به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

ولت متر چیست؟

ولت متر چیست؟

ولت متر چیست؟
در صنایع برق و الکترونیک ابزارهای زیادی وجود دارند که موجب ایمن ‌تر شدن این صنعت و نحوه کارکرد بهتر آن هستند.
ولت متر چیست؟ ولت متر یک ابزار کاربردی در صنعت برق بوده که برای محاسبه میزان جریان و اندازه گیری اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه در مدار به صورت ایمن مورد استفاده قرار می ‌گیرد.
در واقع ولتاژ الکتریکی که درون کابل های برق قرار دارد، برای طراحی و نگهداری فناوری های پیشرفته و اندازه‌گیری آنها بسیار مهم است.
می‌توان گفت که ولت متر یک ابزار اندازه گیری دقیق که برای پیدا کردن سطوح ولتاژ در مدار الکتریکی با اتصال به صورت موازی در قسمتی از مدار به کار می رود.

بررسی اجزاء ولت متر

یک دستگاه ولت متر جهت اندازه گیری ولتاژ و مشخص کردن عیب یابی در مدارها مورد استفاده قرار می گیرد.
یک دستگاه ولت متر در صورتی می‌تواند اندازه گیری ولتاژ و عیب یابی را به درستی انجام دهد که تمامی بخش های آن سالم باشند.
زیرا سالم بودن قسمت های مختلف این دستگاه ها کمک می کند، تا اندازه گیری ولتاژ در مدارهای الکتریکی دقیق تر بوده و هرگونه عملیاتی در این حوزه به شکل بهتری صورت می گیرد.
در اینجا به معرفی و شناخت برخی از مهمترین اجزای ولت متر می‌پردازیم:

نمایشگر

در این قسمت کلیه اطلاعات به صورت دیجیتال و آنالوگ مشخص می گردد و اندازه ولتاژ مسیر را می توان مشاهده کرد.

کلید انتخاب یا سلکتور

با کمک این کلید مشخص می‌ شود که ولت متر جریان را بر اساس چه قواعدی اندازه گیری کند؛ زیرا ولت مترها می توانند جریان را بر حسب آمپر و ولتاژ را برحسب ولت و مقاومت را برحسب اهم مشخص نمایند.

پراب

ولت مترها معمولاً دارای دوپراب ، یکی به رنگ قرمز و دیگری به رنگ مشکی که صرفاً این دو پراب جهت تمایز از یکدیگر با دو رنگ مشخص شده و تفاوتی با هم ندارند.

پورت


قسمتی که پراب ها به آن اتصال پیدا می کنند را پورت می گویند، در چند دسته و گروه برای اتصال جریان های مختلف هستند.
انواع ولت متر

انواع ولت متر از لحاظ نحوه کارکرد

به دلیل اهمیت زیادی که محاسبه ولتاژ الکتریکی در بخش های مختلف کابل ها و مدارات دارد، انواع گوناگونی از ولت متر تولید شده که با کمک آنها، اندازه گیری ها با دقت بالاتر و کیفیت بهتر صورت می گیرد.
در ابتدای راه دستگاه های ولت متر را به صورت عقربه ای می ساختند؛ اما کم کم با پیشرفت تکنولوژی امکان ساخت ولت متر به صورت دیجیتال نیز به وجود آمده است.
در حال حاضر ولت مترها تنوع بسیار زیادی داشته که در این بخش از لحاظ نحوه کارکرد به معرفی دو گروه اصلی ولت متر می پردازیم:

ولت متر آنالوگ

ولت متر آنالوگ دارای یکپ قاب گردان یا چرخان است که با اضافه کردن یک مقاومت به طور سری با سیم پیچ ها به عنوان ولت متر استفاده می شود. در واقع ولت متر با کمک یک قاب کوچک در یک میدان مغناطیسی قوی قرار گرفته و ولتاژ عبوری را اندازه گیری می کند.
این قاب با کمک یک فنر کوچک می چرخد و خط و زاویه چرخش قاب از وضعیت اولیه آن متناسب جریان گذر کننده از آن می باشد که نشان دهنده میزان ولتاژ در دو سر ولت متر است.
حساسیت ولتاژ آنالوگ بر حسب اهم بر ولت بیان می شود که در بیشتر ولت مترها امکان تغییر محدوده اندازه گیری ولتاژ وجود دارد که این کار با تغییر دادن مقاومت های داخلی ولت متر صورت گرفته که در حال حاضر دو نوع دستگاه ولت متر تولید می گردد.
از ولت متر آنالوگ جهت اندازه گیری دو نوع ولتاژ متناوب و مستقیم استفاده می کنند که قبل از نصب ولت متر باید حالت دستگاه ولت متر را با توجه به نوع ولتاژ به کار گرفته شده تعیین کرد.

