به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل زره دار چیست؟

کابل زره دار چیست؟

کابل زره دار چیست؟
کابل زره دار به کابل هایی گفته می ‌شود که در ساختار و اجزای تشکیل دهنده آنها یک لایه فلزی جهت بالاتر بردن مقاومت و استحکام مکانیکی کابل مورد استفاده قرار می گیرد. این لایه محافظ موجب شده تا از کابل در شرایط سخت به راحتی قابل استفاده گردد.
کابل ها انواع مختلفی دارند و با توجه به نحوه تولید، نوع هادی، کیفیت عایق و تعداد لایه های محافظ در چندین دسته و گروه قرار می گیرند.
تنوع بالای کابل در صنعت برق موجب شده تا خطرات گوناگونی مانند برق گرفتگی و آتش سوزی تا حد زیادی کاهش پیدا کن؛د زیرا استفاده درست و اصولی از کابل های استاندارد برای هر نوع کاربردی سبب شده تا خطرات زیادی از بین برود.
کابل زره دار چیست؟ این سوال ممکن است که با شنیدن نام این کابل در ذهن همه افراد به وجود بیاید. برای پیدا کردن پاسخ مناسب می توانید تا پایان این مطلب همراه ما بمانید، تا علاوه بر شناخت کابل زره دار با کاربردها و مشخصات آن نیز به طور کامل آشنا شوید.
کابل زره دار مانند کابل های معمولی فشار ضعیف و فشار قوی طراحی و تولید شده و فقط در لایه های انتهایی آن با استفاده از فلزهای با کیفیتی مانند آلومینیوم و فولاد تمامی سطح آن پوشش داده شده تا در برابر خطرات گوناگون مقاوم گردد.
در واقع این کابل ها با روکش های مقاوم پوشیده شده که از کابل در برابر ضرب دیدگی، فشار مکانیکی خارجی، جویدن حیوانات موذی و بسیاری از اتفاقات دیگر محافظت می کنند.
ساختار کابل زره دار

بررسی ساختار کابل های زره دار

هر کدام از کابل ها در مراحل تولید از چندین بخش مختلف تشکیل می ‌شوند که قرار گرفتن هر بخش به طور استاندارد در کنار دیگر بخش ها، سبب بالا سر بردن کیفیت و تکمیل شدن کابل می گردد.
در صورت شناخت درست و اصولی هر کدام از بخش های تشکیل دهنده کابل های زره دار با خیال راحت می توانید این کابل ها را در شرایط گوناگون استفاده کنید.
ساختار کابل های زره دار به شرح ذیل هستند:

هادی

هادی به کار رفته شده در این نوع کابل ها با توجه به اینکه کابل برای مصارف فشار ضعیف آماده شده یا مصارف فشارقوی، متفاوت است و معمولاً از جنس مس مفتولی یا از آلومینیوم با کیفیت بالا استفاده می شود.

عایق

عایق به کار برده شده در کابل های زره دار مانند سایر کابل های دیگر از جنس پی وی سی یا پلی اتیلن است که این مواد در برابر رطوبت مقاومت خوبی دارند.

لایه زیرین محافظ

در لایه زیرین کابل از ماده پلی وینیل کلراید به عنوان محافظ لایه درونی و بیرونی استفاده می کنند.

زره کابل

زره کابل به عنوان یک لایه محافظتی در کابل مورد استفاده قرار گرفته که با توجه به شرایط و محیط استفاده می تواند از جنس های گوناگون انتخاب شود.

غلاف سربی

در صورت لزوم از لایه ای از سرب بر روی عایق اولیه کابل قرار می ‌گیرد که موجب بالاتر رفتن امنیت این کابل ها می گردد، همیشه یک لایه محافظ بین زره و سرب قرار دارد.

اسکرین یا شیلد

معمولاً اسکرین می تواند بر روی هادی یا بر روی عایق قرار بگیرد که یک سطح میدان الکتریکی متقارن ایجاد کرده و با حذف میدان الکتریکی خارج از کابل زره دار می تواند از آن محافظت کند و موجب شود تا کابل زره دار به عنوان یک کابل ارت نیز مورد استفاده قرار بگیرد.
انواع مختلف اسکرین فلزی در کابل زره دار مورد استفاده قرار می گیرد که با توجه به جنس فلز مزایا و معایب متعددی را نیز پدید می آورند، مانند:
اسکرین فلزی مسی با نوار متعادل کننده که مزیت آن وزن سبک و مقرون به صرفه بودن و تحمل اتصال کوتاه و ساده است.
اسکرین آلومینیوم فایل که وزنی سبک و محافظت در برابر رطوبت جزء مزایای استفاده از این نوع اسکرین می باشد.
اسکرین آلیاژ سرب از مزایای مهم آن ضد آب بودن و مقاومت بالا در برابر خوردگی است؛ اما وزن سنگینی داشته و در تولید ذرات سمی نقش دارد.

