به دنبال چه هستید؟

برچسب های محبوب

آمپرمتر چیست؟

آمپرمتر چیست؟

آمپرمتر چیست؟
انرژی الکتریسیته یا در واقع همان برق از کاربردهای فراوانی در منازل و کارخانجات برخوردار است، این انرژی جهت گرم کردن خانه ها، روشن شدن ماشین، چرخاندن سوئیچ و بسیاری از موارد دیگر استفاده می ‌شود. اما برای اینکه این انرژی در امنیت کامل مورد استفاده قرار بگیرد، باید جریان های عبوری به صورت استاندارد از مدارات انتقال یابد.
ابزارهای زیادی جهت محاسبه جریان عبوری از دستگاه های الکتریکی وجود دارد که یکی از ابزارهای پرکاربرد و مهم، آمپرمتر است.
بین جریان الکتریکی میدان مغناطیسی و نیروهای فیزیکی یک رابطه خاصی هست که با توجه به این رابطه عقربه قطب ‌نما منحرف می گردد.
در پاسخ به این سوال که آمپرمتر چیست؟ باید بگوییم آمپرمتر یک ابزار جهت اندازه گیری جریان عبوری از یک مدار یا به اصطلاح شدت جریان در مدارات الکتریکی و الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.
در حال حاضر آمپرمترها به دو نوع آمپرمتر آنالوگ و دیجیتال تقسیم بندی می شوند که نوع آنالوگ قدیمی تر بوده و رفته رفته جای خود را به آمپرمترهای دیجیتال می دهد؛ اما از لحاظ شکل ظاهری و نحوه کاربرد نیز در چند دسته و گروه قرار دارند که آمپرمتر تابلویی و آمپرمتر رومیزی جزء پراستفاده ترین ها است.
هر کدام از این آمپرمتر ها برای اندازه گیری شدت جریان و مدارات خاصی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که برخی از آنها مناسب برای اندازه گیری برق سه فاز و دستگاه های صنعتی هستند. به طور معمول از آمپرمترهای تابلویی جهت اندازه گیری برق قدرت و سه فاز استفاده کرده و به دو شکل آنالوگ و دیجیتال قابلیت نصب بر روی تابلوهای برق را دارد.

انواع آمپرمتر

در حال حاضر انواع مختلف آمپرمتر تولید می شود تا بر اساس این تنوع در شرایط گوناگون بتوان از این دستگاه ها استفاده کرد.
به طور کلی دسته بندی آمپرمترها بر اساس دو پارامتر مهم انجام می شود که این دستگاه ها را می توان من اساس ساختار طراحی و همچنین نوع جریان های عبوری طبقه بندی نمود.
طبقه بندی آمپرمترها از لحاظ جریان عبوری به دو دسته صورت می ‌گیرد:
آمپرمتر جریان متناوب ‏ac
آمپرمتر جریان مستقیم dc

اما آمپرمترها از لحاظ مکانیسم عملکرد نیز در چند دسته و گروه قرار می گیرند که در اینجا به معرفی برخی از پرکاربردترین انواع آمپرمتر می پردازیم:

آمپرمتر سیم پیچ متحرک

آمپرمتر سیم پیچ متحرک با استفاده از انحراف مغناطیسی که به واسطه جریان عبوری از سیم پیچ در جهت مناسب ایجاد می ‌شود، کار می کند. در حالت پیشرفته تر این نوع آمپرمترها از فنر مارپیچی نیروی بازگرداننده ایجاد شده و فاصله هوایی بین هسته آهنی و قطب های آهنربایی دائمی باعث انحراف عقربه به صورت خطی و متناسب با میزان جریان می گردد.
این آمپرمترها دارای عقربه خطی بوده و در حالت انحراف کامل عقربه قادر به اندازه گیری جریان در محدوده ۲۵ میکرون آمپر الی ۱۰ میلی آمپر است.
معمولاً میدان مغناطیسی به صورت دو قطبی عمل کرده و عقربه های آمپرمتر در جهت عکس جریان انحراف پیدا می کند. بنابراین در زمان اندازه گیری جریان dc غالباً باید با ترمینال مثبت این جریان مشخص گردد. در برخی از موارد به صورت صفر وسط ساخته می شوند که به راحتی می توانند جریان را در هر دو جهت نمایش دهند.
نکته مهم این که آمپرمترهای سیم پیچ متحرک مقدار جریان ‏ac را به صورت مقدار متوسط نشان می دهند، از آنها بیشتر جهت اندازه گیری جریان های dc استفاده می شود.

