به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال یک کابل الکتریکی است که وظیفه انتقال دیتا را از یک نقطه به نقطه دیگر به عهده دارد و هادی آن از جنس مس و با پوششی از جنس پلی اتیلن تولید می گردد که این کابل ها را از مواد پی وی سی درجه یک انتخاب می‌ کنند.

معرفی کابل کواکسیال

در حال حاضر به دلیل گسترش استفاده از کابل در مصارف مختلف با بررسی تولیدات کارخانجات سیم و کابل در می یابیم که انواع مختلفی از سیم و کابل با ویژگی های گوناگون تولید می‌ شوند.
کابل کواکسیال یکی از کابل های پرکاربرد که با ویژگی ‌های منحصر به فرد تولید شده و به راحتی از آن در صنایع گوناگون استفاده می کنند.
کابل کواکسیال چیست؟ در معرفی کابل کواکسیال باید بگوییم که یک کابل هم محور با یک رسانای داخلی که دارای عایق منعطف بوده و بر روی این لایه انعطاف پذیر را یک رسانای نازک پوشش می دهد و تمامی این لایه ها توسط pvc درجه یک پوشش داده شده است.
کابل های کواکسیال دارای آمپدانس مخصوص به خود هستند و بر اساس مقدار مقاومت در برابر جریان دسته ‌بندی می ‌شوند که می ‌توان به کابل های ۵۰ یا ۷۵ اهم اشاره کرد که در سیستم های مداربسته و آنتن های دیجیتال خانگی بیشترین کاربرد را دارند.
انتخاب کابل هایی با آمپدانس مناسب برای هر منظور اهمیت پیدا می کند؛ زیرا در صورت پایین بودن ممکن است که تصاویر را با کیفیت ممتاز نمایش دهد.

اجزای تشکیل دهنده کابل ‏کواکسیال چیست؟

کابل کواکسیال جزء مهم ترین و قدیمی ترین محورهای انتقال داده در پروژه‌های مختلف مخابراتی محسوب می‌ شود.
این کابل از چندین بخش تشکیل شده که هر لایه و بخش وظیفه خاصی را برعهده داشته و نبود هر کدام از این لایه ها کارکرد کابل را مختل می کند.
از مهم‌ ترین دلایلی کابل کواکسیال مورد توجه قرار گرفته، طراحی محافظت شده هر لایه آن است که به نسبت کابل برق معمولی، توانایی عبور جریان های الکتریکی بهتری را دارد. همچنین کابل کواکس امکان انتقال سیگنال ‌های فرکانس رادیویی rf را نیز به خوبی داشته که این سیگنال ها را به صورت امواج الکترومغناطیسی انتقال می دهد.
وجود یک رسانای به هم بافته شده از مس، درون کابل کواکسیال و همچنین داشتن یک لایه دی الکتریک پلاستیکی به عنوان عایق، موجب شده تا بدون هیچ تداخلی از لحاظ میدان های الکترومغناطیسی خارجی انتقال امواج در امنیت کامل صورت بگیرد.
همچنین عوامل استرس زای محیطی نیز بر روی این نوع کابل از بین رفته و به دلیل دوام بالای کابل، انتقال سیگنال ها با فرکانس های بالا صورت می گیرد.
در این بخش به معرفی اجزای تشکیل دهنده کابل کواکسیال می ‌پردازیم:
هادی مرکزی که از فلز مس خالص تشکیل شده است.
پیوند دهنده هادی مرکزی که از پلیمرهای مخصوص تهیه شده و جلوی هرگونه رطوبت را می گیرد.
دی الکتریک کابل که معمولاً از جنس پلی اتیلن و به صورت یک پارچه انتخاب می شود.
به غیر از هادی مرکزی چند هادی دیگر به ترتیب به صورت هادی خارجی و هادی بیرونی قرار دارند که جنس آن ها اغلب از نوارهای آلومینیومی می باشد.
یک ماده محافظ بر روی هادی ها قرار می گیرد که در برابر هر نوع خوردگی کاملا مقاوم است.
تشکیل شده از یک لایه روکش با چندین لایه داخلی و زیرین جهت محافظت کامل از هادی در برابر رطوبت و خوردگی که معمولاً از جنس pvc با کیفیت انتخاب می گردد.

