به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل

راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل

راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل
راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل از آنجایی با اهمیت است که نکات بسیاری در رابطه با چگونگی نصب این نوع تجهیزات وجود دارد و رعایت آنها در چهارچوب یک برنامه و پلن مشخص صورت می گیرد که تاثیر بسزایی در کارایی این سیستم خواهد داشت.
به طور کلی راه اندازی نردبان کابل، طی مراحلی صورت می گیرد که مستلزم بررسی محیط و آماده سازی شرایط لازم جهت اجرای کار است. اما پیش از آن بد نیست به این موضوع نیز اشاره ای داشته باشیم که این عملیات، کاری ساده و در توان و تخصص افراد فاقد مهارت نبوده و قطعأ وجود افرادی متبحر برای نصب این سیستم و کابل های حجیم و سنگین ضروری است.
با این مقدمه در ادامه راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل را به طور دقیق و کامل شرح خواهیم داد.

نردبان کابل چیست؟

نردبان کابل از جمله تجهیزات مهمی است که نقش پشتیبان یا نگهدارنده کابل ها را برای سیم کشی در مسیرهای عمودی برعهده دارد. این ابزار به منظور محافظت از کابل های برق و مخابرات و ایجاد مسیری مشخص جهت عبور آنها طراحی و تولید می شود.
به بیان دیگر برای مدیریت بهتر سیم و کابل ها در پروژه های مختلف و جلوگیری از آسیب ها و صدمات احتمالی وارده به آنها از این سیستم استفاده می شود. به این ترتیب، علاوه بر محافظت از انواع سیم و کابل در مسیرهای طولاتی، سرعت نصب و عمر مفید آنها نیز افزایش می یابد.
این سازه فلزی، ساختاری نردبان مانند دارد که متشکل از دو ریل جانبی و نصب شده در جداره های داخلی است که به همراه میله های مقاوم عرضی، محل قرارگیری کابل های برق را تشکیل می دهند.

ویژگی های مهم نردبان کابل

نکته شایان ذکر پیش از ارائه راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل این است که این نوع ابزار، کاملا مطابق با استانداردهای خاص و تعریف شده ای تولید می شوند.
بنابراین بررسی و بیان مشخصات فنی نردبان کابل به اطمینان خاطر خریدار از کیفیت و کارایی آن کمک کرده و تضمین کننده عملکرد صحیح آن در نگهداری و محافظت از کابل ها خواهد بود. به طوری که انواع مختلف این محصولات با تفاوت هایی که در طول، عرض و ضخامت دارند برای شرایط و کاربردهای متنوع، کارآمد و مناسب می باشند.

براین اساس برخی از شاخص ترین ویژگی های فنی نردبان کابل را می توان به شرح زیر دانست:

ارتفاع استاندارد یا فواصل میان هر پله، چیزی در حدود ۲۵ سانتی متر است.
عرض نردبان بسته به حجم کابل ها از 5 سانتی متر تا ۱۰۰ سانتیمتر متغیر خواهد بود.
استاندارد ساخت ریل مورد استفاده در نردبان کابل، سه متر است. اما در مواردی این امکان وجود دارد که از متراژهای بیشتر نیز برای برخی اتصالات استفاده شود.
ورق به کار رفته در این تجهیزات، معمولا ۳ میلی متر ضخامت دارد که متناسب با عرض نردبان، استفاده از ورق هایی با ضخامت بیشتر نیز امکانپذیر خواهد بود.
جداره نردبان نیز عمدتأ چهار سانتی متر ارتفاع دارد که این مورد نیز بسته به عرض نردبان کابل، تا ۱۵ سانتی‌ متر قابل افزایش است.

راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل

همانطور که در مقدمه نیز به این نکته اشاره کردیم، نصب اصولی نردبان کابل و بهره گیری از تیم حرفه ای و تخصص دیده برای اجرای آن، موضوع بسیار با اهمیتی است که می بایست مد نظر قرار بگیرد. در غیر این صورت، علاوه بر بی نتیجه بودن تمام زحمات و هزینه های صرف شده، نردبان کابل نیز از کارایی لازم برخوردار نخواهد بود و حتی می تواند مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.
این در حالی است که با اتصال درست و مناسب قطعات نردبان، سطح ایمنی سیم و کابل ها و اطمینان از شرایط آنها افزایش پیدا کرده و ضمن صرفه جویی در زمان، هزینه و سایر فاکتورها، نگهداری و مدیریت کابل های ساختمان نیز ساده و راحت می شود.
بنابراین نصب این تجهیزات شامل مجموعه مراحلی است که نیازمند وجود مجریان باتجربه و حرفه ای به عنوان راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل خواهد بود تا ضمن اطمینان از کسب نتایج مطلوب نهایی، از خطرات احتمالی نیز جلوگیری شود.
با این توضیح در ادامه، نحوه نصب نردبان کابل را به صورت مرحله به مرحله شرح خواهیم داد.

