به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

کابل تخت چیست؟

کابل تخت چیست؟

کابل تخت چیست؟
کابل تخت از لحاظ شکل ظاهری به صورت مستطیل است و در گروه کابل های افشان قرار می گیرند که هادی آنها را از مس آنیل شده با روکش پی وی سی تولید می کند و تمامی رشته های به کار برده شده در این کار به صورت موازی هستند انعطاف پذیری بال و تنوع تولید این محصول موجب شده تا مصارف این نوع کابل بیشتر باشد.

کابل تخت

کابل تخت یکی از انواع کابل های نسبتاً جدید تولید شده در کارخانجات است که به صورت فشرده شده انواع هادی های الکتریکی و لوله ها را در یک پروفیل تخت و کنار یکدیگر قرار می دهند.
در واقع کابل های تخت با امکان قرار دادن نیرو، سیگنال، و بسیاری از موارد دیگر در کنار یکدیگر موجب می‌ شود در این کابل ها چندین لایه پرکننده حذف شده، به همین سبب وزن آن سبک تر و فضای کمتری را اشغال می کند.
هادی به کار برده شده در این نوع کابل از فلز مس نرم شده می باشد و همچنین عایقی که در کابل تخت مورد استفاده قرار می گیرد از جنس پی وی سی و رشته های کابل تخت به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می گیرند.
کابل های تخت را از چهار رشته تا ۲۴ رشته در بازار می توانید پیدا کنید که درون این کابل ها یک رشته نخ نایلونی محکم قرار می گیرد که موجب بالاتر بردن استقامت و طول عمر کابل تخت می گردد.
تولید کابل تخت

مهمترین مراحل تولید کابل تخت

فرایند تولید سیم و کابل ها روند پیچیده‌ ای دارد و لازم است که برای هر نوع کابلی از افراد کاملاً تخصصی و حرفه‌ای و همچنین دستگاه های مناسب استفاده شود.
از آن جایی که سیم و کابل ها از اصلی ترین اجزای ارتباط دهنده بین یک سیستم و سیستم های دیگر هستند و همچنین در جهت انتقال جریان الکتریکی از یک محل به محل دیگر کاربرد دارد، این کابل ها باید با کیفیت بالا تولید شود.
در واقع باید گفت که انواع سیم و کابل به دلیل داشتن خاصیت رسانایی، کاربرد بسیار زیادی در فناوری و ا ارتباطات دارد.
وظیفه اصلی کابل ها انتقال و هدایت جریان الکتریکی است، مهمترین تفاوتی که بین سیم و کابل ها وجود دارد، از تعداد رشته سیم ها و جنس عایق ها می باشد.
در حال حاضر مدل های مختلفی از کابل تولید شده که می توان به کابل های گرد، کابل های تخت، کابل های مثلثی، کابل های مسلح و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد.
به طور مختصر می‌توان گفت که فرآیند تولید سیم و کابل در کارخانه طی چند مرحله انجام می شود مانند:
مرحله نازک کردن مفتول ها با کمک دستگاه کشش راد
مرحله آنیل کردن مفتول های تولید شده
محله پانچ کردن و تبدیل سیم ها به اندازه های مناسب
مرحله عایق کردن و پوشش دادن هادی سیم با مواد پلی اتیلن و پی وی سی
مرحله کنترل کیفیت
مرحله بسته بندی
در بین مراحلی که در اینجا ذکر شد مرحله کنترل کیفیت جزء پر اهمیت ترین مراحل محسوب می شود. به همین جهت در هر کارخانه باید یک واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه مستقر باشد تا محصول تولید شده بتواند از استانداردهای مختلف برخوردار گردد.
در مرحله کنترل کیفیت مقاومت‌ الکتریکی هادی و روکش، مقاومت در مقابل کشش و سرما و بسیاری از موارد دیگر را تحت آزمایش قرار می‌ دهند که به این وسیله از هزینه های دوباره کاری و بروز ضایعات جلوگیری می ‌شود.
در واقع باید گفت که واحد کنترل کیفیت و آزمایشگاه در کارخانه وظیفه تضمین کیفیت محصولات و ارائه یک محصول مرغوب را دارد که وظایف خود را در سه مرحله انجام می دهد:

