به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل قدرت و مزایای آن

کابل قدرت و مزایای آن

اساساً انواع مختلفی از کابل در زمینه برق طراحی و تولید شده اند که هر کدام از این کابل‌ ها در شرایط خاصی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. وجود این تنوع در کابل ها تاثیر زیادی در حفظ ایمنی و کارکرد بهتر می گذارد.
در بین این تنوع بالا، کابل قدرت یکی از بهترین ها می باشد که ممکن است برای شما هم این سوالات به وجود آمده باشند که کابل قدرت چیست؟ چه کاربردی داشته و استفاده از کابل قدرت به نسبت کابل های دیگر چه مزایایی دارد؟ برای اینکه پاسخ مناسبی جهت این سوالات پیدا کنید، تا پایان این مطلب همراه ما بمانید.
برای یافتن پاسخ این سوالات ابتدا پاسخی مناسب برای کابل قدرت چیست؟ ارائه می دهیم، کابل قدرت یکی از کابل های که برای ولتاژهای بسیار بالا و فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرد. از این نوع کابل پرقدرت معمولاً در کنتورهای برق منازل، تابلوهای توزیع، نیروگاه‌ ها و در مواردی که فشار جریان الکتریکی بالا است به کار می برند.
کابل های قدرت را معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم تولید می کنند که با قرار گرفتن روکش های مقاوم می ‌تواند تا ولتاژهای ۳۶۰۰۰ را نیز تحمل کند. این نوع عایق به نسبت عایق های pvc مقاومت حرارتی بالاتری دارد. در نتیجه می تواند از کابل در برابر فشار و ولتاژهای بالا به خوبی محافظت کرده و اجازه نفوذ این انرژی را به فضای اطراف نمی دهد.
مهمترین دلایلی که از کابل قدرت استفاده می ‌شود، جلوگیری از بروز هرگونه خطر و آسیبی است که به سایر اتصالات و محیط اطراف وارد می گردد.

بررسی ساختار درونی کابل قدرت

کابل قدرت یکی از انواع کابل های پراستفاده برق است که با کمک عایق های مقاوم، در سرتاسر طول کابل ،خطوط میدان الکتریکی را به صورت یکنواخت نگه می دارند.
کابل های قدرت در تنوع بالایی از لحاظ نوع ساختار و تنوع در رشته ‌های سیم تولید می ‌شود که هر کدام از این نوع کابل ها مناسب برای فضای خاصی قرار می گیرند.
در اینجا به بررسی ساختار کلی درونی کابل قدرت می پردازیم تا به خوبی با تمامی قطعات تشکیل دهنده این کابل آشنا گردید.
در واقع کابل های قدرت از چند بخش تشکیل شده که هر بخش وظیفه خاصی را به عهده دارند و قرار گرفتن منظم و استاندار این بخش ‌ها در کنار یکدیگر موجب شده تا کابل های قدرت پدید آیند.
بررسی ساختار درونی کابل قدرت به شرح ذیل می باشد:

هادی
اولین بخش و اصلی ‌ترین ساختار کابل هادی است که مسئولیت هدایت جریان الکتریکی را به عهده می ‌گیرد. هادی معمولاً از جنس مس یا آلومینیوم تابانده شده بوده که هادی های مس دارای وزن بیشتر در هر متر و امکان هدایت الکتریکی بالاتر به نسبت آلومینیوم هستند. معمولاً سطح مقطع هادی در کابل های قدرت به نسبت کابل های دیگر بزرگتر انتخاب می شود، تا بتواند در عبور ولتاژهای قوی مقاومت کند.
اسکرین هادی
اسکرین هادی یک نوار نیمه رسانا که جهت حفظ میدان الکتریکی یکنواخت در تمام بخش ‌های کابل و به حداقل رساندن تنش های الکترواستاتیک در کابل کاربرد دارد. معمولاً اسکرین بر روی سطح هادی های استرند شده یا تابانده قرار می گیرد و تمامی فضای خالی بین قسمت های کابل و عایق را از بین می برد؛ به همین جهت میدان الکتریکی به صورت یکنواخت به وجود می آید.
عایق
جهت محافظت از هادی و عدم انتقال جریان الکتریکی و نشتی آن به محیط اطراف از موادی مانند پی وی سی و ‏ ‏xlpe برای پوشش کابل استفاده می شود که در کابل های قدرت با فشار بالا از xlpe استفاده می کنند تا ضمن داشتن طول عمر بیشتر، قدرت تحمل درجه حرارت های بالاتر بتوان از این کابل ها در شرایط محیط های شیمیایی و با درجه حرارت بالا استفاده کرد.
اسکرین عایق
جنس این عایق نیز به مانند جنس اسکرین از مواد نیمه رسانا انتخاب شده و در واقع عملکردی مشابه آن دارد. کابل هایی که فاقد نوار نیمه‌ هادی کاغذی هستند این لایه به طور مستقیم با شیت در ارتباط بوده و در کابل های دیگر این اتصال از طریق نوار نیمه هادی برقرار می شود.
فیلر یا پرکننده
فیلر یا پرکننده را نمی توان به طور دقیق جزء لایه های کابل قرار داد؛ زیرا وظیفه آن پر کردن بخش هایی از کابل است که توسط لایه های قبلی خالی مانده و برای یکدست شدن سطح کابل مورد استفاده قرار می گیرد.
نیمه هادی کاغذی
این لایه از کابل ساختاری مانند نوار داشته و از جنس کاغذهای موج دار یا الیاف بافته شده تشکیل می شود. این لایه موجب به وجود آمدن اتصال الکتریکی هادی ‌های شیلد و لایه اسکرین عایق می گردد و همچنین از اتصال مستقیم لایه اسکرین عایق با رشته‌ های اسکرین جلوگیری می‌ کند.
شیت هادی یا شیلد
شیلد یا غلاف در برخی مواقع به آن سپر رسانا هم می گویند، معمولاً به شکل نواری از مس یا آلیاژ سرب تولید شده که کابل را در برابر امواج الکترومغناطیس مقاوم می نماید شیت های سربی وزن سنگین تری دارند.
لایه ی زیرین
این لایه از جنس مواد ترموپلاستیک بوده و به دلیل باندل کردن لایه های قبلی به صورت کاملاً یکپارچه یک بستر مناسب را برای قرارگیری زره ها به وجود می آورند، این لایه موجب محافظت از شیت و عایق در برابر خوردگی است.
زره یا آرمور
زره یا آرمورد برای حفاظت مکانیکی از لایه‌ های زیرین به هم پیوسته در کابل مورد استفاده قرار می‌ گیرد. با قرار گرفتن زره و آرمور می توان از کابل ها در بخش های زیر زمین بدون نگرانی از آسیب دیدگی در عملیات های راهسازی و عمرانی استفاده کرد. معمولاً از جنس استیل یا فولاد ضد زنگ تولید شده و در برخی از مواقع از برنز، مس قلع اندود و فسفر نیز جهت تولید زره استفاده می‌ کنند.
شیت بیرونی یا ژاکت
آخرین لایه مورد استفاده در کابل به نام ژاکت معروف است و موجب می شود تا کابل در برابر آب و هوا، گرد و غبار، مواد شیمیایی کاملاً مقاوم گردد.
نوار میکا
این نوار در کابل های مقاوم در برابر آتش سوزی قرار می ‌گیرند و تا دمای ۸۵۰ درجه سانتیگراد می تواند از کابل و کلیه لایه‌ های آن محافظت کند.

بررسی انواع کابل قدرت

کابل های قدرت بر اساس نوع هادی بکار رفته شده در آنها به دو گروه کابل های قدرت با هادی مسی و کابل های قدرت با هادی آلومینیومی تقسیم ‌بندی می‌ شوند. معمولاً کابل ها با توجه به میزان جریان عبوری و شرایط و محیط استفاده در چندین دسته و گروه تولید می گردند.
دسته دیگر از کابل های قدرت بر اساس نحوه تولید این کابل ها و تعداد لایه های بکار برده در آنها طبقه بندی شده که این نوع طبقه بندی موجب شده تا کارکرد کابل ها نیز کاملاً متفاوت باشد.
در این بخش به بررسی انواع کابل قدرت از لحاظ نحوه تولید می پردازیم:

کابل قدرت آرموردار

به علت داشتن هادی فوق العاده قدرتمند این کابل جزء محبوب ترین کابل های قدرت در صنایع مختلف است که با داشتن یک ذره مقاوم برای استفاده در شرایط سخت مناسب می باشد. به راحتی از این کابل به جهت محافظ مکانیکی که دارد و همچنین استقامت کششی بالا در سیستم های انتقال نیرو و کابل کشی های زیر زمین استفاده می کنند.

کابل قدرت افشان

کابل قدرت افشان جزء انعطاف پذیرترین کابل های قدرت بوده که با داشتن این شاخصه موارد استفاده و کاربرد آن گسترده می شود. ساختار کلی این کابل از یک یا چند رشته سیم افشان تشکیل شده که بر حسب مکان کاربری از نوع تک سیم افشان یا چند سیم آن استفاده می کنند. به طور معمول جنس هادی این کابل از مس می باشد. نکته مهم این است که نحوه چیدن رشته ‌های سیم درون کابل موجب پدید آوردن کابل های گرد و کابل های تخت می گردد.

