در واقع آخرین لایه هر کابل است که جنس آن از pvc و csp می باشد .این لایه برای حفاظت مکانیکی، حفاظت در برابر آب و هوا و همچنین حفاظت شیمیایی و الکتریکی به کار می رود.

تمام این تعداد لایه‌ای که در اینجا مورد بررسی قرار گرفت، به طور معمول در ساختار کابل ها قرار دارند؛ اما به غیر از این موارد در صورت نیاز و سفارش مشتریان می‌تواند در ساختار و لایه‌های کابل ها لایه های دیگری را نیز قرار دهند که موجب بالاتر بردن ویژگی‌های این کابل ها می شود.
کابل ابزار دقیق

علت استفاده از شیلد در کابل های ابزار دقیق

از کابل های ابزار دقیق و همچنین کابل های کنترل جهت نمایش و انتقال یک دیتا در نقطه ‌ای دیگر استفاده می شود. تغییرات اندکی که در جریان این کابل ها اتفاق می افتد در ظرفیت‌ های انتقالی آنها اختلال به وجود می آید.
به همین جهت از یک لایه شیلد محافظتی در ساختار این کابل ها استفاده می شود، تا تاثیرات اعمال این میدان های مغناطیسی ایجاد شده در اطراف سیم کاهش پیدا کند.
عوامل مختلفی مانند کابل های قدرتی، موتور الکتریکی یا دستگاه های فرستنده نویز، می توانند بر عملکرد این کابل ها تاثیر بگذارند که شیلد به کار برده شده در ساختار آنها موجب شده جریان های ایجاد شده از یک نقطه شروع و در نقطه پایان به زمین وصل گردد.
در واقع دلایل بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که از شیلد در کابل های ابزار دقیق استفاده می کنند که عبارتند از:
جلوگیری از نفوذ رطوبت به لایه های داخلی کابل
جلوگیری از تاثیر نویز در کابل های ولتاژ پایین در هنگام استفاده از اینورتر
جلوگیری از ایجاد میدان ‌های مغناطیسی توسط این کابل ها بر روی کابل ها و تجهیزات اندازه گیری در نزدیک آنها

معرفی انواع کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق با توجه به محل نصب و شرایط آن از ساختارهای متفاوتی تشکیل می‌ شود، بر اساس شرایط استفاده به کابل های شیلد داخلی، کابل های شیلد خارجی و کابل های مسلح تقسیم بندی می گردد.
برای انتقال مناسب سیگنال های اندازه گیری و کنترلی، کابل های ابزار دقیق باید در برابر هرگونه نویز و آثار منفی امواج الکترومغناطیسی کاملاً مقاوم باشد. از شیلد جهت بالاتر بردن مقاومت این کابل ها استفاده می کنند.
در کابل های ابزار دقیق معمولاً رشته های آن به صورت دو به دو به یکدیگر تابیده شده که این کار با هدف کاهش اثرات منفی نویز و امواج صورت می‌ گیرد.
در اینجا به معرفی برخی از مهم ترین انواع کابل ابزار دقیق می پردازیم:

کابل ابزار دقیق آرموردار

کابل آرموردار دارای یک لایه محافظ اضافی برای جلوگیری از ساییده شدن یا قطع شدن است. لایه آرموردار کابل های کواکسیال مانند یک پوشش فویل هست که این لایه به صورت شیاردار از فلزهای نازک به هم تنیده شده و کاملا انعطاف پذیر تولید می گردد.
در کابل های آرموردار معمولاً از یک لایه ضد آب در بین پوشش داخل و خارج استفاده می‌ کنند، تا در شرایط بروز اختلال، نفوذ آب به این سیم ها امکان پذیر نباشد.
ساختار داخلی کابل چهار هسته‌ا ی شامل لایه های زیادی برای محافظت از کابل در برابر آسیب‌ها است که ژاکت بیرونی آن از خاصیت ضد جوندگی در برابر سایش و پیچش برخوردار می باشد.
از این نوع کابل بیشتر در مکان‌ هایی که در معرض آسیب‌ های مکانیکی قرار می گیرند، مانند دیوارها استفاده می کنند.

کابل ابزار دقیق سیلیکونی

کابل سیلیکونی که به آن کابل فرمان سیلیکونی هم گفته می ‌شود، در جهت بهبود کنترل و عملکرد سیستم و تجهیزات بسیار حساس مورد استفاده قرار می گیرد. از این کابل برای ولتاژهای بسیار پایین با سطح مقطع کمتر به کار می برند.
سیلیکون به کار رفته در پوشش این نوع کابل ها از اچ پی وی است و مناسب برای استفاده در داخل آب، اتاق فرمان، زیر خاک، پل های هوایی، صنعتی و همچنین اتصال اجزاء مختلف ماشین های صنعتی می باشد. نکته مهم، این کابل را به‌صورت شیلدار و هم اسکرین دار تولید می کنند.