کنترل کردن اقلام ورودی

تمامی مواد اولیه که در جهت تولید کابل تخت و هر نوع کابل دیگری وارد کارخانه می شود، باید از مشخصات فنی و استانداردهای اولیه برخوردار بوده که تمامی این مواد اولیه باید به تایید واحد کنترل کیفیت آزمایشگاه برسد و سپس اقدام به استفاده از این مواد در خطوط تولید می کند.

بازرسی حین فرآیند تولید

واحد کنترل کیفیت برای هر دستگاه که فرآیند خاصی را انجام می‌ دهد، باید دارای ایستگاه های کنترل باشد که پارامترهای مختلف را مورد بررسی قرار داده و با پذیرفته شدن این معیارها می‌ توان کنترل کیفیت را ثبت نمود.
نتایجی که به صورت روزانه و مرحله ای در واحد کنترل کیفیت ثبت می‌ گردد و نقش تاثیرگذار تری در بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت و تجزیه و تحلیل های آماری ایجاد می کند؛ به همین جهت نتیجه نهایی، کابل های مرغوب و مناسب برای صادرات تولید می گردد.

بازرسی نهایی محصول تولیدی

پس از پایان تولید کابل ها از موارد مختلفی مانند هادی، روکش انواع لایه های موجود در کابل و بسیاری از موارد دیگر به صورت تصادفی قطعاتی را در آزمایشگاه کنترل می کنند. در این قسمت دو تست مهم مقاومت الکتریکی هادی و تست های ولتاژ ورودی به صورت ۱۰۰% باید انجام شود.
تست های مهمی که در واحد بازرسی نهایی انجام می شود شامل موارد ذیل است:

تست های الکتریکی

آزمون های الکتریکی که با دستگاه های ولتاژ جهت تست نشتی هادی بر روی عایق انجام می‌شود و همچنین اندازه گیری مقاومت ویژه و الکتریکی هادی با استفاده از دستگاه میکرو اهم متر و همچنین دستگاه آزمون مقاومت عایق میگر صورت می گیرد.

تست های ابعادی و دمایی

برای بررسی تحمل دما و ضخامت عایق و روکش و بسیاری از موارد دیگر با استفاده از دستگاه های کولیس، میکرومتر،کشش متر، رطوبت‌سنج، پروژکتور مقطع نما و تمامی موارد لازم اندازه گیری می‌ شود. همچنین با استفاده از ترازوی دیجیتال وزن مناسب کابل را مشخص می نمایند.

تست های تجهیزات مکانیکی

استفاده از دستگاه های چند منظوره کشش و همچنین دستگاه پیچش، کابل ‌ها را از لحاظ کشش و پیچش آزمایش می کنند.

تست های دمای بالا و پایین

با کمک فریزر میزان تحمل پایین ترین دما و مقاومت آن در سرما و از دستگاه آون برای تحمل شوک حرارتی و آزمون جمع شوندگی استفاده می نمایند.

تست شیمیایی

تست های شیمیایی برای مشخص شدن مقدار روی و همچنین یکنواخت بودن روکش بر روی هادی انجام می شود.

بهترین شرکت های تولید کننده کابل تخت برای اینکه به این مرحله از کیفیت برسند سعی می ‌کنند تمامی روند تولید خود را تحت نظر آزمایشگاه های مدرن و مجهز انجام دهند، تا نتیجه نهایی آن بتواند از مراحل تست و آزمون موفق بیرون بیاید.