ولت متر دیجیتال

دستگاه هایی که دیجیتال هستند مقادیر اندازه گیری شده را به صورت رقم بر روی صفحه نمایش مشخص می نماید. معمولاً این دستگاه ها واحد کمیت اندازه گیری ولتاژ را بر حسب ولت، آمپر ،میلی آمپر و غیره نمایش می ‌دهند.
با کمک دستگاه ولت متر دیجیتال اندازه گیری هر دو جریان متناوب و مستقیم وجود دارد، در دستگاه ولت متر دیجیتال به جای انحراف نشانگر ،معمولاً ولتاژ اندازه گیری شده را به مانند اعداد کاملا دقیق و خوانا نمایش می دهند.
ولت متر دیجیتال نیز باید در طول مدار به طور موازی وارد شده و با داشتن مقاومت بالا، بتواند بدون آسیب ولتاژ را مشخص نماید. در صورتی که به اشتباه ولت متر را به شکل سری در مدار وارد کنند شدت جریان صفر خواهد بود و این به معنای باز بودن مدار است.
معمولاً یک ولت متر ایده آل و استاندارد قابلیت تحمل و مقاومت بی نهایتی دارد؛ به همین جهت با ورود ولت متر به مدار هیچ گونه افت برق در دستگاه ها پیش نمی آیند.

معرفی انواع مختلف ولت متر بر اساس اصل ساخت

ولت مترها در تنوع بالایی تولید شده که به راحتی در شرایط مختلف می توان از آنها استفاده کرد. در بخش های قبلی انواع ولت متر از لحاظ نحوه کار کرد که به صورت دیجیتال یا آنالوگ هستند مورد بررسی قرار گرفت.
در این بخش قصد بررسی دقیق تر انواع ولت متر بر اساس اصل ساخت و نحوه قرارگیری آنها در مدار را داریم.
به طور کلی باید گفت که ولت مترها بر اساس اصل ساخت آنها در کارخانه با توجه به محل قرارگیری در چندین دسته و گروه تولید می‌ شوند که در اینجا به بررسی مهمترین آنها می پردازیم:

ولت متر سیم پیچ متحرک

ولت متر سیم پیچ متحرک زمانی که هادی حامل جریان در یک میدان مغناطیسی قرار می گیرد ،یک نیروی مکانیکی را به هادی وارد کرده و در صورتی که به سیستم متحرک متصل باشد، با حرکت سیم‌ پیچ، اشاره گر بر روی مقیاس حرکت می کند.
معمولاً ولت متر سیم پیچ متحرک مگنتی دارای آهن ربا است که آهنربا با ایجاد انحراف متناسب با ولتاژ می ‌تواند آندازه ولتاژ را مشخص کند. این دستگاه بیشتر مناسب برای اندازه گیری جریان dc است. مهمترین مزیت هایی که در این دستگاه وجود دارد، داشتن مقیاس خطی، مصرف برق کم و دقت بالای آن بوده؛ اما از این دستگاه فقط برای جریان dc استفاده می شود.
اما می توان در دستگاه ولت متر pmmc افزایش دامنه را ایجاد کرد و فقط با قرار دادن یک مقاومت به صورت سری امکان افزایش دامنه به وجود می آید.

ولت متر در حال حرکت آهن

از این مدل ولت متر برای اندازه گیری جریان ac و همچنین جریان dc استفاده می کنند که در دو نوع کششی و دافع تولید می شود .

ولت متر الکترو دینامومتر

ولت متر الکترو دینامومتر به دلیل داشتن کالیبراسیون یکسان برای جریان ac و dc مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین بدون کالیبراسیون می توان acرا به راحتی اندازه گیری کرد.
در این نوع ولت متر دو سیم پیچ ثابت و متحرک قرار دارد که هیچ گونه خطای پسماندی در این دستگاه رخ نمی دهد؛ اما این دستگاه با داشتن وزن کم و افت اصطحکاک بالا به نسبت سایر دستگاه ها قیمت گرانتری دارد.

ولت متر یکسو کننده

از ولت متر یکسو کننده برای اندازه گیری جریان ac و dc استفاده می کنند. جهت اندازه گیری جریان dc باید حتماً یک ولت متر pmmc نیز متصل باشد، تا ولتاژ اصلاح شده را از طریق پنل نمایش دهد. این ولت متر در فرکانس بالا قابل استفاده بوده و برای اکثر دامنه ها کاربرد دارد؛ اما در صورت کاهش دما با خطا روبرو می گردد.

ولت متر خلاء

این دستگاه ها در گروه تقویت کننده الکترونیکی بین ورودی قرار دارند که می ‌توانند ولتاژهای dc و ac را اندازه‌گیری نمایند.