کابل ابزار دقیق ضد آتش

از کابل های ابزار دقیق در موارد مختلفی مانند آزمایشگاه ها و کارخانه ها استفاده می شود که حفظ ایمنی کابل ها اهمیت زیادی دارد.
این کابل ها از متریال هایی تولید می ‌شوند که در برابر آتش، کاملاً مقاوم هستند و تا سه ساعت درون آتش سوزی هیچ آسیبی به آنها وارد نمی شود. به همین جهت مناسب برای سیستم های پردازش داده و کنترل فرایند هستند.
به طور معمول باید هادی مورد استفاده در این کابل ها را از مس آنیل شده به صورت قلع اندود به کار ببرند.

کابل ابزار دقیق شیلددار

به کابل های گفته می شود که دارای یک لایه محافظ داخلی هستند، این نوع کابل ها می توانند در برابر تداخلات الکتریکی ،نویزها و فشارهای مکانیکی مقاومت کنند.
کابل های شیلدار جهت انتقال سیگنال های آنالوگ و همچنین سیگنال های دیجیتال به کار می روند.
در صورت استفاده از کابل های شیلدار در مدارات کنترل و فرمان از هرگونه نویز و سیگنال جلوگیری کرده و در نهایت پارامترها به درستی انتقال پیدا می کنند؛ به همین جهت از کابل شیلددار بیشتر در فضاهایی که نویز وجود دارد به خصوص در اطراف دکل های مخابراتی و همچنین کابل های در معرض بار الکتریکی استفاده می شود.
کابل ابزار دقیق شیلددار به دو صورت تولید می‌ شود که هر کدام از آنها موارد استفاده و کاربرد خاصی دارد که در اینجا به معرفی مختصر این دو کابل می پردازیم:

1. کابل شیلددار صوتی ابزار دقیق

کابل شیلد دار صوتی جزء پرکاربردترین کابل هایی است که در زمینه تولید محصولات الکتریکی به کار می رود. این کابل جهت انتقال امواج صوتی از یک نقطه به نقطه دیگر استفاده شده و هرگونه نویز و سر و صدا را در این انتقال حذف می ‌کند.

2. کابل شیلددار افشان ابزار دقیق

کابل افشان ابزار دقیق به دو صورت شیلددار و بدون شیلد تولید شده که هنگام نصب با توجه به محیط اطراف مشخص می ‌شود که کابل شیلددار یا کابل افشان بدون شیلد باید مورد استفاده قرار بگیرد. کابل های بدون شیلد معمولاً رایج تر هستند و بیشتر در محیط‌ هایی که نویز وجود ندارد مورد استفاده قرار می گیرند.
استاندارد کابل های ابزار دقیق

استاندارد کابل های ابزار دقیق

ابزار دقیق طیف بسیار گسترده ای دارد که در سال های اخیر موارد استفاده و کاربرد کابل های ابزار دقیق در تجهیزات مختلف افزایش پیدا کرده است.
کابل های ابزار دقیق در تنوع بسیار بالای تولید می ‌شوند که هر کدام از این کابل ها را می ‌توان بر مبنای خاصی دسته‌ بندی کرد.
چند نوع کابل پرمصرف از لحاظ استاندارد تولیدی وجود دارد که به طور معمول کابل های ابزار دقیق بر مبنای اصول استاندارد در دو پارت تولید می شوند.
در این بخش به شرح مختصری از انواع استاندارد کابل ابزار دقیق بر مبنای پارت بندی های آن می پردازیم:

کابل پارت ۱ تایپ ۱ P1T1

هادی این کابل از جنس مس گرما دیده و نوع عایق آن پلی اتیلن و همچنین حاوی یک لایه محافظ و عایق از جنس پلی اتیلن و بیشتر در محیط های داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل پارت یک تایپ ۲ P1T2

هادی این کابل نیز از جنس مس گرمادیده و با عایق پلی اتیلنی می باشد که دارای یک لایه محافظ زره یا آرمور، لایه روکش داخلی و همچنین روکش خارجی آن از جنس پلی وینیل کلراید است. کاربرد این نوع کابل بیشتر در محیط آزاد و دفنی در زیرزمین می باشد.

کابل پارت ۱ تایپ ۳ P1T3

این کابل دارای هادی مس، عایق پلی اتیلن و دارای محافظ مکانیکی و زره هست. این کابل در برابر مواد هیدروکربنی مانند نفت و مشتقات آن، کاملا مقاوم بوده و بیشترین کاربرد آن در تاسیسات نفتی و پالایشگاه ها است.

کابل پارت ۲ تایپ ۱ P2T3

این نوع کابل با عایق پلی وینیل کلراید، بدون محافظ و زره تولید می شود که کاربرد آن بیشتر برای محیط های داخلی می باشد.

کابل پارت ۲ تایپ ۲ P2T2

این کابل با هادی مس و عایق پلی وینیل کلراید که دارای محافظ مکانیکی یا آرمور می باشد، بیشتر از این کابل در محیط های آزاد، فنی و زیر زمین استفاده می نمایند.

