به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

انواع ارت سنج را بشناسیم؟

انواع ارت سنج را بشناسیم؟

انواع ارت سنج را بشناسیم؟
ارت سنج چیست و ساختار آن چگونه است؟
چرا باید از سیستم ارت سنج استفاده شود؟
مهمترین موارد کاربرد و مزایای استفاده از تب سنج کدام است؟
قیمت ارت سنج چگونه مشخص می شود؟
در هنگام خرید ارت سنج چه نکاتی را باید مد نظر قرار داد؟
ارت سنج چیست؟ جزء مهمترین سوالاتی است که برای هر فردی به وجود می آید، برای آشنایی بیشتر با ارت سنج لازم است که ابتدا با چاه ارت آشنا شوید؟
چاه ارت بخشی از زمین بوده که در صنعت برق سیستم اتصال به زمین در آن قرار می گیرند، وظیفه مهم ارت سنج است که هر جریان الکتریکی که وارد سیستم می ‌شود، را به طور کامل به زمین منتقل کنند، تا از خطرات مختلف و برق گرفتگی جلوگیری نمایند.
در واقع تمامی دستگاه های برقی، صنعتی، مخابراتی یا خانگی را با استفاده از یک رشته سیم به زمین متصل می کنند، تا سیستم ارتینگ ایجاد گردد. هدف از این کار این بوده که در صورت ایجاد نشتی در مدار الکتریکی این نشتی از طریق سیم ارت به زمین انتقال پیدا کرده و جلوی خطرات مختلف گرفته می شود.
دستگاهی که می تواند محدوده مقاومت زمین و انرژی وارده به آن را مشخص کند، ارت سنج می نامند. در حال حاضر ارت سنج در انواع مختلف طراحی و تولید شده تا در هر شرایطی بتوان از دستگاه مناسب استفاده کرد.

دلایل استفاده از دستگاه ارت سنج

دستگاه ارت سنج همانطور که گفته شد برای اندازه گیری مقاومت زمین در برابر جریان الکتریکی کاربرد دارد. از سیستم ارت سنج برای خنثی کردن اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه دستگاه های مختلف که با برق کار می کنند، استفاده می شود.
معمولاً ولتاژهای زیاد بر اثر برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری ایجاد می گردد و بسیار خطرناک بوده و سیستم ارت سنج آن می ‌تواند از افراد و دستگاه‌ ها در برابر این ولتاژها نیز محافظت کند. به همین جهت به کارگیری سیستم ارت سنج و حفاظت از تجهیزات مختلف و لوازم ضروری است.
در حال حاضر که سیستم های دیجیتالی بسیار حساس بیشتر استفاده می شود، باید سیستم های حفاظتی گراندینگ قوی تری مورد استفاده قرار بگیرد، تا بتواند از تمامی لوازم برقی محافظت کند.
سیستم های حفاظتی جدید که توانایی بالاتری دارند، در تیرهای چراغ برق، پست های خیابانی، برج های مخابراتی و فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می ‌گیرند.
اگر بخواهیم به شکل خلاصه به دلایل استفاده از سیستم ارت اشاره نماییم، می توان موارد زیر را نام برد:
جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه که ممکن است خطرات زیادی از جمله آسیب به بخش های اصلی دستگاه ها و حتی خطرات جانی ایجاد می کنند.
حفظ ایمنی لوازم و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی در برابر افزایش ولتاژ به دلایل مختلف، با کمک سیستم ارت فراهم می گردد.
محافظت از جان انسان ها و ایمن کردن لوازم در شرایط اتصالی نیروی برق به بدنه دستگاه ها با کمک این سیستم به وجود می آید.
هر نوع ولتاژ اضافی را حذف کرده و از آسیب رساندن به موتور دستگاه جلوگیری می کند.
یک محیط امن و شرایط ایده آل برای کار کردن افراد با دستگاه های مختلف را به وجود می آورد.
از کلیه ولتاژهای تماسی که در بدنه دستگاه رخ می دهد، جلوگیری می کند چرا که هر نوع ولتاژ را به زمین انتقال می دهد.