عملکرد کابل کواکسیال

کابل کواکسیال یکی از کابل های مهمی است که شیوه کارکرد آن بسیار منحصر به فردبوده و برای آشنایی بیشتر با نحوه کارکرد این کابل ها، ابتدا باید لایه ‌های مختلف آن را بشناسیم.
چهار لایه مهم و ضروری در کابل کواکسیال وجود دارد که شناخت هر کدام از این لایه ها کمک می کند، تا به عملکرد این کابل به شکل بهتری آشنا شوید.
اولین و مهم‌ترین لایه هادی مسی است که در مرکز کابل قرار می گیرد و لایه بعدی یک شبکه بافته شده مسی که جهت انتقال امواج رادیویی به کار می رود. همچنین پوشش خارجی پلاستیکی که از آسیب رسیدن به لایه های داخلی جلوگیری می کند.
البته کابل های کواکسیال دارای لایه های متمرکزی از رساناهای الکتریکی و مواد عایق دیگر که این ساختار تضمین می نماید، سیگنال های داخل کابل بدون هیچ گونه تاثیری از تداخلات دیگر منتقل می گردد.
شیوه طراحی کابل های کواکسیال به گونه ای است که معمولاً دچار تداخل نمی ‌شوند؛ اما بررخی از شرایط تداخل را نیز تجربه می‌ کنند. این تداخل زمانی به وجود می ‌آید که میدان الکترومغناطیسی از محافظ خارج کابل عبور کرده و یا سیگنال خارجی از طریق عایق نشت نماید.
کارخانجات، کابل کواکسیال را با پوشش های صاف و رسانا با کمترین شکاف تولید کرده، تا به راحتی برای خطوط پخش رادیویی مورد استفاده قرار بگیرد.

بررسی انواع کابل کواکسیال

کابل کواکس در کارخانجات تولید سیم و کابل در چندین طرح و مدل تولید می شود، تا تمامی نیازها را پوشش دهد.
با نگاهی دقیق به انواع کابل کواکس به ‌آسانی متناسب با تنظیمات هر شبکه، می توان از نمونه مناسب این کابل استفاده نمود.
در اینجا به معرفی برخی از متداول ترین انواع کابل کواکسیال می ‌پردازیم:

کابل کواکسیال هارد لاین

هر زمان که به قدرت سیگنال بالا نیاز باشد، کابل هارد لاین جزء متداول ترین نوع کابل ها محسوب می گردد. ضخامت این کابل در حدود بین نیم اینچ تا یک و ۷۵ اینچ که قطر آنها به نسبت انواع دیگر کابل های کواکسیال بزرگتر است.
به طور معمول سیم رسانای مرکزی این نوع کابل از موادی مانند نقره، مس، آلومینیوم یا فولاد ساخته می ‌شود که در برخی از کابل های هاردلاین از نیتروژن تحت فشار برای جلوگیری از نفوذ رطوبت نیز استفاده می کنند.
از این نوع کابل در انتقال دیتاهای تلویزیون کابلی استفاده شده و توانایی انتقال صدها کانال تلویزیونی را دارد، همچنین در انتقال خطوط تلفن و اینترنت نیز جزء کابل های پر استفاده قرار می گیرد.