در هنگام تهیه کابل های ابزار دقیق توجه کنید که وجود عایق پلی اتیلن، مقاومت این کابل تا دمای ۹۰ درجه سانتیگراد را به وجود می ‌آورد؛ اما کابل هایی با عایق پلی وینیل کلراید تا ۷۰ درجه سانتیگراد تحمل دما را دارند. به همین دلیل کابل های پارت دو در برابر هیدروکربن ها مقاوم نیستند.
کاربرد کابل های ابزار دقیق

کاربرد کابل های ابزار دقیق

کابل های ابزار دقیق به شکل های مختلف از لحاظ نوع ساختار از لحاظ استاندارد و همچنین تعداد لایه های تشکیل دهنده، تولید می شوند.
تنوع این کابل سبب شده تا به آسانی در صنایع گوناگون بتوان از این کابل تهیه و استفاده کرد.
در واقع کابل ابزار دقیق با دریافت سیگنال های ویژه، تغییر وضعیت داده و کار پیش بینی شده را انجام می دهد، تا کیفیت سیگنال دریافتی تغییر پیدا نکند و به همین جهت به این نوع کابل ها ابزار دقیق می گویند. در واقع باید گفت که کابل ابزار دقیق یک مسیر مطمئن و ایمن جهت تبادل سیگنال ها است.
بیشترین موارد استفاده و کاربرد کابل های ابزار دقیق عبارتند از:
مورد استفاده در تجهیزات صنعتی از قبیل سنسورها، محرک ها و کنترل کننده ها
مورد استفاده در شبکه های محلی با سرعت بالا برای برقراری ارتباط میان رایانه های صنعتی
مورد استفاده برای دستگاه های حسگر
پرکاربرد برای دستگاه ‌ها و ابزارآلاتی مانند سلول های فتو الکتریک و استارت موتورها
مورد استفاده در مکان های نظامی، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی و کلیه فضاهای با احتمال انفجار

عوامل موثر بر قیمت کابل ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق موارد استفاده و کاربردهای بسیار زیادی دارد و باید در بین تنوع این کابل مناسب ترین آن برای هر حوزه کاری تهیه شود.
نکته مهم در هنگام تهیه کابل ها جرم و وزن کابل است که اصلاً معیار مناسبی برای تشخیص کیفیت و قیمت گذاری نیست.
قیمت کابل ابزار دقیق در بازار با توجه به ویژگی‌ های خاص کابل ها مشخص می گردد، در اینجا چند مورد آن را بررسی می‌ کنیم:

نوع پوشش نهایی بر روی کابل به صورت پلی اتیلن یا پلی وینیل
تعداد لایه ها و ساختار کابل ابزار دقیق
موارد استفاده و کاربرد کابل با توجه به شرایط خاص صنعتی
برند تولید کننده کابل
نحوه عرضه و خرید این محصول به صورت مستقیم یا با واسطه
فروش کابل ابزار دقیق

معتبرترین مرکز فروش کابل ابزار دقیق در ایران

با توجه به کاربرد کابل های ابزار دقیق که در جهت انتقال اطلاعات، اندازه گیری فناوری های کنترلی در شرایط ایمن و همچنین به منظور جلوگیری از هرگونه اختلال در سیستم های امواج الکترومغناطیس، اهمیت این کابل ها بر همگان روشن و واضح می گردد.
لازم است تا کابل های ابزار دقیق به صورت کاملاً استاندارد و متناسب با شرایط از لحاظ ویژگی انتخاب و خریداری شود.
باید جهت خرید کابل های ابزار دقیق خوب و با کیفیت به همراه قیمت مناسب تر به فروشگاه های معتبر با سابقه درخشان مراجعه گردد.
این مجموعه یکی از بهترین مراکز در ایران است که در حوزه عرضه و فروش کابل ابزار دقیق در حال فعالیت می باشد.
با توجه به تنوع بالای انواع کابل ابزار دقیق و انتخاب مناسب آن در این فروشگاه، مشاوران متبحر حضور دارند که می توانند جهت آسان تر کردن پروسه انتخاب و خرید کابل ابزار دقیق، اطلاعات لازم و کاربردی را به خریدار ارائه دهند.
پس به جهت دریافت اطلاعات و مشاوره از متخصصین و کارشناسان این مجموعه بدون صرف وقت و هزینه اضافی، با همکاران ما به صورت آنلاین و یا حضوری و همچنین از طریق تلفن ارتباط برقرار نمایید.
زیرا این مجموعه به دلیل داشتن ارتباطات خوب با گروه های کارخانجات معتبر داخلی و خارجی در زمینه طراحی و تولید انواع کابل بر حسب نیاز مشتریان خود اقدام به ارائه محصولات متنوع در کوتاه‌ ترین زمان ممکن می کند.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١