یکی از مهمترین دلایل استفاده از ارت سنج این است که برای حفر چاه ارت از صفحات مسی و نمک استفاده می ‌کنند، در طی گذر زمان این صفحات دچار خوردگی شده و نتواند به درستی عمل انتقال جریان را انجام دهند، سیستم حفاظتی ارتینگ خطرناک می شود.
چرا که در محیط چاه ارت رطوبت و دمای بالا وجود دارد که عامل اصلی خوردگی در میله ارت می‌گردد. آسیب دیدگی در سیستم ارت سنج می ‌تواند آسیب ‌های زیادی به دستگاه‌ ها و حتی جان انسان ها وارد کند. به همین سبب لازم است که هر سه سال یکبار به طور دقیق و کامل سیستم ارتینگ مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از ارت سنج کاملاً سالم مقاومت زمین محاسبه گردد.
ارت سنج

بررسی انواع ارت سنج

ارت سنج مانند سایر وسایل اندازه گیری جریان الکتریکی در چندین دسته و گروه تولید می ‌شود، که با پیشرفت های تکنولوژی این ابزارنیز پیشرفت های چشمگیری داشته است.
در ابتدای تولید انواع ارت سنج به صورت عقربه ای بوده و به شکل آنالوگ اقدام به اندازه گیری میزان جریان و مقاومت الکتریکی می کردند. اما با پیشرفت های تکنولوژی، دیجیتال در این حوزه هم راه یافته و نمونه های مختلف از این دستگاه تولید شده ‌اند.
از لحاظ نحوه اندازه گیری انواع ارت سنج به دو دسته ارت سنج های نسل اول و نسل دوم طبقه بندی می شوند که معولاً دقت اندازه گیری در هر کدام از این دو متفاوت می‌ باشد.

ارت سنج دیجیتال

ارت سنج دیجیتال با نمایش مقاومت به شکل اعداد می تواند ولتاژ جریان AC و DC را در صورت طراحی مناسب محاسبه نماید. در اغلب مواقع ارت سنج دیجیتال امکان اتصال به کامپیوتر به جهت نمایش داده ها را دارد. دستگاه ‌های ارت سنج دیجیتال به نحوی طراحی می شوند که این دستگاه ها از دقت بالاتر به نسبت نمونه های آنالوگ برخوردارند.

ارت سنج آنالوگ

ارت سنج آنالوگ مقاومت زمین را توسط عقربه بر روی صفحه نمایش می دهد، این نوع از ارت سنج می تواند ولتاژ AC و DC را با توجه به نحوه طراحی اندازه گیری کند و در برابر ضربه از مقاومت بالایی برخوردار است.

اما از لحاظ نوع کارکرد دستگاه ارت سنج در دو نوع طراحی شده که هرکدام برای فضای خاصی کاربرد دارد. شناخت این مدل ها و نحوه کارکرد آنها کمک می کند تا در هنگام نیاز مناسب ترین نوع ارت سنج را تهیه نمایید.

ارت سنج میله ای

ارت سنج میله ای دستگاهی بوده که توسط آن می توان مقاومت چاه ارت را به ‌خوبی محاسبه کرد و در دو مدل دیجیتال و عقربه ای طراحی و تولید می گردد. با کمک این ارت سنج باید میله های موجود در آن را به فاصله بین ۵ تا ۱۰ متری از یکدیگر بر روی زمین کوبید، تا بتوان مقاومت بخش داخلی زمین را محاسبه کرد. در حال حاضر انواع مختلف ارت سنج های ایمن طراحی و تولید می ‌شود که تحت هر شرایطی می توان از نمونه های مناسب استفاده نمود. برخی از این ارت سنج ‌ها عبارتند از:
ارت سنج سه سیمه
ارت سنج چهار سیمه
ارت سنج ۲ سبمه

ارت سنج کلمپی

ارت سنج کلمپی برای اندازه گیری مقاومت چاه ارت و ارتینگ حداقل سه دهانه چاه به صورت موازی مورد استفاده قرار می گیرد. از ارت سنج کلمپی به آسانی می ‌توان استفاده نمود. چرا که نیازی به میخ کوبی و ثابت کردن جریان القا شده در میخ ها وجود ندارد. در واقع این ارت سنج می ‌تواند بدون اتصال به زمین و بدون نیاز به الکترودهای اضافی مقاومت زمین را به طور دقیق محاسبه کند.