آمپرمتر با آهن متحرک

این آمپرمتر توانایی نمایش هر دو جریان متناوب و مستقیم را دارد، در این نوع آمپرمتر از یک قطعه آهن استفاده کرده که با اعمال نیروی مغناطیس به سیم پیچ ثابت حرکت می کند. در این دستگاه که شامل یک پرده متحرک بوده و معمولاً به عقربه متصل شده و پرده ثابت توسط سیم پیچ پوشیده می شود.
در هنگام عبور جریان متناوب یا مستقیم از آمپرمتر با آهن متحرک که در هر دو پرده یک میدان مغناطیسی قوی ایجاد شده، سبب می شود تا میدان های دیگر را دفع کند، عقربه متحرک در برابر نیروی بازگرداننده که توسط فنرهای مارپیچ ایجاد شده منحرف می ‌شود این انحراف آهن متحرک مشخص کننده میزان جریان است.
در حین اتصال به جریان های معمولی این دستگاه ها دارای مقیاس غیر خطی هستند؛ اما در صورت ورود جریان هایی با بازده بزرگی از دامنه تعغیرات نسبتاً خطی عمل می‌ نماید.

آمپرمتر الکترودینامیکی

در آمپرمترهای الکترودینامیکی به جای استفاده از آهنرباهای دائمی برای حرکت عقربه از آهنربای الکتریکی استفاده می کنند این آمپرمتر ها قادر هستند که جریان های ای سی و دی سی را محاسبه می نمایند
آمپرمتر سیم داغ
در آمپرمترهای سیم داغ یک جریان از سیم عبور کرده که موجب انتشار حرارت می‌ گردد، این نوع از آمپرمترها دقت پایینی داشته و زمان پاسخ دهی آنها کند است. ولی در جهت سنجش جریان های فرکانس رادیویی کاربرد زیادی دارند.

آمپرمتر دیجیتالی

معمولاً در طراحی آمپرمتر دیجیتال از یک مقاومت شنت برای تولید یک ولتاژ کابلی متناسب با جریان استفاده می ‌کنند. سپس این ولتاژ توسط ولت متر دیجیتالی اندازه گیری شده و با کمک یک مبدل آنالوگ به دیجیتال نمایشگر دیجیتال برای نمایش جریان عبوری تنظیم می شود. معمولاً برای نمایش مقادیر موثر موج های سینوسی از آمپرمتر های دیجیتالی استفاده می نمایند.

آمپرمتر انتگرالی

تجهیزات اندازه گیری متنوعی بر اساس آمپرمتر های انتگرالی تولید شده اند که در این آمپرمتر ها جریان در مدت زمان کارکرد جمع می ‌شود، در نتیجه محصول جریان و زمان را نمایش داده که متناسب با انرژی انتقالی توسط جریان است. از این روش می توان در انرژی میتر وات برای تخمین شارژ باتری ها و خازن استفاده کرد.
آمپر متر عقربه ای دیجیتال