بررسی انواع کابل زره دار

کابل زره دار دارای انواع مختلفی می باشد که هر کدام از این کابل ها با توجه به کاربرد و موارد استفاده ای که داشته از مشخصات خاصی برخوردار هستند.
کابل بسیار پر کاربرد زره دار که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند را با نام کابل های فشار ضعیف با زره مفتولی می ‌شناسند؛ اما کابل های زره دار در چندین دسته و گروه قرار می گیرند که تاثیر زیادی در سلامت سیستم های الکتریکی دارند و در اغلب مواقع استفاده از این نوع کابل ها، ضرورت پیدا می کند.
در اینجا به بررسی انواع کابل زره دار پرکاربرد می پردازیم:

کابل زره دار سرب دار

یکی از کابل های بسیار مهم در صنعت، کابل های زره دار سرب دار هستند که اغلب در محیط‌ های نفتی و روغنی مورد استفاده قرار می ‌گیرند. از این کابل ها برای محافظت در برابر صدمات مکانیکی و مواد روغنی و نفتیبه کار می برند؛ زیرا به غیر از زره از سرب هم استفاده شده که این روکش ها در برابر نویزهای خارجی نیز از کابل محافظت کرده و جلوی جوندگی حیوانات موذی و آتش سوزی را می گیرد.
این نوع از کابل ها بیشتر در سیستم های انتقال برق از زمین به قدرت یک کیلو ولت مورد استفاده قرار دارد و اهمیت استفاده از هادی خوب در چنین کابل هایی کاملاً نمایان است؛ زیرا در صورت بالا بودن مقاومت هیچ گونه مشکلی برای کابل به وجود نمی‌آید.

کابل آرموردار

به کابل های آرموردار کابل قدرت مسلح هم می گویند؛ زیرا این کابل ها دارای یک لایه محافظ در برابر ساییده شدن و قطع شدن هستند؛ اما لایه محافظ این نوع کابل ها از جنس آلومینیوم یا فولاد و به صورت مستطیل های نواری شکل است.
ساختار این کابل به شکلی که هادی آن یکی از اجزای اصلی محسوب شده و در انتقال فشارهای قوی از جنس هادی آلومینیوم به کار می برند. عایق به کار برده شده در روند تولید این کابل از جنس pvc بوده تا در برابر مواد مختلف و آب مقاومت کند.

کابل شبکه زره دار

کابل شبکه به مجموعه سیم هایی از جنس مس یا شیشه گفته می شود که جهت اتصال و انتقال داده ‌ها و اطلاعات بین کامپیوترها، سوئیچ ها و شبکه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در واقع کابل های شبکه اطلاعات را از دستگاهی به دستگاه دیگر انتقال می دهند.
محافظ قرار گرفته شده در این کابل ها می ‌تواند از تداخلات مکانیکی، الکتریکی و اطلاعات جاری شده در کابل ها کاملا محافظت کند؛ به همین جهت لایه بیرونی کابل را با استفاده از شیلدهای مخصوص از جنس فلزات رسانا مانند مس و آلومینیوم پوشش می دهند.
پوشش این کابل با کمک دو رشته سیم و بافت ساده صورت می‌ گیرد که با قرار گرفتن کابل در برابر نویزهای مختلف هیچ گونه اختلالی در عملکرد آن به وجود نیاید.

کابل زره دار فشار قوی

کابل های زره دار فشار قوی دارای ولتاژ اسمی ۳۵ کیلو ولت هستند که این کابل ها به صورت تک رشته آلومینیومی با آرمور نواری در سطوح ولتاژی فشار قوی تولید می شود.

کابل زره دار فشار متوسط

کابل های زره دار فشار متوسط نیز دارای ولتاژ های اسمی مختلف بوده که در شرایط خاص به راحتی با خیال راحت و سایز های گوناگون آن می توان استفاده نمود

کابل زره دار فشار ضعیف

کابل زره دار فشار ضعیف را در انواع رشته های 2، 3، 4، 5 و در سایزهای متنوع تولید می کنند تا به راحتی در سیستم های برق تک فاز و سه فاز بتوان از این کابل ها استفاده نمود.