کابل کواکسیال تریاکسیال

این نوع از کابل ها دارای سه لایه محافظتی هستند که ابتدا هسته مسی، سپس عایق پلاستیکی و یک لایه آلومینیوم بافته شده داشته و یک لایه پلاستیکی و مجدد یک لایه مس بافته شده برای حفاظت از این کابل در نظر گرفته می شود. مجموعه تمامی این لایه ها نیز درون یک روکش بسیار قوی قرار می گیرد که در چنین شرایطی هیچ گونه نویزی را دریافت نمی نماید. از این نوع کابل بیشتر در تماس‌ های ویدئویی با کار می برند.

کابل کواکسیال ریجید لاین

این نوع کابل از دو کانال مسی تشکیل شده که به عنوان یک لوله غیر قابل تاشو عمل می‌ کند و این لاین ها معمولاً مناسب برای مصارف داخلی و همچنین ترانسمیترهای قوی فرکانس رادیویی کاربرد دارد.

کابل کواکسیال Radiating cable

این کابل ها شباهت زیادی به کابل هاردلاین داشته؛ اما طول موج و فرکانس انتقالی آنها متفاوت می باشد و معمولاً از کابل روتینگ در تونل های زیرزمینی و صنایع نظامی جهت انتقال طول موج فرکانس رادیویی بالا استفاده می کنند.

کابل کواکسیال ترکیبی

این کابل ها جزء پرکاربردترین انواع کابل کواکسیال هستند؛ زیرا همزمان می توانند در کنار هم اطلاعات صوتی و تصویری و حتی برق را منتقل نمایند. در این انتقالات، به هیچ عنوان سیگنال ‌ها و کیفیت آنها تحت تاثیر قرار نمی گیرد.
به طور معمول از کابل کواکسیال ترکیبی برای سیستم های دوربین مداربسته استفاده می کنند؛ زیرا این کابل ها ظرفیت انتقال و کیفیت بالایی داشته و استفاده از آنها همزمان می ‌تواند هزینه ‌های جانبی را کاهش دهد.

کابل کواکسیال صوتی

نوعی از کابل کواکسیال با کانکتورهای hdmi است که جهت انتقال سیگنال ‌های صوتی مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع کابل با پشتیبانی مناسب به شکل دقیق می تواند صدا و تصویر را همزمان منتقل نماید.
در حال حاضر استفاده از کابل کواکسیال صوتی دیجیتالی به عنوان بهترین راه برای ارسال صدا بین دستگاه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا خروجی صدای چند کانال در این کابل ها امکان استفاده در سیستم کامپیوتر و کلیه سیستم صوتی و آمپلی فایر را به وجود می آورد.

کابل کواکسیال RG

انواع مختلف کابل کواکسیال را بر اساس قطر و اندازه آن مشخص می‌ کنند که اندازه کابل بر حسب ضخامت آن محاسبه شده و این ضخامت را با عدد RGنمایش می دهند که هر چه این عدد بزرگتر باشد، یعنی هسته هادی مرکزی باریکتر است و برای انتقال دیتا در فواصل بیشتر کاربرد دارد. معمولا از کابل کواکسیال RG در شبکه های کامپیوتری و سیستم های بی سیم نظامی استفاده می کنند.
انواع مختلف کابل کواکسیال بر حسب عدد RG تولید می ‌شود که در اینجا به بررسی چند نمونه پرکاربرد آن می پردازیم:

کابل کواکسیال RG59

سایز و اندازه این کابل به نسبت دیگر کابل های زوج سیم به هم تابیده متمایز بوده و رایج ترین کابل های کواکسیال است. از این نوع کابل برای انتقال پهنای بانددر سیستم ‌های TV و همچنین برای دوربین های مدار بسته به کار می برند. در واقع این کابل توانایی انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی را بدون از بین بردن هیچ سیگنالی دارد؛ به همین دلیل در سیستم‌ های امنیتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل کواکسیال RG60

کابل کواکسیال RG60 جزء کابل های محبوبی که هادی بزرگتری داشته و این بزرگ بودن هادی موجب بهبود کیفیت سیگنال می شود. از آنجا که در این کابل یک محافظ قدرتمند به نام دی الکتریک ضخیم وجود دارد، انتقال سیگنال ها در سطح گیگا هرتز به خوبی صورت می گیرد.
این کابل کاملا ضد آب بوده و به دلیل نازک بودن، قابلیت نصب در سقف و دیوار را داشته و بیشترین مورد استفاده از کابل RG60 برای انتقال امواج تلویزیون و اینترنت است. در واقع از این کابل در جهت کلیه سیستم های سرگرمی، در محیط های مسکونی و همچنین نهادهای تجاری استفاده می کنند.