آیا دما بر عملکرد آمپرمتر تاثیر دارد؟

دستگاه های آمپرمتر معمولاً برای محاسبه جریان الکتریکی مورد استفاده قرار می ‌گیرند که هر جریان الکتریکی که عبور می ‌کند به دلیل وجود میدان های مغناطیسی ایجاد شده حرارت و گرما هم تولید می ‌شود.
در پاسخ به این سوال که آیا دما بر عملکرد آمپرمتر تاثیر دارد؟ باید بگوییم که دستگاه‌ های آمپرمتر از حساسیت زیادی برخوردار بوده و به راحتی دمای محیط بر عملکرد این دستگاه تاثیر می گذارد.
ممکن است که تغییر دما موجب اشتباه در اندازه های اعلام شده توسط آمپرمتر شود. برای جلوگیری از این تاثیرات از مقاومتی با ضریب دمای صفر درون دستگاه آمپرمتر استفاده می‌ کنند که این مقاومت از اعلام اشتباه جریان جلوگیری می نماید.
در صورتی که مقاومت به شکل سری در آمپرمتر قرار بگیرد، تاثیر دما بر روی آن کاهش چشمگیری دارد.
همچنین در آمپرمترها فیوزهای داخلی قرار می ‌دهند که از آن در برابر جریان های سنگین محافظت کرده که در صورت عبور جریان های بسیار سنگین فیوز می پرد و دستگاه متوقف می شود.

نحوه قرارگیری آمپرمتر در مدار

آمپرمترها به صورت سری در مدار قرار می گیرند و برای اینکه به درستی بتوانند میزان جریان را محاسبه کنند باید قطب مثبت به مثبت و قطب منفی به منفی متصل گردد. در چنین شرایطی می توان جریان عبوری درست و دقیق را اندازه گیری نمود.
در واقع باید گفت که آمپرمتر باید بخشی از مسیر جریان الکتریکی باشد، تا بتواند جریان صحیح را اندازه گیری و نمایش دهد.
اگر آمپرمتر را به صورت موازی در مسیر قرار دهند، به هیچ عنوان نمی تواند جریان الکتریکی را اندازه گیری کند. پس برای دریافت بهترین پاسخ لازم است تا آمپرمتر به درستی در مسیر جریان قرار بگیرد.
فروش آمپرمتر

مراحل استفاده از آمپرمتر در مدار

در صورت رعایت مراحل قرار گیری دستگاه آمپرمتر در مدار می ‌توان از محاسبه جریان الکتریکی بر حسب آمپر اطمینان کافی به دست آورد.
یکی از مراحل قرار دادن آمپرمتر در مدار به شرح ذیل است:
• در ابتدا باید منبع تغذیه مدار به طور کامل قطع یا خاموش گردد، آمپرمتر باید در مسیر مدار باشد.
• قسمتی از مدار را که باید آمپرمتر در آن قرار بگیر،د باید از یکدیگر جدا شود.
• در ابتدا سر مثبت آمپرمتر را به سیمی که به مثبت یا فاز می ‌رود اتصال می‌ دهند.
• سر منفی آمپرمتر را هم به سیمی که به قطب منفی یا نول متصل می کنند.
دستگاه اندازه گیری آمپرمتر برای نشان دادن شدت جریان در یک جهت مورد استفاده قرار می گیرد. اگر دستگاه آمپرمتر را در جهت عکس به مدار وارد گردد، میدان مغناطیسی ایجاد شده موجب انحراف عقربه می‌ شود و این انحراف باعث شکسته شدن یا خم شدن عقربه شده که بیشتر در آمپرمترهای آنالوگ این اتفاق رخ می ‌دهد.
اما در آمپرمتر دیجیتال باعث نمایش منفی جریان می گردد که با تغییر فیش های قرمز و مشکی درون دستگاه می توان از این اتفاق جلوگیری کرد.