ارسنج پرتابل

از این دستگاه نیز جهت تست مقاومت چاه های ارت به کار می برند و به صورت سه سیمه و دو سیمه طراحی می گردد. این دستگاه به قدری دقیق و قابل اطمینان طراحی شده که هیچ گونه اختلافی در مقاومت اندازه گیری شده در زمین وجود ندارد و قابلیت پرتابل بودن و حمل و نقل این دستگاه موجب شده تا کاربری آن نسبت به نمونه های دیگر بیشتر باشد.

بررسی عملکرد ارت سنج کلمپی

سیستم ارتینگ در ساختمان ها، کارخانجات و کلیه فضاها و دستگاه‌ های بزرگ برای جلوگیری از ایجاد صاعقه و آسیب های احتمالی لازم و ضروری است. به جهت بررسی صحت و سلامت این سیستم باید با کمک دستگاه ارت سنج به طور دائم مورد بررسی قرار بگیرند.
ارت سنج کلمپی یا ارت سنج چنگکی به دلیل استفاده نکردن از لوله بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. چرا که برای محاسبه مقاومت زمین در این ارت سنج بدون قطع کردن هیچ سیستمی صورت می گیرد.
از مهمترین مزایای استفاده کردن از ارت سنج کلمپی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
محاسبه مقاومت زمین بدون نیاز به کابل یا الکترود مخصوص زمین انجام می شود.
امکان اندازه گیری مقاومت زمین با کاربری بسیار ساده و بدون نیاز به وسایل جانبی اضافی فراهم می آید.
برای استفاده در زمین های بتنی که امکان کوبیدن میخ را ندارند، یک وسیله بسیار کاربردی محسوب می گردد.
به دلیل سبک بودن و کاربرپسند بودن تأثیر زیادی در کاهش زمان تست دارد.
مقاومت زمین را به طور دقیق محاسبه کرده و از امنیت بالایی برخوردار است.

مهمترین کاربردهای ارت سنج چیست؟

می ‌دانیم که ارت سنج چیست؟ چگونه کار می کند؟ و چه وظایفی دارد؟ باید با کاربرد های این دستگاه مهم نیز آشنا شوید تا پی به اهمیت استفاده از ارت سنج در سیستم های کابل کشی و ساختمان ها و کارخانجات ببرید.
برخی از مهم ترین کاربردهای ارت سنج عبارتند از:
در تیرهای چراغ برق و پست های خیابانی برای کنترل ولتاژ برق و همچنین اصابت صاعقه از ان استفاده می شود.
به عنوان سیستم صاعقه گیر در ساختمان های خانگی و کارخانجات صنعتی ارت سنج را به کار می برند.
در برج های مخابراتی مایکروویو یا رادیویی سیستم ارت سنج می تواند از افزایش ولتاژ تا حد زیادی جلوگیری کند.
در سیستم های تلفن همراه از ایجاد هرگونه اختلال و نویز در مکالمات جلوگیری می نماید.
در مخازن گاز پالایشگاه ها، استودیوهای ضبط صدا و اتاق های کنترل و سرورها برای حفظ امنیت محیط و بالاتر بردن کاربری آنها از سیستم ارتینگ استفاده می کنند.
قیمت ارت سنج

روش های اجرای سیستم ارتینگ

برای اجرای سیستم ارتینگ و حفاظت فضاهای مختلف روش های زیادی وجود دارند که هر کدام از آنها برای فضای خاصی مورد استفاده قرار می گیرد.
دو روش کلی و مهم بیشتر مورد توجه قرار گرفت و با تهیه تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این روش ها می توان در شرایطی ام آن را اجرا کرد.
روش زمین عمقی
زمین عمقی یک روش معمول بوده که از چاه برای اجرای سیستم ارت استفاده می کنند. در اجرای ارت به روش عمقی لازم است که به محل قرار گیری چاه ارت و عمق چاه دقت زیادی گردد و حتی عمق چاه بین ۴ تا ۸ متر و قطر آن حدود ۸۰ سانتیمتر در نظر گرفته شود.