کابل تخت

معرفی کابل تخت

معرفی انواع کابل تخت

کابل ها معمولا دارای یک مقطع دایره هستند و این شکل هندسی برای همه افراد شناخته شده می باشد؛ اما در حال حاضر کابل هایی با سطح مقطع مستطیل و صاف نیز تولید می شود که بسیار انعطاف پذیر هستند.
کابل های تخت قابلیت طراحی فشرده هادی الکتریکی را دارد؛ به همین جهت موارد استفاده و کاربردهای آن خاص هستند.
کابل ها بر اساس اندازه سطح مقطع و تعداد رشته‌ های سیم موجود در آن به چندین دسته و گروه طبقه بندی می شوند که در اینجا برخی از آن را معرفی می کنیم:

کابل تخت افشان

این کابل از چینش رشته های موازی و به صورت تخت بر روی هم تولید می گردد. یک محصول بادوام و جدید که در برابر ساییدگی مقاومت کمتری داشته؛ اما در برابر اصطحکاک، مقاومت آن مناسب است.
این نوع کابل ها بیشتر در فضای آزاد استفاده می‌ شود که این ویژگی سبب توجه بیشتر به آن می باشد. در کابل های تخت افشان ویژگی های الکتریکی مانند القایی و تاخیر زمانی کاملاً ثابت بوده و علت آن را هم می توان به فاصله هادی ارتباط داد.
از مهمترین دلایل محبوبیت کابل تخت افشان می ‌توان به ظرفیت بالا و وزن سبک و انعطاف پذیری کابل اشاره کرد و همچنین سطح صاف این کابل ها اجازه نمی دهد که گرمای بیش از اندازه به زوج سیم های به هم تابیده در داخل کابل ورود کند.

کابل تخت آسانسوری

کابل تخت آسانسوری با توجه به نوع کاربردی که دارند، از شکل ظاهری متفاوتی برخوردار است. در جهت تولید این کابل از بهترین متریال ها استفاده می شود، تا با افزایش طول عمر و مقاومت روبرو گردد.
جنس هادی داخل این کابل از مس آنیل شده یا نرم شده و روکش آن از جنس پلاستیک مقاوم و پی وی سی می باشد؛ به دلیل اینکه در آسانسور ها امکان استفاده از کابل های گرد وجود ندارد، کابل های تخت با مقاومت بالا جزء بهترین گزینه ها قرار می گیرد.
کابل تخت آسانسوری به دلیل دوام بالا در برابر گسترش شعله آتش نیز مقاوم هست و خاصیت خمش در این کابل کمتر بوده ولی قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارد. در کابل آسانسور نیز یک نخ از جنس نایلون قرار می گیرد که موجب استقامت و طول عمر کابل می ‌گردد.
از آنجایی که کابل های آسانسوری به طور مداوم در حال حرکت و نوسان هستند، باید آنها را نسبت به سایر کابل ها مقاوم تر تولید کنند. مقاومت بالای این محصول موجب شده تا به راحتی در مابین دمای ۲۵ درجه زیر صفر تا ۷۰ درجه بالای صفر قابلیت نصب و نگهداری دارند.

کابل تخت جرثقیل

این نوع کابل را برای تامین میزان برق جرثقیل و انتقال سیگنال های کنترلی به کار می برند. این نوع کابل در اندازه های مختلف تولید شده تا به راحتی در شرایط گوناگون بتوان از آن استفاده کرد.
کابل های مناسب برای جرثقیل قابلیت خم شدن و برگشت پذیری به حالت اولیه را دارند و همچنین به دلیل وزن پایین و سبکی، به نسبت سایر کابل های گرد پرکاربردتر هستند.
مقاومت این کابل در برابر کشیده شدن بسیار بالا است و هیچ گونه آسیبی به هادی کابل وارد نمی شود. امکان تحمل جریان‌ های بالاتر و عدم گرم شدن سبب شده تا بهترین گزینه برای کابل جرثقیل انتخاب گردد.