کابل زره دار با نوار فولادی

این نوع کابل به دلیل کیفیت بالا و نفوذ پذیری مناسب، همچنین اثر مغناطیسی عالی کاربردهای بسیار زیادی داشته و جهت تداخل ضد فرکانس پایین از این کابل استفاده می شود.

کابل زره دار با ‏سیم استیل

کابل زره دار با سیم استیل دارای مقاومت بسیار بالایی بوده و در برابر فشار های عظیم می ‌تواند بدون هیچ محافظی به شکل مستقیم درون زمین قرار بگیرد، به همین جهت از آن در پروژه های زیرزمینی به کرات استفاده شده و به عنوان هادی و محافظ مدار در قالب سیم ارت نیز کاربرد دارد.

کابل سیلیکونی زره دار زوجی

جنس عایق این کابل از نوع سلیکون بوده و کابل را در برابر شعله و حرارت با استاندارد بالا مقاوم می کند. این نوع کابل ها مورد استفاده در فضاهایی است که دمای پایدار بالای ۲۰۰ درجه سانتیگراد داشته و به خوبی می تواند در چنین شرایطی مقاومت نماید از این رو در صنایع هوایی، دریایی، کارخانجات سیمان، شیشه و سرامیک جهت روشنایی و وسایل گرمایی از این نوع کابل استفاده می شود.

کابل زره دار از نظر طراحی و ساخت به دو دسته و گروه تقسیم بندی شده که شامل موارد ذیل است:
1. کابل زره دار با سیم گرد
2. کابل زره داره با سیم تخت
مشخصات کابل زره دار

مشخصات خاص کابل زره دار

با توجه به اینکه کابل زره دار در انواع گوناگون تولید شده هر کدام از این کابل ها مشخصات منحصر به فرد خود را دارند.
این کابل ها با انواع پوشش فلزی، نوع عایق های متفاوت، رنگ روکش و پوشش های میانی گوناگون تولید می گردند که اضافه شدن یک لایه زره به لایه های میانی آنها موجب بالاتر بردن قابلیت های این کابل ها می شود.
اما از مهمترین مشخصات کابل زره دار می توان به بالا بودن شاخص مقاومت مکانیکی این کابل ها اشاره کرد.
در واقع کابل های زره دار جزء اولین گزینه ها برای استفاده در شرایط دفاعی مستقیم در زمین قرار می گیرند؛ زیرا از ویژگی های خاصی برخوردار هستند.
مهمترین مشخصات و ویژگی هایی که ممکن است کابل زره دار از آن برخوردار باشد می توان به موارد ذیل اشاره کرد:
عدم خوردگی کابل توسط جانوران موذی یا عوامل جوی
عدم ساییدگی و پاره شدن احتمالی
مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و چربی
مقاومت در برابر له شدگی و هرگونه ضربه احتمالی

کاربرد کابل زره دار

با بررسی مشخصات و ویژگی های کابل زره دار در می یابیم که این کابل در تنوع بالایی از لحاظ نوع زره، نحوه ساخت و طراحی آن و تعداد رشته های کابل وجود دارد.
به طور معمول از این کابل در محیط هایی که احتمال خطرات مکانیکی، جوندگی حیوانات و رطوبت هست استفاده می شود.
در واقع از این کابل ها می توان بدون هیچ گونه نگرانی از پوسیدگی، خوردگی یا آتش‌سوزی در فضاهای خطرآفرین استفاده می کنند.
برخی از موارد کاربرد کابل زره دار به شرح ذیل است:
جهت انتقال نیرو در محیط های سخت
جهت انتقال داده یا انتقال قدرت در محیط های پرخطر
مورد استفاده در فضاهای تحت نیروهای کششی زیاد
مورد استفاده در تمامی پمپ بنزین ها و دستگاه های مربوط به صنعت پتروشیمی
مورد استفاده در دستگاه ‌های مربوط به نفت و گاز و همچنین دستگاه های قوی با ولتاژ برق بالا در کلیه کارگاه ها و کارخانجات
مناسب برای عملیات جوشکاری و محل عبور و مرور ماشین های سنگین
مزایای کابل زره دار

مزایای کابل های زره دار

از مواد مختلفی جهت پوشش و زره کابل ها استفاده می شود که همه آنها به اندازه کافی سخت و مقاوم هستند.
با توجه به ویژگی های منحصر به فردی که کابل های زره دار دارند، استفاده از این کابل ها مزایای زیادی را برای مصرف کنندگان به وجود می آورد.
در این بخش به بررسی تعدادی از مزایای کابل زره دار می پردازیم:
معمولاً کابل های مورد استفاده در کاربردهای صنعتی به خصوص در مسافت ‌های طولانی دچار چالش ‌های زیادی می‌ شوند که استفاده از کابل های زره دار به طور کامل از اجزای داخلی کابل محافظت کرده و چالش ها را از بین می برد.
ضریب نفوذ پذیری کابل های زره دار بسیار بالا است، به همین جهت به عنوان یک راه مطمئن جهت انتقال هرگونه دادهای کاربرد دارند.
کابل های زره دار می توانند هر گونه اطلاعاتی را به دور از امواج مزاحم انتقال دهند و هیچ تاثیری در داخل کابل و انتقال اطلاعات به وجود نیاید.