تفاوت بین دستگاه آمپرمتر و گالوانومتر

دستگاه آمپرمتر و دستگاه گالوانومتر هردو برای اندازه گیری شدت جریان الکتریکی به کار می روند.
تفاوت عمده ای که بین دستگاه آمپرمتر و گالوانومتر وجود دارد به شرح ذیل است:
• از آمپرمتر برای اندازه گیری جریان استفاده می ‌شود؛ اما گالوانومتر جهت اندازه گیری مقدار و جهت جریان های کوچک کاربرد دارد.
• دستگاه آمپرمتر می ‌تواند جریان متناوب و مستقیم را اندازه‌گیری کرده اما گالوانومتر تنها جریان مستقیم را مشخص می نماید.
• کارکرد آمپرمتر در میدان مغناطیسی یا نبود آن صورت گرفته؛ اما گالوانومتر باید در میدان مغناطیسی کار کند.
• دستگاه های آمپرمتر انواع مختلفی دارند و به صورت دستی و الکترونیکی کار کرده؛ اما دستگاه گالوانومتر فقط به صورت الکترونیکی فعال است.
• آمپرمتر به راحتی در مدارهای الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته؛ اما دستگاه گالوانومتر در پل ها جهت اندازه گیری پتانسیل به کار می رود.
• دقت اندازه گیری در دستگاه های آمپرمتر بسیار زیاد بوده اما دقت اندازه گیری در دستگاه گالوانومتر کمتر است.
ویژگی آمپرمتر

ویژگی های بهترین آمپرمتر چیست؟

آمپرمترهای دیجیتال که با تکنولوژی روز دنیا تولید شده اند تا حد زیادی از خطرات احتمالی در سنجش جریان الکتریکی مدار جلوگیری می کنند.
ویژگی های زیادی وجود دارد که با سنجش آنها می توان گفت یک آمپرمتر کیفیت خوبی داشته و استفاده از آن در مدار می ‌تواند تا حد زیادی خطرات مختلف را کاهش دهد.
در اینجا به برخی از ویژگی های خاص یک آمپرمتر مناسب و کاربردی اشاره می کنیم:
• قابلیت اندازه‌گیری انواع جریان متناوب ac و جریان مستقیم dc را داشته باشند.
• برخوردار بودن از قابلیت True Rms اهمیت زیادی دارد.
• به آسانی بتواند پاور فاکتور یا جریان‌های کسینوس را اندازه‌گیری کند.
• توانایی اندازه گیری هارمونیک ها را داشته باشد.

کاربرد آمپرمترها

معمولا اغلب وسایل برقی به دلیل وجود نوسانات برق و قطعات الکترونیکی نامرغوب به طور دائم نیاز به تعمیر پیدا می کنند.
هر زمان که با جریان های بالا یا برق قدرت سر و کار داشته باشید خرابی وسایل برقی نیز بیشتر صورت گرفته و نیاز به تعمیر آن ها احساس می شود.
اما آیا می توان که جلوی سوختن لوازم برقی را گرفت؟
با یک آمپرمتر می توان دلیل نوسان برق را به دست آورد و با تست وسایل الکترونیکی از سوختن آنها جلوگیری کرد.
در واقع باید گفت در آمپرمتر که جزء مهم ترین ابزارها جهت جلوگیری از آسیب به لوازم برقی خانگی است.
از آمپرمترها در نیروگاه ها، بردهای الکتریکی، تجهیزات الکترومکانیکی، مدارهای کوچک صنعتگران و بسیاری از موارد دیگر استفاده می کنند و با توجه به نوع کاربرد آمپرمترها آنها را در تنوع بالا می توان تهیه کرد.
به طور کلی از آمپرمتر در صنایع خانگی تا صنایع بزرگ کاربرد داشته که کاربرد درست و به موقع از به وجود آمدن خطرات زیادی جلوگیری می نماید.
خرید آمپرمتر