کابل قدرت چند رشته ای

کابل قدرت چند رشته ‌ای معمولاً از سطح مقطع بالاتر از ۶ میلی متر برخوردار بوده و از چندین هادی الکتریکی عایق به هم تابیده شده تشکیل می شود که هر کدام به صورت جداگانه دارای یک روکش هستند که با قرار گرفتن در کنار یکدیگر، کابل قدرت چند رشته ای را تشکیل می دهند. بیشترین کاربرد این کابل ها در محیط های در خارج از محیط های مسکونی است.

کابل قدرت تورچ

کابل قدرت تورچ جزء ضروری ترین کابل ها برای راه اندازی دستگاه های جوش و برش است این کابل با داشتن محافظ co۲ جهت انتقال برق در این دستگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند و در دو نوع هوا خنک و آب خنک عرضه می گردد؛ اما نوع هوا خنک بیشتر مورد استقبال قرار می گیرد.
در واقع این کابل وظیفه انتقال گاز یا برق را به گردنه تورچ جهت اجرایی شدن عملیات جوشکاری انجام می دهد.

کابل قدرت سه رشته ای

این کابل قدرت از سه مسیر مجزا جهت انتقال نیرو و انرژی استفاده می کند که از نظر مصرف ولتاژ نامی و سطح مقطع تفاوت ‌های زیادی با سایر کابل های قدرت دارد و معمولاً در پست های برق صنعتی و شبکه های تغذیه شهری جزء کابل های مهم و ضروری است.
دسته دیگری از انواع کابل قدرت را از لحاظ تحمل میزان فشار وارده می توان معرفی کرد:
کابل قدرت فشار ضعیف
کابل فشار ضعیف معمولاً دارای رنج ولتاژ کمتر از سه کیلو ولت است.
کابل قدرت فشار قوی
کابل فشار قوی از رنج ۶۳ کیلو ولت تا ۱۳۲ کیلو ولت را به آسانی تحمل کرده و گاهی اوقات کابل های فوق فشار قوی هم تولید می ‌شوند که از رنج ۲۳۰ کیلو ولت تا ۵۰۰ کیلو ولت را تحمل می کنند.
به قدرت فشار متوسط
کابل فشار متوسط می تواند رنج ولتاژ ۶ کیلو ولت تا ۳۰ کیلو ولت را به خوبی تحمل کند.

انواع عایق و روکش مورد استفاده در کابل قدرت

برای اینکه کابل های قدرت را در برابر هر گونه آسیب های بیرونی و یا نشتی جریان الکتریکی مقاوم کنند، از مواد مختلفی جهت عایق و روکش کابل استفاده می نمایند.
انواع پلیمر و کامپوننت هایی که در این پروسه تولید کابل ها استفاده می شوند، با ضریب دی الکتریک و مقاوم بودن در برابر سایش و مواد روغنی و شیمیایی متفاوت هستند.
هر کابل را با توجه به شرایط محیط مورد استفاده، روکش می کنند تا بدون خطر بتوان از آن استفاده نمود.
مهمترین مواد مورد استفاده در روکش کابل ها به شرح زیر می باشند
روکش pvc
از پر کاربردترین عایق ها که در انواع کابل های ساختمانی و ابزار دقیق مورد استفاده است. از مهم ‌ترین ویژگی ‌های این نوع روکش خاصیت خود خاموش کنندگی بوده که می توان آن را در محدوده دمای ۷۰ درجه سانتیگراد تا ۱۰۵ درجه سانتیگراد مورد استفاده قرار داد.
روکش پلی اتیلن pe
روکش پلی اتیلن با داشتن قابلیت جذب آب کمتر و خصوصیات الکتریکی بهتر در کابل های مخابراتی و موارد استفاده وسیع و پرکاربرد است. زیرا این روکش خود خاموش کن نبوده و با قرارگیری در محیط‌ هایی با افزایش دما خطراتی را به وجود می آورد.
روکش xlpe
این نوع روکش به دلیل داشتن ماهیت نرم و قابلیت شکل پذیری در درجه حرارت بالا از خواص مکانیکی ضعیفی برخوردار است که در محدوده دمای بالاتر از ۷۰ درجه سانتیگراد نمی توان از آن استفاده کرد.
روکش سیلیکون رابر
سیلیکون ها خواص بسیار زیادی دارند و از مهمترین آنها می توان به تحمل درجه حرارت بالا تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد اشاره نمود.