کابل کواکسیال rg۱۱

این کابل با توان ۷۵ اهم جزء کابل های ضخیم کواکسیال که بیشتر از آن در جهت برنامه های کاربردی ماهواره و تلویزیون های کابلی استفاده می نمایند. این کابل به نسبت RG60 انعطاف پذیری کمتری داشته و به همین جهت مصارف آن نیز کمتر است. اما برای کاربردهایی در مسافت ‌های طولانی کاملا ایده آل هستند.

اهمیت کابل کواکسیال

کابل کواکسیال همان طور که پیشتر گفته شد، موارد استفاده و کاربردهای فراوانی داشته و در فاصله‌ های طولانی قابلیت انتقال اطلاعات و داده ها بدون هیچ گونه آسیب و نویزی را دارد.
در واقع هدف استفاده از این کابل ها ارتباط بین شبکه های رادیویی، شبکه های تلویزیونی و همچنین شبکه های تلفنی بدون هیچ گونه اختلال و نویز می باشد.
در واقع در مورد اهمیت استفاده از کابل کواکسیال باید گفت که این کابل وظیفه انتقال سیگنال از آنتن به گیرنده، از دکل های رادیویی به گیرنده های رادیویی و ایستگاه‌ های تلویزیون به گیرنده ‌های تلویزیونی را به عهده دارد. از آنجایی که این کابل در سایز میکرو نیز تولید می شود، به یکی از ابزارهای مهم و ضروری در تجهیزات نظامی جهت اسکن فراصوت تبدیل شده است.

ضروری ترین نکات کیفی در هنگام خرید کابل کواکسیال

کابل های کواکسیال باید دارای عایق کاملاً یک پارچه باشند، تا بتوانند جلوی نفوذ هر گونه رطوبت به داخل کابل را بگیرند. همچنین این کابل ها باید به دور از هرگونه مواد خارجی مانند روغن تولید گردد.
برخی از نکات مهم که در حین خرید کابل کواکسیال لازم است تا مورد بررسی قرار بگیرد که کیفیت کار را مشخص می کند، عبارتند از:
قرار گرفتن هادی در مرکز کابل یکی از عوامل مهم در استاندارد بودن این محصول در نظر می گیرند.
نبود حباب در لایه عایق نشان دهنده کیفیت بالای مواد اولیه و طی کردن مسیر تولید، به صورت استاندارد است.
روکش کابل باید به صورت کامل و دقیق به بافت هادی چسبنده بوده و به هیچ عنوان به آسانی نمی توان این روکش را از بافت هادی جدا کرد.
اتصال کامل هادی به عایق یکی دیگر از نکات کیفی کابل کواکسیال می باشد.
در صورت انتقال کابل برق منبع تغذیه از نزدیکی کابل کواکسیال لازم است تا از کابل های کواکسیال با شیلد دو لایه تهیه شود، تا تاثیر میدان مغناطیسی بر عملکرد کابل از بین برود.
در مسیرهایی با انتقال طولانی سیگنال باید حتما از کابل کواکسیال با هادی مسی به کار ببرند.

ممکن است که خرید کابل کواکسیال با کیفیت بالا هزینه های بیشتری را به دنبال داشته باشد؛ اما دریافت بهترین خدمات از این کابل ها بدون هیچگونه نویز و تداخل ارزش صرف هزینه بیشتر را دارد.