راهنمایی خرید آمپرمتر

خرید ابزارهای الکتریکی در خصوص ابزارهایی که برای اندازه ‌گیری واحدهای مهمی مانند آمپر، فشار و ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرند. باید با داشتن اطلاعات و دانش کافی صورت بگیرد، زیرا انتخاب این دستگاه‌ ها در بین تنوع بالای برندها و نمونه های گوناگون کاری سخت است.
قبل از اینکه به خرید ابزارهایی مانند آمپرمتر اقدام کنید، باید با بررسی برخی از ویژگی ها و مشخصات این دستگاه ها به شکل بهتری آنها را بشناسید.
با استفاده از راهنمای خرید و توجه به برخی از نکات ذکر شده می توان بهترین دستگاه را مطابق نیاز تهیه کرد.
برخی از مهم ترین نکات قابل توجه جهت خرید آمپرمتر عبارتند از:
• لازم است به میزان حداقل و حداکثر انرژی الکتریسیته آمپرمتر توجه شود.
• حتماً دستگاه آمپرمتر قابلیت سنجش جریان مستقیم و متناوب را داشته باشد.
• دقت دستگاه آمپرمتر با توجه به شرایط و حساسیت نوع کار انتخاب گردد؛ زیرا این دستگاه در دقت های مختلف تولید می شود.
• استاندارد بودن دستگاه و ایمنی آن در حین استفاده، جزء مهمترین نکات در هنگام خرید که باید مورد توجه قرار بگیرد.
• همراه داشتن برخی از تجهیزات جانبی و لوازم کامل کننده با توجه به نوع استفاده لازم و ضروری است.
• گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر از مهمترین مواردی که باید مورد توجه خریداران قرار بگیرد

ارائه بهترین قیمت آمپرمتر در بازار

انواع مختلفی از دستگاه آمپرمتر با توانایی اندازه‌ گیری متنوع و کاربردهای متعدد، تولید شده ‌اند که در بازار با انبوهی از این دستگاه ها رو به رو می شوید.
معمولاً هر کدام از دستگاه های اندازه گیری جریان الکتریسیته دارای قیمت های متنوعی هستند که قیمت آنها با توجه به کیفیت مواد اولیه به کار رفته در روند تولید سیستم های موجود در آن ها و برند سازنده، همچنین ابعاد و اندازه تغییر پیدا می ‌کند.
اما به غیر از مواردی که در این اینجا ذکر شد، انتخاب مراکز عرضه و فروش به صورت مستقیم و بدون واسطه، حضوری یا آنلاین تاثیر زیادی در قیمت نهایی دارد.
قیمت دستگاه آمپرمتر در این مجموعه به دلیل حذف واسطه ها مقرون به صرفه بوده و خریدار با خیال راحت می تواند اقدام به تهیه این دستگاه کند.
این مجموعه به دلیل داشتن رابطه مستقیم با تولید کنندگان به عنوان یک پل ارتباطی معتبر عمل کرده و بین مصرف کننده نهایی و تولید کننده ارتباط برقرار کرده و موجب خرید و فروش مستقیم می گردد.
در این مرکز فروش انواع آمپرمتر به همراه گارانتی و خدمات معتبر پس از فروش و همچنین ارائه مشاوره به صورت رایگان جهت انتخاب بهترین نوع دستگاه مطابق نیاز و مصرف صورت می گیرد.
جهت خرید دستگاه آمپرمتر با قیمت مناسب و کیفیت بالا و کارشناسان فروش این مجموعه به صورت مستقیم از طریق راه های ارتباطی مختلف مانند تلفن، سایت آنلاین یا حضوری ارتباط بگیرید.

سریر صنعت سام

شرکت سریر صنعت سام با 15 سال تجربه موفق در زمینه فروش و تامین لوازم برق صنعتی و نفت و گاز و پتروشیمی و ساختمانی در حال فعالیت می باشد. هدف این مجموعه ارائه محصولات با کیفیت بالا، متنوع مطابق نیاز مشتریان و همچنین همگام با دانش روز دنیا می باشد. تمامی محصولات عرضه شده در این شرکت اصلی و دارای گارانتی و ضمانت می باشد.

محصولات سریر صنعت

برق صنعتی
سیم و کابل
ابزار دقیق
لوله و اتصالات برق
لاله زار شمالی انتهای لاله زار کوچه گل پرور ساختمان ثمین پلاک ١٤ واحد ٢١