عوامل موثر بر قیمت کابل زره دار

با بررسی مشخصات و ویژگی ها و مزایای کابل زره دار درمی یابیم این کابل ها جزء پر استفاده ترین ها در صنایع مختلف هستند.
در حال حاضر که کابل زره دار در تنوع بالایی از لحاظ نوع زره و شکل طراحی در بازار یافت می شود، دسترسی به قیمت های مناسب و دقیق این محصولات کاری سخت و زمانبر است.
در صورتی که به طور کامل اطلاعات فنی در مورد کابل زره دار داشته باشید، می‌توانید به شکل کاملاً آگاهانه اقدام به خرید کابل زره دار کرده و هزینه ‌های مناسب ‌تری را پرداخت کنید.
در اینجا به برخی از عوامل موثر بر قیمت کابل زره دار می پردازیم:

نوع زره به کار برده شده در کابل

زره کابل ها از جنس آلومینیوم، فولاد، استیل و به صورت نوارهای باریک یا به صورت رشته های به هم بافته شده هستند که هر کدام از اینها می تواند قیمت های متفاوتی داشته باشد.

نوع کابل از لحاظ تعداد رشته

کابل های زره دار در چندین دسته و گروه از لحاظ تعداد رشته و نحوه تولید قرار دارند که هرچه تعداد رشته ‌ها بیشتر باشد، قدرت کابل نیز بالاتر است.

جنس هادی به کار رفته در کابل

در روند تولید کابل های زره دار از هادی مسی، آلومینیومی و استیل نیز استفاده می ‌شود که تغییرات قیمتی در فلزات رسانا تاثیر مستقیم بر قیمت محصولات دارد.

جنس عایق pvc یا پلی اتیلن

معمولاً عایق به کار رفته شده در این کابل ها از جنس پی وی سی یا پلی اتیلن را در برخی مواقع از سیلیکون بوده که متناسب با نوع عایق قیمت‌ گذاری این کابل ها هم تغییر می کند.

ابعاد و ضخامت کابل

کابل های زره دار در ابعاد و ضخامت های متنوع تولید می شود که قادر است تا انرژی الکتریکی با ولتاژهای گوناگون را جابجا کند، هر چقدر ضخامت بیشتر باشد در نتیجه توان کابل هم بالاتر می گردد.

متراژ مورد نیاز

متراژ مورد نیاز خریدار هر چقدر بیشتر باشد در نتیجه امکان پرداخت هزینه های کمتر وجود دارد.

برند و کارخانجات تولید کننده

وقتی که کابل زره دار محصول تولید شده در کارخانجات برند و مطرح باشد، به طور حتم از قیمت های بالاتری هم برخوردار است.
فروش کابل زره دار

مرکز فروش کابل زره دار به صورت مستقیم

پیدا کردن مراکز فروش مستقیم و بدون واسطه تاثیر زیادی در تهیه کابل زره دار ارزان قیمت دارد.
این مجموعه به عنوان یک مرکز فروش کابل زره دار مستقیم و بدون واسطه در حال فعالیت است که تمامی محصولات خود را از کارخانجات برند و مطرح تولید کننده ارائه می دهد.
در واقع این مجموعه به عنوان یک واسطه معتبر میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان عمل کرده و با حذف کامل دلالان از معاملات، محصولات را به قیمت درب کارخانه ارائه می ‌دهد.
در این مرکز کارشناسان متبحر حضور داشته که به راحتی خریداران کابل زره دار را برای انتخاب های آگاهانه و مناسب راهنمایی می کنند؛ زیرا این کابل‌ها در تنوع بالایی وجود دارد که هر کدام از آنها در شرایط خاصی می تواند بهترین بازخورد را داشته باشد.
در صورت نیاز به کابل زره دار و بدون صرف وقت با بخش فروش این مرکز تماس گرفته و تجربه یک خرید شگفت انگیز را برای خود به دست آورید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١