ولت متر الکترواستاتیک

این نوع از ولت متر بر اساس قاعده الکترواستاتیک کار کرده و در آن دافعه بین دو صفحه باردار سبب ایجاد انحراف در نشانگر چسبیده به فنر می‌ شود. از این ولت متر برای اندازه گیری ولتاژ های بالای جریان ac و dc استفاده می کنند. مزیت این ولت متر حساسیت بالای آن بوده که می تواند کوچکترین ولتاژها را به صورت دقیق محاسبه نماید.
ولت متر دیجیتال و آنالوگ

تفاوت بین ولت متر دیجیتال و آنالوگ

در حال حاضر دو نوع دستگاه ولت متر وجود دارد که یک نمونه از آن به صورت آنالوگ و عقربه ای میزان جریان را نمایش می دهد و نوع دیگر آن به صورت دیجیتال و با اعداد میزان جریان را مشخص می کند.
اصول کار دستگاه ولت متر دیجیتال و ولت متر آنالوگ با یکدیگر شبیه هستند، یعنی در واقع هر دو دستگاه باید به صورت موازی در مدار قرار بگیرند، تا بتوانند میزان جریان ac و dc را مشخص نمایند.
اما بین دستگاه‌های ولت متر آنالوگ و دیجیتال تفاوت هایی هم وجود دارد که در حین انتخاب دستگاه های ولت متر می تواند تاثیر زیادی در انتخاب این دستگاه ها بگذارد.
به طور کلی تفاوت ولت متر دیجیتال و آنالوگ بدین صورت که:
دستگاه آنالوگ برای قطعات متحرک است؛ اما دستگاه‌ های دیجیتال قطعات متحرک ندارند، به همین سبب طول عمر دستگاه دیجیتال بالا تر بوده؛ زیرا تحت عواملی مانند لرزش و درصد رطوبت هوا قرار نمی گیرد.
از لحاظ دقت باید گفت که دستگاه‌ های الکترونیکی حال حاضر که ولت متر دیجیتال هم در این گروه قرار می گیرد، بسیار دقیق تر از نمونه های آنالوگ هستند.
دستگاه های دیجیتال امکان ثبت چندین داده را در فواصل زمانی معین داشته؛ اما دستگاه های آنالوگ این ویژگی را ندارند.
امکان اتصال دستگاه های دیجیتال به کامپیوتر برای نشان دادن مقدار کمیت و ثبت آن به صورت دائم وجود دارد؛ اما در دستگاه های آنالوگ باید این عملیات به صورت دستی اتفاق بیفتد.
• در ولتاژهای دیجیتال با تغییرات جریان در زمان‌ های مختلف، میزان ولتاژ نیز به طور مداوم تغییر پیدا کرده و نتایج هر زمان را مجزا نمایش می دهد؛ اما در دستگاه های آنالوگ این تغییرات با سرعت انجام نمی شود.

مهمترین کاربردهای دستگاه ولت متر

دریافت اطلاعات مختلف در مورد ولت متر پی به اهمیت استفاده از این دستگاه می برید که دستگاه‌ های مختلف باید مورد استفاده قرار بگیرد.
از آنجایی که کار با دستگاه ولت متر سخت نیست و به آسانی می توان آن را مدیریت کرد، نه تنها در دستگاه های صنعتی استفاده می شود؛ بلکه در لوازم خانگی نیز از ولت متر استفاده می کنند. از دستگاه های ولت متر به صورت تخصصی در صنایع مختلف و همچنین در بخش های گوناگون خانگی نیز استفاده می گردد.
به طور کلی می ‌توان گفت که از دستگاه ولت متر برای کاربردهای جزئی مانند تشخیص اینکه یک مدار برق دارد یا نه و همچنین بررسی برق لوازم الکتریکی مختلف در منازل استفاده می شود.
با کمک دستگاه ولت متر به راحتی می توان میزان باتری خودرو را نیز اندازه گیری کرده و در صورت بروز مشکل این دستگاه می تواند آن را تشخیص دهد.

در این جا در ابتدا به برخی از کاربردهای تخصصی ولت متر اشاره می کنیم:

کاربرد ولت متر در خطوط انتقال

یکی از کاربردهای تخصصی و خاص ولت متر در جهت خطوط انتقال برق است که برای اندازه گیری ولتاژهای خیلی قوی استفاده از این دستگاه می تواند اهمیت بیشتری پیدا کرده، در چنین شرایطی ولت سنج ها باید کاملا عایق باشند تا از آسیب به کاربران جلوگیری گردد.