عوامل موثر بر قیمت گذاری کابل کواکسیال

انواع مختلفی از کابل کواکسیال تولید می شود که به آسانی می توان در شرایط مختلف از آن استفاده نمود.
با گشت و گذار در بازار سیم و کابل ایران، این محصول را در انواع مختلفی از کابل کواکسیال با هادی مسی، کابل کواکسیال با هادی آلومینیومی و همچنین کابل کواکسیال با پوشش ها و عایق های مختلف قابل دسترس می باشد. از لحاظ سایز و ابعاد نیز کابل کواکسیال در چندین دسته و گروه تولید می گردد.
قطعاً قیمت کابل کواکسیال در بازار با توجه به گسترده بودن،متغیر است و برای خریداران عمده دغدغه ها و چالش هایی را به وجود می آورد.
در اینجا سعی داریم، تا به برخی از مهم ‌ترین عواملی که می توانند بر قیمت کابل کواکسیال تاثیر بگذارند، اشاره کنیم، تا خریداران با خیال راحت تر در بین این تنوع، مناسب ترین محصول را انتخاب نمایند.
عوامل موثر بر قیمت کابل کواکسیال
نوع مواد اولیه مصرفی در روند تولید کابل در کارخانه
انتخاب هادی با جنس مس و یا آلومینیوم
کیفیت پلیمرهای مورد استفاده به عنوان عایق و روکش
جنس هادی های خارجی و بیرونی کابل
ضخامت و قطر کابل های کواکسیال

عواملی که در این بخش ذکر شد ارتباط مستقیم به مسائل فنی موجود در کارخانجات تولید کننده سیم و کابل دارد؛ اما پس از پایان پروسه تولید و انتقال کابل ها به مرکز عرضه و فروش نیز برخی از عوامل اقتصادی بر قیمت این محصول در بازار تاثیر می گذارد.
حجم خرید کابل کواکسیال
انتخاب مراکز عرضه و فروش
تغییرات قیمتی مواد اولیه
نوسانات بازار و تغییر نرخ ارز

در صورتی که خریداران در ابتدا نوع کابل مورد نظر خود را مشخص کنند، می ‌توانند با انتخاب مراکز عرضه و فروش معتبر محصول مورد نظر خود را با کیفیت مناسب و قیمت کمتر، نسبت به سایر بازارهای فروش تهیه نمایند.

فروش کابل کواکسیال بدون واسطه در بازار

کابل کواکسیال یکی از محصولاتی است که برای انتقال امواج صوت و همچنین برق مورد استفاده قرار می گیرد. معمولاً از کابل کواکسیال در شرایط خاص استفاده می ‌کنند که انتقال درست اطلاعات اهمیت بیشتری دارد، به همین جهت باید این کابل ها با کیفیت بالا تهیه شوند.
‏امروزه کابل کواکسیال با دو نوع هادی مسی و آلومینیومی با روکش PVCتولید می گردد، باید در مراکز عرضه و فروش، این نکته قید گردد تا خریدار با خیال راحت و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید نماید.
در این مرکز فروش کابل کواکسیال در انواع مختلف با قیمت های مقرون به صرفه صورت می گیرد؛ زیرا تمامی محصولات ارائه شده به شکل مستقیم از کارخانه تولید کننده آن تهیه شده است.
در این مجموعه می توانید با خرید کابل کواکسیال با هادی مسی، خیال خود را از انتخاب یک محصول با کیفیت بالا راحت کرده و در طولانی مدت به دلیل افزایش طول عمر به این کابل بهره بیشتری از آن ببرید.
در صورتی که در بین تنوع بالای محصولات موجود در بازار دچار سردرگمی شده اید و نمی توانید مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید، با کارشناسان متبحر در این مجموعه ارتباط گرفته و پس از دریافت اطلاعات کامل خرید آگاهانه انجام دهید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١