کابل تخت تلفن

از این نوع کابل در جهت ارتباط خطوط مخابراتی استفاده می نمایند که در دو مدل کابل تلفن هوایی و کابل تلفن زمینی تولید می شود. جنس هادی این کابل ها می تواند از فلز مس و آلومینیوم باشد.
کابل های تلفن هوایی که در فضای بیرون از ساختمان کاربرد دارند، از روکشی با مقاومت بسیار بالا برخوردار بوده که انعطاف پذیری کابل را کمتر می‌ کند.
اما کابل تلفن زمینی که جهت داخل ساختمان به کار می رود، انعطاف بالایی داشته و در شکل استاندارد آن دارای رنگ طوسی است.
کابل های تلفن به صورت تک سلولی و دو زوجی هستند که از نوع تک زوجی برای ارتباط میان پورت‌های ترمینالی استفاده می ‌شود؛ اما از نوع دو زوجی برای اتصال تلفن به پریز به کار می برند.
جنس عایق به کار برده شده در تمامی مدل های کابل تلفن از پی وی سی می باشد.
کابل تخت

دلایل مهم برای استفاده از کابل های تخت

کابل های تخت جزء محصولات مدرن‌ تر محسوب می‌ شوند؛ اما به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فرد موارد استفاده و کاربرد بسیار گسترده ای دارند.
با بررسی کنترل کیفیت این کابل ها در می یابیم که در بسیاری از شرایط سخت می توان از کابل تخت استفاده کرد؛ زیرا آسیب پذیری کمتری داشته و با دفع گرمای بیشتر سبب می شود، تا از لحاظ هزینه نیز مناسب تر باشد.
به طور کلی باید گفت دلایل زیادی وجود دارد که نشان دهنده عملکرد خوب کابل های تخت و استفاده از آنها هست؛ زیرا ویژگی کابل تخت بسیار زیاد بوده و با تکیه بر آن به راحتی می توان در بخش های گوناگون از این کابل ها استفاده نمود.
در اینجا به ذکر چند دلیل مهم برای استفاده از کابل های تخت می پردازیم:

قابل اطمینان بودن

ساختار کابل های تخت بسیار ساده و شکل قرارگیری هادی به شکل موازی می باشد و به راحتی می توان تک تک هادی ها را شناسایی کرده و کار تخصیص و سرهم بندی این کابل ها در تابلو برق و کنترل به آسانی انجام می شود.

داشتن وزن سبک

وزن کابل های تخت به مراتب از کابل های گرد کمتر، اما ساختار این کابل قوی است و نیازی به استفاده از هادی های بزرگ برای افزایش استحکام نیست.

صرفه جویی در فضا

داشتن یک سطح صاف و مستطیل شکل موجب شده، تا به آسانی کابل ها بر روی یکدیگر قرار بگیرند و هیچ فضایی در بین آنها تلف نمی شود. حذف موارد اضافه و غیر ضروری می تواند از دلایل استفاده از این کابل باشد.

داشتن استحکام بالا

در کابل های برق تخت همه هادی ها و عایق ها به صورت یکسان نیروهای فشاری را تحمل می کنند، به همین جهت این کابل ها از استحکام بالایی برخوردار هستند.

ثبات الکتریکی

فاصله بین هادی ها در کابل تخت کاملاً ثابت است و فقط به دلیل شکل هندسی جریان الکتریکی با کیفیت بالا و ثابت تر منتقل می گردد.

امکان انتقال جریان الکتریکی بالا

کابل های تخت سطح انتقال بالاتری دارند، در نتیجه به صورت بهینه تر انتقال گرما را انجام می دهند و سطوح بیشتری در جهت جریان عبوری برای جلوگیری از افزایش دما وجود دارد.

اتصالات پرتراکم

کابل های تخت از تراکم بالایی برخوردار هستند و سطح مقطع آنها به نسبت سایر کابل های دیگر بیشتر می باشد.