استفاده از ولت متر در ریزپردازنده

ولت مترها توانایی محاسبه ولتاژهای بسیار بالا و ولتاژهای بسیار کم و ضعیف را دارند؛ به همین جهت از آنها در وسایل مختلفی همچون تراشه های رایانه نیز استفاده می کنند. بیشترین دلیل استفاده از ولت مترها در لوازم الکترونیکی برای جلوگیری از ایجاد سر و صدا در مجاورت با وسایل الکتریکی مختلف است.
همچنین استفاده از ول تمترها موجب شده تا نویزهایی که در اثر وجود هوا در تلفن‌های همراه یا رایانه ها رخ می‌دهد کمتر شود.

استفاده از ولت متر در تعمیرات

به غیر از استفاده ولت متر در صنایع مختلف از ولت مترها جهت یافتن دلیل خرابی وسایل برقی و عیب یابی باطری های اتومبیل ها نیز استفاده می گردد.

نکات ایمنی در جهت کار با ولت متر

تمامی افرادی که با علم الکترونیک سروکار دارند، در زمینه کار با دستگاه های مختلف بسیار کنجکاو هستند؛ اما گاهی اوقات ترس از برق گرفتگی مانع شده تا تجربیات گوناگونی را به دست آورند.
اما در زمینه کار با ولت متر، با رعایت نکات ایمنی بسیار آسان بوده و هیچ گونه خطری ایجاد نمی کند.
در اینجا چند نکته مهم جهت ایمنی کار با ولت متر ذکر می نماییم:
مشخص کردن استاندارد ایمنی با ولت متر قبل از شروع کار اهمیت دارد و مشخص کردن رده بندی ولت مترها کمک کرده تا محل نصب صحیح را پیدا کنید.
دستگاه ها را با احتیاط کامل جابجا کرده و به هیچ عنوان به آنها ضربه وارد نشود.
حتماً برای اندازه گیری میزان ولتاژ باید دستگاه به صورت موازی بین دو نقطه از مدار قرار بگیرد.
به هیچ عنوان پیچ های تنظیم دستگاه های آنالوگ را نباید دستکاری کرد؛ زیرا این قسمت ها به دلیل وجود فنر بسیار حساس هستند.
معمولاً بر روی دسته سلکتور دامنه کاری و میزان اندازه گیری ولتاژ مشخص می شود.
نباید کلید سلکتور دستگاه را با سرعت بالا چرخاند.
 قیمت دستگاه ولت متر

فاکتورهای موثر بر قیمت دستگاه ولت متر

در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه ولت متر تولید شده که در صنایع مختلف و کاربردهای گوناگون به آسانی می توان از دستگاه های مناسب استفاده کرد.
اما برای افرادی که اطلاعات کافی در حوزه دستگاه ولت متر و سایر دستگاه ‌های الکترونیکی را ندارند، انتخاب نمونه مناسب کاری سخت و دشوار است؛ زیرا علاوه بر تنوع بالا با تنوع قیمت نیز روبرو می‌شوند.
دستگاه های ولت متر را بر حسب کیفیت و ویژگی‌ هایی که دارند، قیمت گذاری می کنند پس شناخت دستگاه ها برای انتخاب نوع مناسب آن‌ ها مهم می گردد.
در اینجا به چند فاکتور موثر بر قیمت دستگاه ولت متر می پردازیم:
دیجیتال یا آنالوگ بودن دستگاه ولت متر
میزان دقت در اندازه گیری دستگاه
امکان محاسبه جریان acو dc به طور همزمان یا جداگانه
جنس بدنه دستگاه ولت متر
کیفیت و برند تولید کننده دستگاه
انتخاب مراکز عرضه و فروش مستقیم و بدون واسطه

خرید مستقیم ولت متر با قیمت درب کارخانه

ولت متر جزء دستگاه های لازم و ضروری در صنایع گوناگون است که باید برای جلوگیری از اتفاقات ناگوار و حفظ ایمنی سیستم الکتریکی مورد استفاده قرار بگیرد.
از آنجایی که انواع مختلفی از ولت متر وجود دارد باید در هنگام خرید ولت متر به طور کامل این دستگاه ها را بشناسید.
خرید مستقیم ولت متر با قیمت درب کارخانه مورد توجه خریداران عمده قرار می ‌گیرد که در این مجموعه به راحتی می توانید به این شرایط خرید دسترسی پیدا کنید.
این مرکز با داشتن ارتباط مستقیم با کارخانجات تولید کننده، امکان فروش ولت متر با قیمت های مناسب تر و کیفیت بالاتر را فراهم کرده است.
در صورت نیاز به دستگاه ولت متر و کسب اطلاعات در مورد انواع این دستگاه و همچنین نحوه کارکرد هر کدام از آنها ،با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید، تا به شکلی آگاهانه اقدام به خرید نمایید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١