1. سنجش دقیق محل نصب

پیش از انجام هر اقدامی، باید محل نصب و شرایط محیط به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. به طوری که مشخص شود که آیا فضا برای نصب نردبان کابل با ارتفاع و عرض مورد نظر کافی خواهد بود یا خیر!

2. بررسی خطرات و ارائه نکات ایمنی

در ادامه مرحله سنجش محل، لازم است که احتمالات را نیز در نظر گرفته و بررسی شود که چقدر امکان وارد آمدن صدمه به سیم و کابل ها و در نتیجه حریق و بروز خطراتی برای افراد ساکن در ساختمان وجود دارد؟ چراکه بی توجهی به برخی عوامل محیطی می تواند خطرات جبران ناپذیری را به همراه داشته و یا به زیان های مالی هنگفت منجر شود.

3. تهیه مواد اولیه و تجهیزات لازم

در ادامه راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل و برای انجام صحیح آن، تهیه برخی از مواد و تجهیزات از جمله الزامات پروژه به شمار می رود:

• تعیین مواد اولیه مورد نیاز: پیش از شروع کار، بایستی کلیه مواد و متریالی که برای نصب نردبان مورد نیاز است، فراهم گردد به طوری که حتی سایز و اندازه آنها نیز باید مشخص شود.

• اطمینان از سلامت لوازم و اتصالات: کلیه اجزا و قطعات نردبان کابل و همچنین اتصالات آنها باید سالم و بدون نقص باشند. همچنین انتقال تجهیزات باید به گونه ای صورت بگیرد که هیچ صدمه ای به آنها وارد نشود و کاملا سالم و مرتب در محل برای نصب آماده گردند.

4. شروع مرحله نصب و اجرا

پس از اطمینان از صحت تجهیزات و متعلقات آنها، نوبت به مرحله مهم و اصلی اجرای کار یعنی نصب و اتصال نردبان کابل می رسد. در این مرحله، ابتدا باید محل نصب را تعیین کرده و فاصله نردبان تا سقف نیز مشخص کنید.
معمولا برای اجرای سینی کابل حداقل 10 سانتی متر فاصله از سطح زمین در نظر گرفته می شود که به سهولت در نصب و اعمال تغییرات لازم و احتمالی کمک می کند. اما برای نردبان کابل که نصب آن به صورت عمودی است، فواصل و استانداردهای لازم برای ایجاد فضای دسترسی لازم، از سقف تعیین می شود.
به این صورت که باید بین 30 تا 40 سانتی متر فاصله برای اجرای نردبان از سقف در نظر بگیرید که این کار از محدودیت های محتمل در حین اجرای طرح جلوگیری می کند.

5. انتخاب مسیرهای درست

از نکات مهم در راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل که رعایت آن از الزامات مهم کار به حساب می آید، انتخاب و تعیین مسیرهایی است که می بایست کابل کشی شوند. به طوری که به راحتی امکان دسترسی به آن ها وجود داشته باشد.

6. استفاده از اتصالات و متعلقات

در مواردی که امکان نصب راحت این نردبان ها در مسیر مورد نظر وجود ندارد و یا اینکه در پی راهی برای قرار دادن آنها به شکلی بهتر در پروژه هستید، می توانید از اتصالاتی استفاده کنید که به لطف آنها، تغییر زاویه، تغییر مسیر و تغییر سطح در محل نصب، امکانپذیر می شود. در ادامه برخی از این متعلقات و موارد استفاده از آنها را به صورت مختصر معرفی خواهیم کرد:

• زانویی 90 درجه، برای ایجاد تغییر 90 درجه در زاویه نردبان کارآمد است.
• سه راهی، برای تغییر دادن مسیر در دو جهت مختلف مناسب می باشد.
• زانویی 45 درجه، با هدف تغییر 45 درجه در زاویه نردبان کابل، استفاده دارد.
• چهار راهی، برای ایجاد یک تقاطع در مسیر کابل کشی به کار می رود.
• تبدیل، با هدف تغییر دادن عرض مسیر نردبان کاربرد دارد.
سینی کابل کش، انتقال حجم عمده ای از کابل های مخابراتی انجام می دهد.
• درپوش نردبان، محافظ کابل نصب شده روی نردبان است.
• رابط، اتصال دهنده نردبان به سینی است.