روش زمین سطحی
از روش سطحی برای مکان هایی که امکان حفاری در آنها وجود ندارد و حداقل تا ۸۰ سانتیمتر بیشتر نمی توان حفاری کرد استفاده می شود.
اگر برای شما هم سوال به وجود آمده که در چه زمین هایی امکان حفاری وجود نداشته و لازم است که از سیستم ارتینگ سطحی استفاده کنند خوب است بدانید که:
در مناطقی که ارتفاع از سطح دریا پایین بوده، مانند شهرهای شمالی و جنوبی
در مناطقی با پستی و بلندی های کم
در مناطق با فاصله طولانی بین دکل و سایت

عوامل مؤثر و قیمت ارت سنج

وسیله ای بسیار کاربردی و مهم در شرایط مختلف بوده که وجود آن می ‌تواند امنیت را تأمین کرده و از ایجاد خطرهای جانبی جلوگیری کند. به همین سبب نیاز است تا در تنوع بالا و متناسب با شرایط تهیه شود.
معمولاً در هنگام تهیه ارت سنج دقت به برخی از نکات از جمله میزان دقت در محاسبه مقاومت زمین، داشتن سایز مناسب برای حمل و نقل، توانایی اندازه گیری مقاومت مخصوص خاک، امکان اتصال به کامپیوتر برای ذخیره سازی داده ها و داشتن برخی از لوازم جانبی ضروری اهمیت پیدا می ‌کند.
اما توجه داشته باشید که هر کدام از این موارد ممکن است که موجب تغییر در قیمت ارت سنج گردند. چرا که هر چقدر ویژگی ها و کاربری ارت سنج زیاد شود، در نتیجه هزینه های در نظر گرفته شده برای آن نیز افزایش می یابد.
به طور کلی عوامل زیادی بر قیمت ارت سنج تأثیر می گذارند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم:

نوع ارت سنج

آنالوگ و دیجیتال بودن ارت سنج جزء عوامل مهم بوده که در قیمت ‌گذاری این دستگاه ها تأثیر دارد.

نحوه کار کرد

ارت سنج از لحاظ کارکرد در دو دسته میله ای و کلمپی تولید می‌ شوند که هرکدام از قیمت مجزایی برخوردارند.

میزان دقت در اندازه گیری مقاومت

هرچقدر که دستگاه ارت سنج دقیق تر بتواند مقاومت زمین را اندازه گیری کند، کیفیت بالاتری داشته، در نتیجه قیمت آن نیز افزایش می ‌یابد.

برند تولید کننده

هر چه قدر که برند تولید کننده معروف تر باشد، در نتیجه می توان از کیفیت آن نیز اطمینان کافی به دست آورد.
خرید ‏ارت سنج

معتبرترین مرکز خرید ‏ارت سنج با قیمت مناسب

تهیه یک ارت سنج با کیفیت بالا و دقت مناسب تأثیر زیادی در حفظ امنیت محیط های کاری و ساخت سازه های مختلف دارد. در نتیجه انتخاب مراکزی که انواع ارت سنج مرغوب و برند را ارائه می دهند، تأثیر زیادی در خرید مطمئن می گذارند.
مرکز خرید ارت سنج با فراهم آوردن انواع مختلف ارت سنج با کیفیت تولید شده در کارخانجات مطرح شرایط خرید آسان را به وجود می ‌آورند، تا همه خریداران از اقصی نقاط کشور با خیال راحت بدون صرف وقت و زمان بتوانند از این دستگاه های مهم و کاربردی استفاده کنند.
حضور کارشناسان مجرب در این مجموعه کمک کرده تا در صورت سردرگمی بتوانید با دریافت مشاوره به صورت رایگان بهترین تصمیم ها در مورد انتخاب این دستگاه را بگیرید.
اگر در هنگام خرید علاوه بر کیفیت قیمت را هم مدنظر قرار می دهید، دسترسی به قیمت ‌های درب کارخانه اهمیت پیدا می ‌کند. باز هم انتخاب این مرکز خرید می تواند یک گزینه مناسب محسوب گردد. چرا که تمامی دستگاه های خود را به شکل مستقیم و بدون حضور هیچ واسطه ای ارائه می دهد.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١