کاربرد کابل قدرت چیست؟

کاربرد کابل قدرت بسیار گسترده و زیاد است؛ به همین جهت این کابل در تنوع بالایی تولید می شود، تا بتواند نیاز تمامی صنایع و تاسیسات را تامین کند.
از آنجایی که در شبکه های انرژی تغییرات ناگهانی بار به وجود می آید، از کابل قدرت استفاده می کنند تا بتوانند این نوسانات را تحمل کرده و از آسیب رسیدن به سایر لوازم جلوگیری نماید.
کاربرد کابل قدرت بسیار زیاد است که در این بخش به معرفی مهمترین آنها می پردازیم:
• مورد استفاده در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی
• قابل استفاده در زیر خاک و داخل ساختمان ها
• قابل استفاده در درون آب و همچنین کانال های کابل کشی
• پرکاربرد در کلیه تاسیسات کارخانه های صنعتی
• مورد استفاده در کلیه اتصالات متحرک به دلیل انعطاف پذیری خوب

نکات مهم در هنگام خرید کابل قدرت

کابل قدرت معمولاً در تاسیسات مختلف در سینی کابل مورد استفاده قرار می ‌گیرند و به آسانی می ‌توان از این کابل در مراکز صنعتی، تجاری و مسکونی استفاده نمود.
اما به دلیل تنوع بالایی که کابل قدرت از آن برخوردار است باید در هنگام خرید به برخی از موارد بیشتر توجه کرده و امکان استفاده بهتر از این کابل ها به وجود می آید.
در اینجا به چند نکته مهم اشاره می کنیم که باید در هنگام خرید کابل قدرت آنها را مد نظر قرار دهید تا خریدی مناسبتر صورت بگیرد:
• توجه دقیق به حداکثر جریان عبوری از کابل
• دقت و توجه به میزان افت ولتاژ و حد تجاوز از آن
• دقت به سطح مقطع انتخاب شده با توجه به ولتاژ و افت توان
• با توجه به نوع هادی و عایق به کار برده شده در روند تولید متناسب با محیط و شرایط کاری

عوامل موثر بر قیمت کابل قدرت

کابل قدرت در تنوع بالایی تولید شده، به همین سبب به راحتی می تواند در شرایط گوناگون از آن استفاده نمود.
موارد استفاده متعدد موجب می ‌شود تا اغلب افرادی که قصد خرید آن را دارند؛ به دنبال یافتن قیمت های ارزان تر باشند، تا از لحاظ هزینه بتوانند صرفه ‌جویی کنند.
در صورتی که بر نحوه قیمت گذاری کابل قدرت آشنایی داشته باشید و بدانید که چه عواملی می توانند بر قیمت‌ کابل قدرت تاثیر بگذارند، در بازارهای شلوغ حال حاضر به شکل بهتری می توانید این کابل را تهیه نمایید.
در این بخش به بررسی و معرفی برخی از عوامل مهم و تاثیرگذار بر قیمت کابل قدرت می پردازیم:
نوع هادی
در واقع در کابل های قدرت از دو نوع هادی آلومینیوم و مس استفاده می کنند.
حداکثر توان
از مهمترین معیارهایی که نشان دهنده کیفیت کابل است، حداکثر توان کابل در برابر جریان های مختلف می باشد.
جنس عایق
در روند تولید کابل قدرت از پلیمرهای گوناگون استفاده می ‌کنند که کابل را به طور کامل در برابر عوامل بیرونی و نفوذ انرژی الکتریکی مقاوم می کند و جنس این عایق ها تاثیر زیادی در قیمت آن دارد.
تعداد لایه ها
در روند تولید کابل قدرت از چندین لایه مختلف استفاده می شود، تا بتوان هادی از آن به طور کامل محافظت کرد و این لایه ها تأثیر زیادی در سطح مقطع نهایی می گذارند.
استاندارد بودن کابل
معمولا بر روی لایه نهایی کابل علامت های استاندارد و تمامی مشخصات کابل درج می گردد که کمک زیادی به خریدار می کند.

فروش کابل قدرت به صورت مستقیم

فروش کابل قدرت به شکل های مختلفی صورت می گیرد که هر مجموعه با توجه به شرایط خود می تواند این کابل‌ ها را تهیه نماید.
یکی از بهترین مراکز فروش کابل قدرت به صورت مستقیم است که در آن واسطه ها حضور نداشته و با قیمت مناسب تر می توانید کابل قدرت را تهیه کنید.
در واقع این مرکز فروش به عنوان یک پل ارتباطی قوی بین تولیدکنندگان کابل و مصرف ‌کننده نهایی عمل کرده و امکان دسترسی به تنوع بالای این کابل ها را فراهم می آورد.
در صورت تمایل به خرید کابل قدرت و آشنایی با انواع آن به صورت علمی و دقیق با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید تا پس از کسب اطلاعات لازم به صورت رایگان سفارشات خود را ثبت کنید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١