7. رعایت فواصل بین ساپورت ها

در راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل از ساپورت ها به عنوان نگهدارنده برای تثبیت و ایمنی نردبان یاد می شود. این قطعات به صورت استاندارد معمولا فاصله ای بین 40 تا یک متر با یکدیگر دارند. اما بسته به سایز نردبان و حجم سیم های انتقالی، امکان افزایش آنها تا یک و نیم متر نیز وجود دارد (این مورد تنها در صورتی که وزن کابل ها و عرض نردبان کم باشد، امکانپذیر خواهد بود).

8. استفاده از پیچ و مهره به جای ساپورت

در مواردی که الزامی به استفاده از نگهدارنده ها نیست، می توان از پیچ و مهره های مخصوص برای اتصال نردبان به محل مورد نظر استفاده کرد.

مزایای استفاده از نردبان کابل

استفاده از نردبان کابل به واسطه مزایایی که در ادامه برخواهیم شمرد، ارزشمند و موثر خواهد بود:
نردبان کابل در اکثر پروژه ها قابل استفاده و کارآمد است و به راحتی امکان کابل کشی را برای محیط های مختلف به وجود می آورد.

انتقال ایمن و مطمئن کابل ها در محیط هایی که هوا در آن جریان ندارد، توسط نردبان کابل امکانپذیر است.

نردبان کابل در مقایسه با دیگر ابزارها، از نظر اقتصادی مناسب تر است و امکان اجرای آنها با هزینه ای پایین تر از سایر سیستم ها وجود دارد.


بهره گیری از نردبان کابل به شکل قابل توجهی سرعت پیشبرد پروژه ها را بیشتر می کند. به طوری که کابل کشی یک فضای نسبتأ بزرگ، طی زمانی کوتاه قابل انجام است.

همانطور که در راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل نیز اشاره شد، با کمک این محصول می توان حجم زیادی از کابل ها را جابه جا کرد. همچنین این امکان وجود دارد که کلیه اندازه های طولی و عرضی نردبان را بسته به نیاز پروژه تغییر داد.

پارامترهای موثر در قيمت نردبان کابل

به طور کلی عوامل و فاکتورهای مختلفی در هزینه های اجرا و نصب نردبان کابل موثر است که لزوم استعلام قیمت را پیش از انجام آن ضرورت می بخشد. از طرفی با اطلاع از این عوامل می توان در زمان مراجعه برای خرید، تصمیم گیری بهتری داشت.
بر این اساس مهم ترین پارامترهای تعیین کننده قیمت نردبان کابل؛ نحوه تولید، نوع جنس و همچنین ابعاد و ارتفاع آن است. چراکه با توجه به نوسانات بازار و عدم ثبات در نرخ فلزات، به طور مداوم شاهد تغییراتی در قیمت نردبان کابل هستیم.
همچنین نوع پوشش گالوانیزه نیز از جمله مواردی است که بر قیمت این محصول تاثیر مستقیم دارد.

نکات مهم برای خرید نردبان کابل

در صورتی که راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل و نکات مهم آن شما را بر آن داشت تا از این محصول برای نگهداری و پشتیبانی از سیم و کابل های ساختمان خود بهره ببرید، توصیه می شود موارد مهمی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را به خاطر بسپارید. در این صورت محصولی باکیفیت تر و خریدی مطمئن تر را تجربه خواهید کرد:

توجه به کارایی سازه و مقدار پشتیبانی که از کابل مورد نظر شما به عمل می آورد.
وزن قابل تحمل توسط نردبان کابل مورد نظر
اندازه گیری و اطلاع از مقدار خمیدگی نردبان و کابل ها
نحوه راه اندازی و همچنین راحتی و سرعت نصب نردبان
برخورداری از قابلیت ارتقاء و بسط پذیری لازم
استقامت و پایداری سازه در مقابل ضربات، خوردگی و فرسایش

نکته پایانی

با توجه به ویژگی های مثبت نردبان کابل و اینکه با کمک این محصول امکان توزیع حجم زیادی از کابل ها با ایمنی و سرعت زیاد وجود دارد، تقاضا برای استفاده از آن بسیار زیاد می باشد. به همین دلیل وجود افراد واسطه و سودجو در این میان، امری بدیهی است.
به همین دلیل بهتر است، بهترین مراکز فروش این تجهیزات را که با حذف واسطه ها، خدمات مطلوب تری به مشتریان خود ارائه می دهند، برای خرید این محصول برگزینید.
به این ترتیب، علاوه بر قیمت های مناسب، می توانید راهنمای نصب و اجرای نردبان کابل را نیز از کارشناسان مربوطه دریافت نمائید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١