آسان بودن حمل و نقل

به دلیل شکل ظاهری این کابل ها به راحتی خم شده و بر روی یکدیگر قرار می گیرند و به این ترتیب بسیاری از مشکلاتی که برای حمل و نقل کابل وجود دارد در کابل های تخت دیده نمی شود. همچنین امکان بررسی هادی ها درون کابل تخت به راحتی امکان پذیر است.
قیمت کابل تخت

بررسی قیمت کابل تخت

در دنیای امروز که انواع مختلفی از کابل ها در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. هرکدام از این کابل ها خصوصیات منحصر به فرد داشته و به طور کلی می‌ توان گفت کابل ها در دو گروه تخت و گرد دسته بندی می شوند.
کابل های تخت میزان نویز و تداخل الکترومغناطیسی کمتری را به دلیل یک دست بودن دارند، به همین جهت، در برخی از صنایع لازم است که کابل تخت به کار ببرند.
شرایط استفاده از کابل تخت و ویژگی هایی که در این کابل وجود دارند، نقش تاثیرگذاری در قیمت‌ گذاری این محصولات ایفا می‌ کند.
به طور کلی با بررسی قیمت کابل تخت در می یابیم که برخی از عوامل به شکل فنی و یا اقتصادی می‌ توانند بر قیمت نهایی این محصول در بازار تاثیر بگذارند.
چند عامل تاثیرگذار بر تغییرات قیمت کابل تخت در بازار عبارتند از:

مواد اولیه بکار رفته شده در روند تولید

در جهت تولید کابل از مواد مختلف با میزان های گوناگون استفاده می‌ شود که همه این موارد می‌تواند بر قیمت گذاری تاثیر داشته باشد.

جنس هادی کابل ها

معمولاً از فلز مس آنیل شده برای تولید کابل استفاده می ‌شود؛ اما در شرایط خاصی نیز لازم است که از فلز آلومینیوم تقویت شده در جهت هادی استفاده کنند که قیمت فلز مس و آلومینیوم با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارند.

قیمت انرژی های صرف شده در کارخانه

با توجه به میزان سوخت و نوع سوختی که در کارخانجات صرف شده تا مراحل تولید این کابل ها صورت بگیرد، هزینه های نهایی نیز متفاوت می شود.

هزینه های نیروی انسانی

از مهم ترین عواملی که بر قیمت انواع سیم و کابل تاثیر دارد می ‌توان به هزینه های نیروهای انسانی اشاره کرد.

هزینه های حمل و نقل

سیم و کابل ها پس از تولید در کارخانه برای استفاده باید به مکان های دیگر منتقل گردند که هزینه‌ های مختلفی در این روند به وجود می آید و در قیمت نهایی سیم و کابل برای خریدار تاثیر می گذارد.

فروش کابل تخت

فروش کابل تخت

معتبرترین مرکز فروش کابل تخت در کشور

جهت خرید کابل تخت با ساختارهای متفاوت باید از تامین کنندگان و عرضه کنندگان معتبر استفاده شود.
این مجموعه فروش، در زمینه معرفی محصولات و از بین بردن واسطه ها در جهت ارائه مناسب ترین قیمت ممکن گام ‌های مناسبی بر داشته است.
این مجموعه با بهره گیری از ویژگی های منحصر به فرد و روش های خرید و فروش آنلاین سعی می‌ کند تا یک بازار قابل اطمینان برای فروش انواع سیم و کابل به وجود بیاورد.
با عرضه محتوای مناسب در مورد ویژگی های انواع کابل و به خصوص کابل تخت، مشخص کردن مزایا و معایب و موارد استفاده و کاربرد در سایت آنلاین شرایط بهتری برای تصمیم‌گیری خریداران به وجود می آورد.
از آنجایی که تعامل بین مصرف‌ کنندگان و تولید کنندگان منجر به بالاتر بردن کیفیت محصولات می شود، این مجموعه به عنوان یک پل ارتباطی قوی در این حوزه عمل می‌ کند.
به طور کلی فروش کابل تخت در این مجموعه به صورت مستقیم و با قیمت مناسب انجام می پذیرد، جهت هرگونه خرید و ثبت سفارش با کارشناسان متبحر آن ارتباط برقرار نمایید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١